يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۸۳۳۵
پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴

فکرشهر: فوق تخصص بیماری‌های کلیه، فشارخون و دیالیز گفت: در فصول گرم سال که میزان تعریق بدن بالاست بهترین گزینه برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی و مثانه مصرف آب و مایعات زیاد و مانع از کم‌آبی بدن است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، دکتر نعمت‌الله حاجی زادگان اظهار داشت: بیشتر افراد جامعه در طول زندگی خود دچار بیماری سنگ کلیه می‌شوند و میزان این ابتلا تا سن ۷۰ سالگی افراد ۱۹ درصد در بین مرد‌ها و ۹ درصد در بین زن‌ها در جامعه است.

وی افزود: بیماری سنگ کلیه یک بیماری شایع در جهان بوده و میزان شیوع آن هم نسبت به گذشته بیشتر شده است مثلاً در سال‌های ۱۹۷۰-۱۹۸۰ میزان شیوع آن حدوداً پنج درصد بود، ولی در سال‌های اخیر از ۱۹۹۴ تاکنون شیوع این بیماری در بین آقایان و خانم‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

حاجی زادگان با اشاره به نقش برخی از مسائل در ایجاد بیماری سنگ‌های کلیوی اضافه کرد: بی‌شک مسائلی همچون سن، جنسیت، نژاد و محل جغرافیای زیست‌محیطی تأثیر بسزایی بر شیوع این بیماری در بین افراد جامعه دارد.

وی ادامه داد: برخی از مشاغل به‌واسطه شرایط فیزیکی خاصی که دارند مانند نانوایی‌ها، کارگران ساختمانی و کشاورزان که در محیط‌هایی با تعریق بالا کار می‌کنند امکان ابتلا به بیماری سنگ کلیه را بیشتر تجربه می‌کنند.

دکتر حاجی زادگان در خصوص شدت بیماری سنگ کلیه هم گفت: کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه می‌شوند معمولاً در سه الی پنج سال آینده احتمالاً ۱۰ تا ۳۰ درصد مجدد این بیماری را تجربه خواهند کرد، بنابراین برای جلوگیری از شدت بیماری، باید تحت نظر و پیگیری بوده و یکسری نکاتی را در سبک زندگی خود رعایت کنند.

وی افزود: نوع مایعات مصرفی زیاد مهم نیست، ولی نوشابه‌های گازدار سفارش نمی‌شود و می‌توان از آب، میوه‌ها و سبزیجات تازه همچون هندوانه، خربزه، خیار و کاهو استفاده کرد در خصوص مصرف چای و قهوه باید گفت اگر چای و قهوه رقیق و به میزان زیاد مصرف شود، مطلوب و مفید است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر