پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
گزارش «فکرشهر» را بخوانید:
فکرشهر:  ۳۰ اردیبهشت ماه بود که خبر گم شدن و سپس فرود سخت و بعد هم سقوط بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی»، رییس دولت سیزدهم و همراهانش که وزیر امور خارجه، «حسین امیرعبداللهیان» را نیز شامل می‌شد، فضای رسانه‌ای را پر کرد و تا رسمی شدن خبر شهادت همه مسافران آن بالگرد در روز بعد...
کد خبر: ۲۰۰۷۵۲۷
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۱
فکرشهر

 ۳۰ اردیبهشت ماه بود که خبر گم شدن و سپس فرود سخت و بعد هم سقوط بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی»، رییس دولت سیزدهم و همراهانش که وزیر امور خارجه، «حسین امیرعبداللهیان» را نیز شامل می‌شد، فضای رسانه‌ای را پر کرد و تا رسمی شدن خبر شهادت همه مسافران آن بالگرد در روز بعد ـ ۳۱ اردیبهشت ماه ـ بر عموم مردم و جامعه نیز تاثیرات خود را نشان داد؛ اتفاقی که در کنار تمام پیامدهایش، یک انتخابات زودهنگام را نیز در پی داشت.

به گزارش «فکرشهر»، بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رییس‌جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رییس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رییس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسوولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رییس مجلس، رییس قوه قضاییه و معاون اول رییس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز، رییس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رییس‌جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند»؛ و در همین راستا، روز بعد از حادثه، «محمد مخبر»، معاون اول رییس دولت سیزدهم، با حکم رهبری، به عنوان «کفیل رییس جمهوری» منصوب و روند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری آغاز شد.

بر اساس اطلاعیه هیات اجرایی انتخابات و وزارت کشور، زمان ثبت نام داوطلبان ۵ روز از ۱۰ تا ۱۴ خردادماه ۱۴۰۳ و زمان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان به مدت ۷ روز از ۱۵ تا ۲۱ خرداد خواهد بود و البته که سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده که «امکان اعتراض به ردصلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد».

بر اساس اعلام زمان بندی وزارت کشور، ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳، اسامی نامزد‌های ریاست جمهوری منتشر خواهد شد و تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها از ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه ۱۴۰۳ به مدت ۱۵ روز در نظر گرفته شده و ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها ۷ تیر تعیین شده است و ۸ تیرماه نیز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه ها، مجموع زمان انجام فرایند‌ها از ۱۰ خرداد تا ۸ تیر به مدت ۳۰ روز است که در صورت رسیدن انتخابات به مرحله دوم، در روز ۱۵ تیر برگزار خواهد شد.

در همین راستا، ستاد‌ها وکمیته‌های انتخاباتی در نقاط مختلف کشور و همه استان‌ها و شهرستان‌ها ایجاد شده و البته هیات‌های نظارت بر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در استان، شهرستان‌های تابعه و بخش‌های مستقل استان بوشهر نیز منصوب شدند.

به گفته «خلیل رضایی»، رییس هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر، پس از تعیین هیات مرکزی نظارت و با حکم آیت‌اله مدرسی رییس هیات مرکزی نظارت بر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حاج شیخ عبدالکریم بحرینی، مهدی مهرانگیز، حسین حیدری، پرویز میرکی و خلیل رضایی به عنوان اعضای هیات نظارت چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان بوشهر تعیین شدند و بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی تنها نهاد ناظر بر انتخابات، شورای نگهبان و هیات‌های منتسب به آن است؛ این نظارت استصوابی و در همه مراحل و فرآیند‌های انتخابات صورت می‌گیرد.

در همین راستا، فرماندار شهرستان دشتستان نیز در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر»، اظهارداشت که «شهرستان دشتستان آمادگی لازم برگزاری این انتخابات را دارد و در همین راستا ستاد انتخابات شهرستان دشتستان هم تشکیل شده و اعضای مربوطه و کمیته‌های تخصصی این ستاد نیز مشخص شده اند».

«احمد بنافی» افزود: نکته حائز اهمیت این انتخابات این است که هیات اجرایی این دوره انتخابات همان هیات اجرایی دور قبل است با این تفاوت که یک نفر دیگر به ترکیب آن‌ها اضافه شده و آخرین نفر از علی البدل وارد ترکیب می‌شود و عملا بخشی از کار مهم فرآیند انتخابات با این تصمیمی که مجموعه وزارت کشور و شورای نگهبان گرفته، تسهیل می‌شود.

به گزارش «فکرشهر»، سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال سوم به پایان رسید و انتخابات چهاردهمین دوره که قرار بود همزمان با انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۴ برگزار شود، برای چند هفته آینده و در همین سال ۱۴۰۳ برنامه ریزی شد و از آن جایی که طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها باید همزمان باشد، مجلس یازدهم در آخرین روز‌های حیات خود در اول خردادماه، با اصلاح ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند تا بر اساس این مصوبه، دوره کنونی شورا‌های شهر و روستا ۴ ساله بوده و در دوره آینده، شورا‌های شهر و روستا ۳ ساله خواهند بود تا این دو انتخابات مجدداً در سال ۱۴۰۷ به صورت همزمان برگزار شود. در زمان مشخص شده برای نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، در نهایت ۸۱ نفر ثبت نام قطعی شدند که اسامی آن‌ها با یک جستجوی ساده در دسترس است و در روند تایید صلاحیت ها، قرار گرفته است.

به گزارش «فکرشهر»، سید ابراهیم رئیسی که برای افتتاح سد «قیز قلعه سی» با حضور «الهام علی اف»، رییس جمهور آذربایجان به تبریز رفته بود، در مسیر برگشت از این افتتاح در نزدیکی روستای «طویل» در منطقه «ورزقان» استان آذربایجان شرقی، دچار حادثه شد و نزدیک به ۱۸ ساعت پس از حادثه، پیکر سوخته وی و همراهانش در بالگرد سقوط کرده پیدا شد. علاوه بر سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، حجت الاسلام آل هاشم، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش، سرگرد فنی بهروز قدیمی همراهان رییس جمهور در این سانحه بودند.

همچنین، با تصویب هیات دولت، «علی باقری‌کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه، به عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب و جایگزین حسین امیرعبداللهیان شد.

شهادت رییس دولت سیزدهم و روند انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر