دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
برای نخستین بار در کشور؛
فکرشهر: بیماری نادر ZAP70 برای اولین بار در ایران توسط نخبه بوشهری کشف شد...
کد خبر: ۲۲۲۶۹
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۲

فکرشهر: بیماری نادر ZAP70 برای اولین بار در ایران توسط نخبه بوشهری کشف شد. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری نادر ZAP70(زپ 70) که یک بیماری نقص ایمنی است ،برای اولین بار در ایران در یک کودک سه‌ساله بوشهری کشف و شناسایی شد.

\n\n

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه پیش‌ازاین 14 مورد بیماری ZAP70 در دنیا شناخته‌شده بود خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به‌عنوان رهبر تحقیقاتی این تیم پژوهشی، فعالیت‌های مشترکی به همراه دانشگاه لوان بلژیک، دانشگاه کارنیستای سوئد و دانشگاه علوم پزشکی تهران را به انجام رساند که منجر به شناخت پانزدهمین مورد از این بیماری نادر شد.

\n\n

\n\n

به نوشته ی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر افشین شیر کانی تصریح کرد: در بیماری ZAP70 سیستم ایمنی بدن به‌درستی فعالیت نکرده و باعث عفونت‌های مکرر ازجمله سینوزیت مکرر، ذات‌الریه مکرر، عفونت‌های مکرر خونی یا مننژیت مکرر، بستری شدن‌های مکرر، افت پلاکت خون و خون‌مردگی شده که درنهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.

\n\n

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری در این کودک، وی در حال حاضر وضعیت مطلوبی داشته و این‌گونه بیماران با پیوند مغز استخوان به بهبودی 100 درصدی خواهند رسید.

\n\n

فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماری‌های نقص ایمنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیش‌ازاین ژن عامل بیماری‌زای ZAP70 در دنیا ناشناخته بوده است که برای اولین بار در بوشهر بامطالعه ژنتیکی، این ژن استخراج و به‌زودی نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر آسم و آلرژی و ایمونولوژی به چاپ خواهد رسید.

\n\n

دکتر شیر کانی تصریح کرد: در هشتمین کنگره بین‌المللی نقص ایمنی، دانشمندان سطح اول بیماری‌های نقص ایمنی از کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا حضور داشتند که پروفسور هانس استاد دانشگاه سیاتل آمریکا، پروفسور اشمیت استاد دانشگاه هانوفر آلمان، دکتر النورا گامبیرینی استاد دانشگاه پیوند مغز استخوان بیمارستان فیرنز ایتالیا از چهره‌های برجسته این مراسم بودند.

\n\n

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هشتمین کنگره بین‌المللی نقص ایمنی در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر