پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۷۵۳۱
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲

فکرشهر: رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به عملیاتی شدن طرح پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک در ایستگاه آبخوانداری تنگستان گفت: با اجرای این طرح سالانه از هدررفت ۶ میلیون مترمکعب از حجم روان‌آب جلوگیری می‌شود.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، محمود دشتی‌زاده در جمع نمازگزاران جمعه بوشهر با بیان اینکه هسته اولیه تحقیقات کشاورزی استان بوشهر در سال ۱۳۵۱ با ایجاد نمایندگی اصلاح بذر شکل گرفت اظهار داشت: مرکز تحقیقات کشاورزی استان بوشهر از سال ۱۳۶۲ در دشتستان آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۷۲ مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام جهاد سازندگی استان بوشهر راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به تأسیس مرکز آموزش عالی علوم و صنایع شیلاتی خلیج‌فارس در سال ۱۳۶۸ و مرکز جهاد سازندگی در سال ۱۳۷۰ خاطرنشان کرد: این دو مرکز در سال ۱۳۸۴ ادغام شدند و در سال ۱۳۹۳ نیز با تجمیع این دو مجموعه، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر ایجاد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر وظیفه اصلی این مجموعه را تحقیقات، آموزش، کنترل، گواهی و نظارت بر تولید بذر، حفظ ذخایر ژنتیکی و ارتقای امنیت غذایی دانست و افزود: تعیین قابلیت اراضی کشاورزی، پایش کودی، حمایت از شرکت‌ها و واحد‌های فناور، دانش‌بنیان، مسئولیت کمیته علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد نهال و نظارت بر اجرایی شدن برنامه الگوی کشت محصولات کشاورزی از دیگر مأموریت‌های این مجموعه است.

دشتی‌زاده از راه‌اندازی ۸ ایستگاه تحقیقاتی در مساحت یک‌هزار و ۴۴۷ هکتار خبر داد و تصریح کرد: تحقیقات کشاورزی در مساحت ۴۰ هکتار، خرما و میوه‌های گرمسیری با مساحت ۴۲ هکتار در دشتستان و تحقیقات شوری و آب‌های نامتعارف تنگستان با ۱۵ هکتار مساحت از جمله ایستگاه‌های تحقیقاتی است.

وی ایستگاه‌های جنگل و مرتع کاکی و چهوک در دشتی و دشتستان را از دیگر ایستگاه‌های تحقیقاتی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا ایستگاه‌های آبخوانداری کوثر و علوم دامی تنگستان و مرکز تحقیقاتی بذر شلدان دشتستان راه‌اندازی شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بوشهر با اشاره به راه‌اندازی ۶ آزمایشگاه گفت: ثبت و گواهی بذر، خاک و آب، تشخیص آفات و بیماری تولیدات گیاهی، جنگل‌ها و مراتع، آموزش شیلات، بیماری آبزیان و دام، و نگهداری از جمله آزمایشگاه‌های این مرکز است.

دشتی‌زاده دانش فنی پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در این زمینه پروژه پخش سیلاب بر آبخوان اهرم تنگستان به وسعت یک‌هزار و ۲۵۹ هکتار اجرایی شد.

وی ادامه داد: با عملیاتی شدن طرح پخش سیلاب و کنترل فرسایش خاک در ایستگاه آبخوانداری تنگستان سالانه از هدررفت ۶ میلیون مترمکعب از حجم روان آب جلوگیری می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر