«خارگ»، جزیره زیبایی ها، جزیره موج و مرجان و خارا، جزیرهای که نه تنها با یک سنگ نبشته تاریخی، بلکه با نسلهایی که در آن زیسته اند به نام همه ایران ثبت شده است. اینجا میتوان عمیقترین پیوندهای قلبی با خاک وطن را یافت. علاقهای که مردمان خارگ به موطن خویش دارند، مثال زدنی است.
همجواری با صنعت نفت
زندگی مردم در جزیره خارگ با صنعت عجین شده است. از این رو بر اساس نظام نامه مسوولیتهای اجتماعی نفت که در تاریخ اول فروردین ۱۴۰۲ مجددا تدوین و به عنوان جایگزین نسخه سال ۱۳۹۸ توسط وزیر نفت وقت ابلاغ شد، امتیازاتی باید به مردم خارگ تعلق گیرد که هنوز تا شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد.
در این نظام نامه، جوامع محلی همجوار با صنعت در ابتدا برای اشتغال زایی باید توانمند شوند؛ که این آموزشها باید توسط سازمان فنی و حرفهای صورت گیرد و سپس با امتیاز بومی گزینی وارد شرکتها شوند؛ گرچه بومیان زیادی با تحصیلات دانشگاهی نیز اکنون در خارگ جویای کار هستند.
از طرفی، کمک شرکتهای نفتی به جوامع محلی برای تامین معیشت پایدار، استفاده از ظرفیتهای پیمانکاران محلی و خدمات کسبه محیط پیرامون، حمایت از سمنهای فعال، کمک به تقویت علمی بنیه دانش آموزان، حمایت از طرحهای خلاقانه در زمینه کسب و کار دیجیتال، گردشگری، محیط زیست، احداث، بازسازی و تجهیز مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی در قالب طرحهای کوچک و پربازده، آموزش مصرف بهینه انرژی، مشارکت نخبگان محلی در انجام مسوولیت اجتماعی، کمک گرفتن از ذینفعان مسوولیت اجتماعی در تحقق این مهم، کاهش فاصله اجتماعی میان کارکنان نفت و مردم، ایجاد تارنمای اطلاع رسانی برای بازتاب گستره انجام مسوولیتهای اجتماعی شرکتهای نفتی و انتشار مداوم گزارشات آن و همچنین شفاف سازی از جمله خدماتی است که باید به مردم خارگ ارائه شود.
مدیران نفت، آشنا با مشکلات مردم خارگ
اکثر مدیرانی که بر صندلی هدایت سکان شرکتهای نفتی قرار میگیرند، سالها از نزدیک با شرایط جزیره خارگ آشنایی دارند؛ پس تنها راه حل مشکلات مردم قبل از سخن، عمل به وعدهها و اصل نظام نامه به روز مسوولیتهای اجتماعی است.
یکی از مهمترین موضوعاتی که مردم خارگ و کسبه با آن دست و پنجه نرم میکنند، بحث کرایه لندینگ کرافتها و ورود اقلام مورد نیاز با قیمت گزاف به خارگ است؛ بحث عدم انجام خریدهای کلان شرکتها از بازاریان خارگ، عدم حمایت از کارآفرینان جوان، تکمیل پروژه تعمیرات مسجد امیرالمومنین، نوسازی مدارس فرسوده خارگ همچون مدرسه رازی، کمبود رایانه برای هنرستان فنی شهید خجسته جلالی، اعطای تجهیزات به گروهای فرهنگی و ورزشی خارگ، کمک به اعزام تیمهای ورزشی غیر وابسته به نفت به مسابقات، بازگشایی پلاژ بانوان، باغ بانوان مژده، حمایت از نخبگان علمی و دانش آموزان فرهیخته خارگ، رفع اساسی مشکل تردد مردم خارگ و ورود شناور به روز برای تردد مردم به مرکز استان، بازگشایی اماکن تفریحی، چون پلاژ شهید موسی پور به روی عموم مردم برای رفع تبعیضهای اجتماعی، تجهیز وسایل بازی کودکان در پارکهای منطقه شرکت نفت که سال هاست به آن رسیدگی نشده است و بازسازی و احیای اماکن تفریحی، چون باغ پرندگان و…؛ اینها بخشی از مطالبات مردمی است که بارها توسط نمایندگان مردم در شورای شهر، فعالان اجتماعی و رسانهها به گوش مسوولان شرکت نفت رسیده است.
شفاف سازی
طبق بند ۱۲ ماده پنج نظام نامه مسوولیتهای اجتماعی نفت؛ ابلاغ ۱۴۰۲، شفاف سازی در قالب گزارشات پایدار به ذینفعان «جوامع محلی» در مورد انجام مسوولیتهای اجتماعی لازم و ضروری است. از این رو بهترین راه تعامل مردم و صنعت، دریافت این گزارشات توسط مردم و انعکاس بازخوردهای آن به مدیران نفت برای اصلاح و رفع کاستی هاست.