يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: رئیس دیوان عالی کشور گفت: حوادث مشابه شهادت رئیس جمهور و همراهانش را در طول انقلاب کم نداشته ایم و هر کدام از این حوادث ولو هزینه‌های سنگینی به نظام تحمیل کرد، اما در مجموع به نفع انقلاب تمام شد...
کد خبر: ۲۰۰۷۳۰۸
چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۴

فکرشهر: رئیس دیوان عالی کشور گفت: حوادث مشابه شهادت رئیس جمهور و همراهانش را در طول انقلاب کم نداشته ایم و هر کدام از این حوادث ولو هزینه‌های سنگینی به نظام تحمیل کرد، اما در مجموع به نفع انقلاب تمام شد.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور در جمع پاسداران قرارگاه ثارالله تهران بزرگ با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در خصوص سه نیاز اساسی جامعه، گفت: هر حکومتی در هر جامعه‌ای با هر روشی روی کار بیاید باید این سه مسئله را یعنی امنیت، عدالت و اقتصاد را مدنظر قرار دهد و تا وقتی نیاز‌های اولیه جامعه تحقق پیدا نکند نمی‌شود به مسائل دیگر پرداخت، لذا از همه شما عزیزانی که در تأمین امنیت ام القرای کشور جهادگونه تلاش و موجبات آرامش جامعه را فراهم می‌کنید تشکر می‌کنم و همه ما باید قدر این نعمت را بدانیم.

وی با بیان اینکه در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش شاهد حضور میلیونی مردم در ۵ مرکز استان کشور بودیم، تصریح کرد: حضور حماسی مردم در این مراسم، با وجود برنامه ریزی‌هایی که دشمنان برای ایجاد خلل در این مراسم داشتند در امنیت کامل برگزار شد و این امر جای شکرگزاری دارد.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عظمت سوم خردادماه سالروز آزادی خرمشهر اظهار داشت: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و در تاریخ دفاع مقدس شاهد حوادث بسیار متعدد و شکست و پیروزی‌هایی بودیم، اما فتح خرمشهر یک جلوه خاص دیگری داشت.

وی ادامه داد: فتح خرمشهر، جهادی آگاهانه همراه با شجاعتی مظلومانه بود که مردم مقاوم و ارزشمند خرمشهر حدود ۳۵ روز علی رغم نداشتن امکانات با همه توان و با جان و مال و ناموسشان در برابر تهاجم سنگین صدامیان خبیث مقاومت کردند.

رئیس دیوان عالی کشور در تشریح این مطلب عنوان کرد: در چهارم آبان ماه سال ۱۳۵۹ در اثر حمله سنگین بعثیان خرمشهر سقوط کرد و صدامیان وارد شهر شدند، فتح خرمشهر از نظر رژیم بعث یک پیروزی درخشان و مقدمه‌ای برای اشغال تهران بود؛ اما در نهایت با عملیات پرافتخار بیت المقدس خرمشهر آزاد شد.

منتظری تصریح کرد: عملیات پرافتخار بیت المقدس با رمز یا علی ابن ابی طالب (ع) در دهم اردیبهشت شروع شد و ۲۵ روز به طول انجامید و در حالی منتهی به آزادی خرمشهر شد که برگ زرینی در کتاب دفاع مقدس برای نظام اسلامی ایجاد کرد و در تقویم ایران اسلامی فراموش ناشدنی است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۹ هزار نفر عراقی در این عملیات اسیر و حدود ۱۶ هزار زخمی و کشته شدند؛ در این میان خیانت‌های عده‌ای از عناصر داخلی و خصوصا رئیس جمهور وقت در سقوط خرمشهر و حوادث آبادان و مسائلی که در جبهه‌های جنگ به وقوع می‌پیوست از خاطره تاریخ دقاع مقدس هرگز محو نخواهد شد. کسی که امام راحل (ره) به وی اعتماد کرده بود، اما به جای خدمت، به کشور خیانت کرد.

رئیس دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: امام راحل (ر ه) پس از فتح خرمشهر فرموند: "خرمشهر را خدا آزاد کرد " دو نکته در این جمله قابل توجه و تأمل است، نکته اول اینکه امام یک حقیقت قرآنی را برای امت اسلامی بیان می‎کند مبنی بر اینکه خداوند برای تحقق یک امر وسیله و سبب نیاز دارد و شما وسیله هستید و مبادا خدای ناکرده دچار غرور و تکبر شوید.

منتظری در تشریح این مطلب با اشاره به آیه ۱۷ سوره انفال تصریح کرد: خداوند در قرآن خطاب به پیامبر می‌فرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَیٰ ۚ وَلِیُبْلِیَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» [به کشتن دشمنان بر خود مبالید]شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کشت. [ای پیامبر!]هنگامی که به سوی دشمنان تیر پرتاب کردی، تو پرتاب نکردی، بلکه خدا پرتاب کرد [تا آنان را هلاک کند]و مؤمنان را از سوی خود به آزمایشی نیکو بیازماید؛ زیرا خدا شنوا و داناست.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: این تعبیر امام راحل (ره) برخواسته از فرهنگ غنی و عمیق قرآن است؛ لذا مبادا خدای ناکرده وقتی گام مثبتی برداشتید بر خود مغرور شوید؛ غرور، تکبر و خودبرتربینی یک سم مهلک و صفت رذیله‌ای است که انسان را به هلاکت می‌رساند و بین انسان و خدا حجاب ایجاد می‌کند؛ همانطور که قرآن کریم عامل رانده شدن شیطان را غرور خودخواهی و تکبر دانسته است؛ تکبر آدمی را به ورطه هلاکت سوق می‌دهد.

وی تصرح کرد: امام راحل (ره) با بیان این جمله خواستند به فرماندهان نظامی، نظامیان، نیروی مقاومت بسیج و نیرو‌های مردمی این توجه را بدهند که مبادا با این فتح بزرگ دچار غرورو بشوید غرور آغازی برای شکست است، در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز، ایشان در هر مناسبتی مسئولین، عامه مردم، جوانان و دانشگاهیان را به این نکته گوشزد می‌کنند که هیچ چیز را به خود منتسب نکنی، بندگی خدا معنی اش همین است، لذا درسی که از حادثه سوم خرداد می‌توانیم بگیریم این است که دچار غرور نشویم و کار‌ها را متصل به خداوند کنیم، اگر عنایت و حمایت‌های الهی را طالب هستیم خود را عامل و وسیله بدانیم.

منتظری خطاب به حاضرین در جلسه گفت: اگر عملیاتی همچون قضایای سال گذشته انجام دادید و توانستید جلوی توطئه‌های دشمن را بگیرید و از ناامنی جلوگیری کنید، همه این توفیقات را منتسب به خداوند کنید، نصرت الهی در همین است که انسان برای خدا قدم بردارد. در طول تاریخ ۴۵ ساله انقلاب نیز هر موفقیتی داشتیم پشت سرش عنایات الهی بوده است.

وی به عنوان نکته دوم سخنانش با اشاره به ارتحال شهادت گونه آیت الله رئیسی و هیات همراه گفت: عزیزانی را در حادثه تلخ سقوط بالگرد و در حال ماموریت از دست دادیم، آیت الله رئیسی در قوه قضائیه بسیار تلاشگر بود و در دوران مسئولیت ایشان گام‌های خوبی در زمینه سند تحول برداشته شد و ایشان در دفاع از حقوق عامه اهتمام بسیاری داشتند و در طول ۳۳ ماه دوران ریاست جمهوری به عنوان یک عنصر فعال و مخلص در حدود ۴۵ سفر استانی حضور داشتند.

منتظری خاطرنشان کرد: بزرگترین امتیاز شهید آیت الله رئیسی که موجب موفقیتشان شد و جایگاه اجتماعی و تشییع باشکوه ایشان را در پی داشت، تبعیت مخلصانه از ولایت بود؛ خود را ملزم می‌دانست منویات و دستورات مقام معظم رهبری را پیگیری و پیاده نماید؛ اعتقاد داشت رهبر معظم انقلاب زعیمی روشن بین و فردی حکیم و دارای عمق دیدگاه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

وی عنوان کرد: آیت الله شهید رئیسی، جمهوری اسلامی را یک جا پذیرفته بود، بنده در جلساتی که محضر مقام معظم رهبری بودم شاهد بودم که برخی مسئولین در برابر مطالبات رهبری کاری را که خود را انجام می‌دادند، اما آیت الله رئیسی اگر متوجه خواسته مقام معظم رهبری و دغدغه ایشان می‌شد بدون درنگ مسائل را پیگیری می‌کرد.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: اعتقادم بر این است که حوادث مشابه شهادت رئیس جمهور و همراهانش را در طول انقلاب کم نداشته ایم و هر کدام از این حوادث ولو هزینه‌های سنگینی به نظام تحمیل کرد، اما در مجموع به نفع انقلاب تمام شد.

وی اضافه کرد: حوادثی از این دست، یک تصویربرداری از حادثه کربلا است، امت اسلامی در واقعه عاشورا، سیدالشهدا فرزند پیامبر (ص) و ۷۲ تن را از دست داد، اما این حادثه موجب بقای اسلام شد و بعد از ۱۴ قرن آثار قیام سیدالشهدا (ع) همچنان مشهود است.

منتظری افزود: در روز‌های نخست پیروزی انقلاب نیز سرمایه‎های ارشمندی را در دوران جنگ تحمیلی، حوادث هفتم تیر و هشتم شهریور ماه و... از فرماندهان، بزرگان ارتش، روحانیون و سپاه از دست دادیم، این هزینه‌ها برای نظام دستاورد‌های ارزشمندی داشت.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه نیز بدون شک برکاتی را به همراه دارد و ان شاءالله مردم در انتخابات ریاست جمهوری با بصیرت، حزم و دوراندیشی بتوانند جایگزین مناسبی را انتخاب کنند و شاهد پیشرفت روزافزون کشور باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر