سه‌شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
طبق نظرسنجی که «فکرشهر»، قبل از شروع مناظره‌ها و انصراف دو نامزد در این باره منتشر کرد، ۴۲.۸۸ درصد آرا به مسعود پزشکیان تعلق گرفت و درصد آرای سعید جلیلی نیز...
کد خبر: ۲۰۰۷۹۶۶
شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۸
فکرشهر

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در دور نخست به پایان رسید و درصد آرای هر کدام از نامزد‌ها مشخص و اعلام شد. در انتخاباتی که طبق اعلام رسمی وزارت کشور، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر رای دادند و نفر اول و دوم، موفق شدند به ترتیب ۴۲ و ۳۸ درصد درصد آرا را کسب کنند؛ آماری که اگر چه با نظرسنجی برخی مراکز رسمی و دولتی فاصله داشت، ولی همان نتایجی بود که در نظرسنجی «فکرشهر» نیز ثبت شده بود.

به گزارش «فکرشهر»، طبق گفته «محسن اسلامی»، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ برگه رأی، مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۰۱ رای (معادل ۴۲.۱۱ درصد)، جایگاه نخست را کسب کرد. سعید جلیلی با ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای (معادل ۳۸.۳۰ درصد) دومین نفر و محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی به ترتیب با سه میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای (۱۳.۶۸ درصد) و ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای (۰.۸۳ درصد) نفرات سوم و چهارم شدند. سهم آرای باطله نیز یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ برگه رای (۴.۳ درصد) بود.

طبق نظرسنجی که «فکرشهر»، قبل از شروع مناظره‌ها و انصراف دو نامزد در این باره منتشر کرد، ۴۲.۸۸ درصد آرا به مسعود پزشکیان تعلق گرفت و درصد آرای سعید جلیلی نیز ۳۸.۶۴ درصد بود که این نامزد را در رتبه دوم بعد پزشکیان قرار می‌داد. این در حالی است که نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، آرای مسعود پزشکیان را ۳۳.۱ درصد و آرای سعید جلیلی را ۲۸.۸ درصد نشان می‌داد و نظرسنجی موسسه افکار سنجی ملت، وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس نیز، آرای مسعود پزشکیان را ۲۳.۵ درصد و سعید جلیلی را ۱۶.۳ درصد اعلام می‌کرد.

برخلاف نتیجه دو مرکز نظرسنجی دولتی؛ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشابه نتیجه نظرسنجی «فکرشهر» شد


برخلاف نتیجه دو مرکز نظرسنجی دولتی؛ نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مشابه نتیجه نظرسنجی «فکرشهر» شد

همچنین در نظرسنجی «فکرشهر»، میزان آرای پورمحمدی ۶۶. درصد و آرای قالیباف ۸.۸۷ درصد بود که با احتساب تغییر اندک در آرا پس از برگزاری مناظره‌ها و طرح برنامه‌ها و البته انصراف دو کاندیدای دیگر جبهه اصولگرا (قاضی زاده هاشمی و زاکانی) قبل از انتخابات، درصد آرای قالیباف و آرای باطله کمی تغییر کرد؛ هرچند جایگاه‌ها و رتبه‌ها همچنان در جای خود قرار دارد و درصد آرای باطله پس از قالیباف در جایگاه چهارم و پیش از پورمحمدی است.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور، با اتمام شمارش آرا، میزان مشارکت در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری ۳۹.۹ درصد بود که کمترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات ریاست جمهوری است.

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر