پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۶۵۴۸
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۳

فکرشهر: توصیه می‌شود که افرادی که زیاد نفخ می‌کنند از غذا‌های با فودمپ بالا به میزان کمتری استفاده کنند و غذا‌های دارای فودمپ کم را جزء اصلی برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند.

به گزارش فکرشهر از خبرانلاین، غذا‌های نمکی مانند چیپس، نوشابه‌های گازدار مانند کولا و شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در آدامس از عوامل معمول نفخ هستند. با این حال، تعجب خواهید کرد اگر بدانید که حتی غذا‌های مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات مانند گل کلم، سیر و پیاز می‌توانند باعث ایجاد گاز و نفخ در برخی افراد شوند.

نفخ چیزی نیست جز گاز بیش از حد محبوس شده در دستگاه گوارش. نفخ شکم ممکن است برای هر فردی در هر سنی اتفاق بیفتد. عادت غذایی نادرست یکی از دلایل اصلی نفخ است.

انواع خاصی از میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌توانند باعث نفخ در برخی افراد شوند.

اگر به طور منظم نفخ را تجربه می‌کنید، می‌تواند به برخی از اختلالات گوارشی یا بیماری‌های سوء جذب مربوط باشد. برای رد هرگونه بیماری جدی با پزشک خود مشورت کنید.

نوشابه‌های گازدار

برخی از مردم گزارش می‌دهند که نوشابه‌های گازدار باعث تسکین موقت نفخ و گاز آن‌ها می‌شود، اما این نوشیدنی‌های گازدار بیشتر از تسکین به بدن آسیب می‌رسانند.

این نوشیدنی‌ها دارای کربن دی اکسید هستند که در هنگام مصرف گاز بیشتری را به بدن القا می‌کند.

برخی از شیرین کننده‌های مورد استفاده در این نوشیدنی‌ها ممکن است باعث نفخ و مشکلات گوارشی در افرادی شود که سیستم گوارشی حساسی دارند.

غذا‌های شور، تند و چرب

غذای شور باعث احتباس آب می‌شود که منجر به برآمدگی نواحی اطراف معده می‌شود. غذا‌های چرب و تند باعث تحریک در مسیر معده شده که منجر به نفخ نیز می‌شود.

آدامس جویدن

برخی از افراد پس از جویدن آدامس شیرین از گاز و نفخ شکایت دارند؛ این را می‌توان به این دلیل نسبت داد که در حین جویدن آدامس، ممکن است در این فرآیند مقداری هوا ببلعید که در معده گیر می‌کند و باعث نفخ می‌شود. علاوه بر این، وجود شیرین کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول در آدامس‌های شیرین شده نیز منجر به تولید گاز می‌شود.

اکنون فهرستی از غذا‌های خوب و سالم را بررسی کنید که می‌توانند باعث ایجاد گاز نیز شوند، زیرا ممکن است برای دستگاه گوارش کار آسانی نباشد.

با این حال، صرفاً به دلیل نفخ یا گاز معده از این غذا‌های مغذی دوری نکنید. راه‌هایی برای کاهش یا حذف گاز این غذا‌ها در صورت مصرف صحیح وجود دارد.

حبوبات

انواع عدس، دال، نخود، لوبیا حبوبات را تشکیل می‌دهند. حبوبات یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین شناخته شده است، همچنین منبع غنی از مواد مغذی مانند ویتامین ها، آهن، کلسیم هستند.

با این حال، برخی از حبوبات برای گاز معده و نفخ مضر هستند. قند موجود در حبوبات به راحتی توسط بدن ما هضم نمی‌شود. این نوع قند فقط توسط باکتری‌های روده جذب می‌شود که در برخی افراد منجر به نفخ می‌شود.

توصیه نمی‌شود از مصرف حبوبات به طور کلی اجتناب کنید، زیرا دارای بسیاری از مواد مغذی ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب کردن حبوبات با غلات کامل مانند برنج نفخ را کاهش می‌دهد. ترکیب حبوبات یا عدس با سبزیجات، خواص نفاخ آن را نیز کاهش می‌دهد.

شینی متخصص تغذیه پیشنهاد می‌کند که اگر حبوبات را به عنوان بخشی از وعده غذایی روزانه خود مصرف کنید، بدن شما نیز با آن سازگار شده و گاز زیادی تولید نمی‌کند.

لبنیات

محصولات لبنی نیز باعث ایجاد گاز بیش از حد و نفخ در برخی افراد می‌شوند. گفته می‌شود که حدود سه چهارم جمعیت جهان به لاکتوز حساسیت دارند. کسانی از شما که قادر به هضم قند موجود در لبنیات نیستند یا عدم تحمل لاکتوز دارند باید از محصولات لبنی دوری کنند.

کلم و گل کلم

سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم و کلم بروکلی که به عنوان سبزیجات چلیپایی شناخته می‌شوند، منبع بسیار خوبی از فیبر و ویتامین‌هایی مانند C، E و K هستند. این سبزیجات همچنین به عنوان دوستدار قلب شناخته می‌شوند، زیرا می‌توانند از ما در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت کنند.

با این حال، اگر بعد از خوردن یک بشقاب سبزیجات چلیپایی احساس ناراحتی کردید، می‌توانید آن را به گردن سبزیجات چلیپایی بیندازید. این سبزیجات نفخ شدید ایجاد می‌کنند.

عاقلانه نیست که به طور کامل از این سبزیجات دوری کنید. این سبزیجات را به همراه مقداری غذای آسان هضم بخورید و نحوه واکنش بدنتان به آن را کنترل کنید.

میوه‌ها و خشکبار

یکی از بهترین غذا‌های موجود، میوه‌های تازه سرشار از مواد مغذی است که برای سلامتی ما مفید است. همه ما می‌دانیم که میوه‌ها و میوه‌های خشک برای ما مفید هستند، زیرا سرشار از مواد مغذی هستند.

با این حال، اگر از سوء جذب فروکتوز رنج می‌برید، جایی که بدن شما نمی‌تواند قند موجود در این میوه‌ها را هضم کند، ممکن است باعث ایجاد نفخ در شما شود.

میوه‌های سرشار از فروکتوز مانند سیب، گلابی، موز و میوه‌های خشک مانند کشمش، زردآلو، آلو، می‌توانند نفخ را در برخی افراد تشدید کنند.

اگر میوه‌های فیبری و میوه‌های خشک می‌خورید، به اندازه کافی آب بنوشید تا به کاهش خواص تولید گاز کمک کند.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتریایی است که برای سرماخوردگی مفید است. همچنین برای فشار خون مفید بوده و سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد.

با این حال، اگر سیستم گوارش شما حساس است و به طور منظم از نفخ و مشکلات گاز رنج می‌برید، سیر می‌تواند برای شما مضر باشد.

پلیمری از مولکول‌های فروکتوز به نام فروکتان وجود دارد که در سیر وجود دارد. کسانی که سیستم گوارشی حساسی دارند نمی‌توانند آن را هضم کنند.

سیر را همراه با سایر غذا‌های گاز زا نخورید، زیرا ممکن است منجر به نفخ بیشتر شود. برای کاهش نفخ، بلافاصله بعد از خوردن سیر خام آب گرم بنوشید.

گندم و سایر غلات گلوتن دار

گندم و سایر غلات مانند جو، چاودار بسیار مغذی هستند و دارای فیبر بالا و انباری از مواد مغذی، غلات دارای فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند.

غلات همه کاره مانند گندم برای بهبود متابولیسم و کنترل چاقی مفید می‌باشد.

دانه‌هایی مانند گندم ممکن است باعث نفخ شوند. با وجود فواید بسیاری که برای سلامتی دارد، گندم و غلات گلوتنوس ممکن است برای همه مناسب نباشند. کسانی که از یک اختلال خود ایمنی مانند بیماری سلیاک رنج می‌برند نمی‌توانند گلوتن و فیبر‌های موجود در غلات کامل مانند گندم، جو و چاودار را هضم کنند. از هر ۱۰۰ نفر در سراسر جهان یک نفر از بیماری سلیاک رنج می‌برد. اگر از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می‌برید، بهتر است از گندم و سایر غلات گلوتنوس نیز دوری کنید.

برای بهره مندی از فواید غلات، مقدار زیادی آب بنوشید تا غذا بهتر هضم شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر