شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: بر اساس مستندات فیلم‌های دریافت شده از دوربین تله‌ای مستقر در منطقه تنگ ارم شهرستان دشتستان حضور گونه ارزشمند شاه روباه در استان بوشهر ثبت و ضبط شد...
کد خبر: ۲۰۰۷۱۱۱
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷

فکرشهر: بر اساس مستندات فیلم‌های دریافت شده از دوربین تله‌ای مستقر در منطقه تنگ ارم شهرستان دشتستان حضور گونه ارزشمند شاه روباه در استان بوشهر ثبت و ضبط شد.

به گزارش فکرشهر از محیط زیست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: این مستندات پس از انجام پایش‌های مستمر صورت گرفته و با استفاده از دوربین‌های تله‌ای کارگذاری شده در شهرستان دشتستان حاصل شده است.

عبدالرحمان مرادزاده افزود: در هفته گذشته پس از رصد فیلم‌های دریافت شده از یکی از این دوربین‌ها پس از بررسی و صحت سنجی این مستندات حضور این گونه برای اولین بار در استان مشخص شد.

وی گفت: منطقه تنگ ارم از مناطق زیست محیطی مستعد استان است که هم اکنون بعنوان منطقه شکار ممنوع تحت پایش‌های حفاظت از تنوع زیستی قرار گرفته و پستانداران ارزشمندی از گربه سانان، سگ سانان و جفت سم سانان در آن زیست می‌کنند.

مرادزاده افزود: همچنین گونه شاه روباه که یکی از شش گونه زیر مجموعه سگ سانان است، از گونه‌های ارزشمند و مهم تنوع زیستی در کشور است که همراه روباه معمولی، روباه شنی و روباه ترکمنی چهار گونه روباه این خانواده را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: در استان بوشهر با توجه به مشاهده کنونی بجز روباه ترکمنی، سایر گونه‌ها زیست می‌کنند.

ثبت اولین مشاهده گونه شاه روباه استان بوشهر در دشتستان

شاه روباه که با عنوان روباه بلانفورد هم شناخته می‌شود به دلیل شکل صورت و نوار‌های روی آن و دم بلند و پر مو، زیباترین گونه و در عین حال کوچکترین گونه روباه کشور است. این روباه معمولا به صورت فردی و در مناطق صخره‌ای زندگی می‌کند. شبگرد است و به‌ندرت در روز مشاهده می‌شود. در فعالیت‌های زمستانی در اوایل صبح و غروب بیشتر می‌شود. بسیار بازیگوش و باهوش است.

این گونه از گوشتخواران کمیاب ایران است که در مرکز و شرق و غرب رشته کوه زاگرس پراکندگی دارد و مشاهده کنونی آن اولین مشاهده آن در سمت جنوبی استان فارس و کوهپایه‌های مشرف به خلیج فارس در استان بوشهر است.

در سال‌های گذشته به دلیل داشتن پوست گرانبها مورد توجه شکارچیان پوست قرار گرفته و در سال‌های متوالی جمعیت آن به شدت کاهش یافته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر