پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
ارسالی مخاطبین «فکرشهر»
فکرشهر: متاسفانه چندی است پارک «پردیس» در خیابان «جهاد» برازجان دچار بحران بی توجهی و ساده انگاری محیط زیستی قرار گرفته و عده‌ای شبانه در آن ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده و با این کار یکی از فضا‌های سبز این شهرِ خشک و گرم و سوزان را که هر برگ درختی حکم برگ زر دارد، رو به تخریب برده اند...
کد خبر: ۲۰۰۶۴۶۹
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷

مساله گیاه و بوستان و درخت و این چیز‌ها جزو مسائل اصلی است؛ این‌ها را جزو مسائل فرعی نباید به حساب آورد... واقعاً اگر ما به مساله‌ی آب، خاک، هوا و آن چیز‌هایی که منتهی می‌شود به این چیز‌ها مثل مراتع، مثل منابع طبیعی، مثل جنگل ها، مثل وضع شهرسازی نپردازیم، زندگی مردم شیرین نخواهد شد. (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷/۱۲/۱۳۸۹)

مطلب را با بیانات مقام معظم رهبری آغاز کردم تا اشتباه یا کوتاهی عده‌ای در بحث فضای سبز به پای نظام نوشته نشود و همگان بدانیم رهبری تا چه اندازه بر این موضوع تاکید و حتی حساسیت دارند.

متاسفانه چندی است پارک «پردیس» در خیابان «جهاد» برازجان دچار بحران بی توجهی و ساده انگاری محیط زیستی قرار گرفته و عده‌ای شبانه در آن ساخت و ساز غیر مجاز انجام داده و با این کار یکی از فضا‌های سبز این شهرِ خشک و گرم و سوزان را که هر برگ درختی حکم برگ زر دارد، رو به تخریب برده اند.

وقتی این کار با انتقاد، اعتراض و نامه نگاری‌های اهالی محل روبرو شد، یکی از ادارات شهر تازه متوجه شد این ساخت و ساز در مجاورت دره فصلی انجام شده و بخشی از آن را تخریب نمود. اهالی محل که دستشان به جایی بند نبود، بار‌ها به فرمانداری، شهرداری، اداره زمین شهری و اداره آب و برق برازجان مراجعه کردند تا مانع ساخت و ساز مجدد شوند و موفق هم شدند؛ اما بالاخره زور بانیان این ساخت و ساز غیرقانونی که ظاهرا سنبه پر زوری هم دارند، بر اراده مردم محله چربید و چند روزی است که مجددا ساخت آن از سر گرفته شده است.

سوال بنده به عنوان یک شهروند که در مجاورت این پارک زندگی می‌کنم از مسوول یا مسوولینی که چشم بر همه موارد قانونی بسته و مجوز ساخت و ساز مجدد را صادر کرده اند این است که آیا شما می‌دانید دست بردن در ساختار یک فضای سبز و دیوار و میلگرد و ستون بتون به جای درخت کاشتن، علاوه بر چهره نازیبایی که به مبلمان شهری می‌دهد چه زیان و چه خسرانی بر تنه نحیف اندک فضای سبز این شهر می‌زند؟ آیا در برازجانِ با این وسعتِ الی ماشاالله، زمین کم و محدود و قاشقی است که حتما باید یک پارک تخریب شود تا یک ساختمان فرهنگی بنا شود؟ اصلا بدون پی کنی مناسب، این بی مهابا بلوک بر بلوک گذاشتن، خطر جانی برای شهروندان در پی ندارد؟

من نمی‌دانم، اما مطلعین امور ساختمان سازی بگویند مکانی که هیچ دیوار و حصار کشی نشده، احتمال ندارد آبرفت سیلابی که هر لحظه این شهر را تهدید می‌کند، خسارات جبران ناپذیری به بار آورد؟ آیا شهر بازی و فضای سبزی که به قول رهبر معظم انقلاب از اوجب واجبات یک شهر سالم است، باید این چنین نا مسوولانه تخریب شود و صدای هیچ اعتراضی در این مورد شنیده نشود؟

البته بنده که خود از دور دستی در فعالیت‌های فرهنگی داشته ام، در حسن نیت بانیان امر تردیدی ندارم، اما واقعا احداث یک مکان به قول آن‌ها فرهنگی در محله‌ای که نه تنها دارای چندین مکان فرهنگی – مذهبی و عقیدتی در همان نزدیکی است، بلکه بیشتر همسایگان در ماه‌های محرم، صفر و رمضان در منازل خود مراسم روضه و مقابله قرآن برگزار می‌کنند، آن هم به قیمت تخریب یک فضای سبز و بوستان، ضروری است؟

در این مورد سئوال بسیار و متاسفانه پاسخ اندک است، اما خلاصه کلام این که ما اهالی محله، توقف ساخت این بنای غیرمرتبط با فضای سبز و برخورد قاطع مسوولین با این متخلفان را خواستاریم که از طرق مختلف سعی در قانونی جلوه دادن این کار غیر اصولی و تخلف آشکار داشته اند؛ و به جد معتقدیم چنان چه امروز جلوی این امور خلاف قاعده گرفته نشود، کار فرهنگی که سهل است، هیچ بعید نیست فردا پای منفعت شخصی به میان آید و گوشت قربانی فضای سبز در دست عده‌ای تکه تکه شود.

پس عقل سلیم حکم می‌کند مسوولین همین امروز برای صیانت از این چند مثقال فضای سبز شهرمان ـ برازجان ـ اقدام نمایند، چرا که:

سرچشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل.

منبع: فکرشهر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Germany
|
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
وجود فضای سبز و پارک قطعا لازمه ی یک شهر هست و درختان علاوه بر فواید زیستی که برای شهروندان و پرندگان و موجودات دارند باعث کاهش گرد و خاک و کاهش صداهای مزاحم و باعث کمک به سلامت روحی و روانی افراد ساکن محل و شهر میشود و حذف فضای سبز خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت .
ناشناس
|
Germany
|
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲
وجود فضای سبز و پارک قطعا لازمه ی یک شهر هست و درختان علاوه بر فواید زیستی که برای شهروندان و پرندگان و موجودات دارند باعث کاهش گرد و خاک و کاهش صداهای مزاحم و باعث کمک به سلامت روحی و روانی افراد ساکن محل و شهر میشود و حذف فضای سبز خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰
خدا خیرشون نده که کوچک ترین فکری برای تفریح کودکان طفل معصوم ما ندارند. ایشالله ساختمون..................................
مدیر سایت

با عرض پوزش بخشی از نظر شما حذف شد.

رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
درود شهردار محترم لطفا به حقوق شهروندی ما احترام بگذارید .اگر برای شما افزایش فصای سبز در سطح شهر مقدورنبست ،حداقل فضای سبز موجود از بین نبرید .نیاز نیست من تکرار کنم همه از وجود فضای سبز در شهر بی علم نیستن التماس تفکر ،
ناشناس
|
Singapore
|
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
لطفا به فکر فضای سبز شهر باشید
اون از درختان نخل بلوارها اینم از پارک پردیس
که به اسمهای ... دارن ساخت و ساز غیر اصولی انجام میدن
لطفا از الان بفکر باشید قبل از هر حادثه
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر