يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با استقرار یک تیم باستان شناسی مطالعات تعیین حدود عرصه و حریم شهر ریشهر و سومین فصل کاوش کاخ چرخاب برازجان در استان آغاز می‌شود...
کد خبر: ۲۰۰۷۰۱۲
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۵

فکرشهر: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با استقرار یک تیم باستان شناسی مطالعات تعیین حدود عرصه و حریم شهر ریشهر و سومین فصل کاوش کاخ چرخاب برازجان در استان آغاز می‌شود.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما مرکز بوشهر، «نصرالله ابراهیمی» اظهار داشت: ریشهر، شهری قدیمی مربوط به دوره عیلامیان در منتهی الیه جنوبی جزیره بوشهر است که در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود: قدمت آثار کشف شده در ریشهر به هزاره سوم تا هزاره اول پیش از میلاد می‌رسد.

ابراهیمی گفت: آثار کشف شده در سال‌های ۱۸۷۲ تا ۱۸۷۷ میلادی و نتایج اکتشافات باستان شناسان فرانسوی به سرپرستی پزار در سال ۱۹۱۴ میلادی که شامل کتیبه‌های میخی عهد شوتروک ناهونته و آثار بنا‌ها و اشیا مفرغی و سفال‌های نقش داراست، نشان می‌دهد که ریشهر از هزاره دوم پیش از میلاد یکی از شهر‌های مهم امپراتوری عیلام بوده‌است.

وی افزود: از آجر نوشته‌های عیلامی معلوم می‌شود که این شهر در آن عصر به نام لیان خوانده می‌شده‌است و به سبب موقعیت خاص جغرافیایی یکی از حلقه‌های ارتباطی تمدن‌های شرق و غرب دنیای قدیم بوده‌است چرا که مرز‌های جنوبی فلات ایران به سبب هم جواری با دریا و سایر شرایط جغرافیایی به ساکنان فلات هند اجازه می‌داد که از آب‌های ساحلی، برای ارتباط تجاری با تمدن‌های ایران و دشت بین‌النهرین استفاده کنند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نام ریشهر خلاصه شده ریو اردشیر است ادامه داد: اردشیر بابکان شهر‌های متعددی در زمان حکومت خود برپا نمود که در واقع ریو اردشیر یکی از آن‌ها است که می‌توان گفت تجدید بنای همان شهر لیان بوده است.

وی گفت: این شهر در دوران ساسانیان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و ادبی محسوب می‌شد و بعد از اسلام تا سده‌هایی چند رونق داشت.

ابراهیمی اضافه کرد: کاخ چرخاب نیز اثری باستانی از دوره هخامنشیان در یک کیلومتری جنوب غرب برازجان مرکز شهرستان دشتستان و ۶۵ کیلومتری شهر بوشهر است.

وی افزود: کاخ چرخاب از کاخ‌های زمستانی کوروش بوده است و همراه کاخ سنگ سیاه و کاخ بردک سیاه کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی این منظقه را تشکیل می‌دهند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: این کاخ که در فاصله ۷۰ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد به عنوان اصلی‌ترین سند معماری برای اثبات اینکه خلیج فارس از دوران باستان متعلق به ایرانیان بوده‌است شناخته می‌شود.

ابراهیمی گفت: در این محوطه باستانی یک لوح تاریخی به خط پارسی باستان در رابطه با کنترل هخامنشیان بر خلیج فارس کشف شده‌است.

وی افزود: هم اینک ۲۸ اثر منقول، ۳۳۸ اثر ملموس، ۱۰۵ اثر ناملموس و ۱۲ اثر طبیعی استان بوشهر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: اهتمام دولت به میراث فرهنگی باعث شده تا اعتبار این معاونت امسال از ۲۶۰ میلیارد ریال پارسال به هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

ابراهیمی گفت: این رقم برای توسعه موزه منطقه‌ای خلیج فارس و موزه رئیسعلی دلواری، مرمت، ساماندهی و ابنیه محوطه‌های تاریخی کاروانسرای مشیر الملک، امامزاده عبدالمهین، بافت تاریخی بوشهر و آثار میراثی جزیره خارگ هزینه خواهد شد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۱
من تو اینچندسال تحقیق فشرده زیادی کردم نقشه های زیادی روی سنگ حک کرده دیدم اگه رعیس میراس فرهنگی بخواد حاظرم کمکشون کنم چون کشور ب طلا خیلی نیاز داره اگه دوست داشه باشی میتونم کمکتون کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
میتونیم با هم ارتباط داشته باشیم
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر