چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نشست آغاز به کار رسمی مجمع مشورتی توسعه شهرستان دیلم برگزار شد...\r\n
کد خبر: ۳۲۱۱۰
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷

فکرشهر: نشست آغاز به کار رسمی مجمع مشورتی توسعه شهرستان دیلم برگزار شد.

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر، جلسه آغاز به کار رسمی مجمع مشورتی توسعه شهرستان دیلم، با حضور محمدباقر سعادت، رییس مجمع استان، حسن اسماعیلی، فرماندار دیلم، قائم مقام و اعضای مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر و شهرستان دیلم انجام گرفت.

رییس مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر ضمن تشکر از میزبانی فرماندار دیلم گفت: اساس همه کارها مردم هستند و باید به مردم و نقطه نظرات آن ها توجه کرد.

محمدباقر سعادت افزود: افراد و اعضای مجمع مشورتی برخواسته از مردم هستند و برای کمک به دولت در جهت رفع مشکلات آن بازویی توانمند محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: هر کس در رشته و تخصص خود می تواند صاحب نظر باشد، به طور مثال در بحث کشاورزی فردی باتجربه می تواند پیشنهادی ارائه کند که یک مهندس کشاورزی به ذهنش نیز خطور نکرده باشد و وقتی تجربه و علم با یکدیگر همراه شوند، می توانند کار مهمی انجام دهند و این اساس تشکیل مجمع مشورتی توسعه بود.

سعادت ادامه داد: پس از شروع به کار مجمع مشورتی کشور، من به عنوان عضو هیئت رئیسه هفت نفره مجمع مشورتی توسعه کشور انتخاب شدم و از آن جا که استان بوشهر در سطوح بالای وزارت هیچ کس را ندارد، امیدوارم بتوانم به عنوان صدایی در جهت رفع مشکلات مردم استان در کشور باشم.

نماینده مجمع مشورتی توسعه استان های کشور در استان بوشهر، اضافه کرد: مجمع استان بوشهر از سال 93 آغاز به کار کرد اما متاسفانه شرایط خاصی که برای تنظیم سازوکارهای کشوری باید انجام می دادیم و نیز کاندیداتوری اینجانب برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، مجال شتاب دادن به حرکت مجمع مشورتی را طی سال 94 به ما نداد، اما اواسط 95 کار را با جدیت دنبال کردیم و خدا را شاکریم که هم اکنون در پنج شهرستان مجمع رسما آغاز به کار کرده است و افق بقیه شهرستان ها نیز بسیار روشن است.

درسعادت ادامه داد: از سه ماه پیش با دکتر آقایان حسینی و دکتر رهنما موضوع مطرح شد و با تلاش این عزیزان و مذاکراتی که با شهرستان های مختلف استان داشتند، توانسته ایم میان فعالان اجتماعی و نخبگان ایجاد اتحاد کنیم از جمله توفیق یافتیم امروز در این جمع و در بین فرهیختگان شهرستان دیلم باشیم که جا دارد از این بزرگواران تشکر نمایم.

رییس مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر عنوان داشت: همینطور که در آیین نامه نیز آمده مجمع کار سیاسی نمی کند ولی به این معنی نیست که اگر کسی عضو مجمع بود نمی تواند کار سیاسی انجام دهد.

سعادت افزود: شما در شهرها و بخش های مختلف این شهرستان زندگی کرده و با نقاط ضعف و قوت آشنایی دارید و نگاهی دارید که یک کارشناس این دید را ندارد، بنابراین ابتکار مجمع مشورتی که به پیشنهاد رییس جمهور بوده و راه اندازی آن را آقای نوبخت بر عهده داشته کار بسیار بزرگی است و باید تشکر کرد که این جایگاه به افراد غیردولتی داده شده که در توسعه منطقه خود نقشی داشته باشند.

وی در پایان اظهار داشت: دوست داشتیم آقای خدری نماینده محترم دیلم نیز در جلسه حضور می داشتند که ظاهرا در منطقه نبوده و نتوانسته اند تشریف بیاورند.

حسن اسماعیلی نیز گفت: جمع حاضر جمعی است از نخبگان شهرستان که قرار است توسعه دیلم را دنبال کنند.

فرماندار شهرستان دیلم ادامه داد: یکی از دغدغه های دائمی مردم، جاده دیلم به گناوه بود و چند سال معطل مانده بود و از سال گذشته به همت استاندار محترم در دستور کار قرار گرفت.

اسماعیلی افزود: از مسافت 65 کیلومتری جاده مذکور که به جاده مرگ معروف است، تاکنون 55 کیلومتر آن دوطرفه شده که کاهش چشمگیری در تصادف و تلفات جاده ای داشته است.

وی اضافه کرد: یکی از فاکتورهایی که در بحث گردشگری می تواند دخیل باشد و شهر را به مقصد گردشگری تبدیل کند، مسئله بهداشت و سلامت آن منطقه است؛ ما تا قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید هیچ پزشک متخصصی که ساکن باشد، نداشتیم اما حالا 14 پزشک متخصص مستقر در دیلم داریم.

فرماندار دیلم ادامه داد: از ابتدای جمهوری اسلامی تاکنون کل آسفالتی که در روستاهای دیلم صورت گرفته بود 30 هزار متر بود ولی در یک سال اخیر 160 هزار متر مربع آسفالت در روستاها انجام شده است.

اسماعیلی در پایان ضمن اعلام افتتاح 4 زمین چمن مصنوعی و 3 زمین در حال ساخت در دولت یازدهم، عنوان داشت: در مورد منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بررسی و کارهای اولیه آن انجام شده و بزودی اولین پتروشیمی شمال استان کلنگ زنی خواهد شد.

قائم مقام مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر گفت: دولت قصد داشت بعد از انتخابات سال 92 ارتباط با عقبه خود را از دست نداده و از طریق آن ها و مردم مشکلات را پیدا کرده و در راستای اهداف و شعارهای خود آن ها را حل نماید.

محمد آقایان حسینی ادامه داد: دو کار ویژه در آیین نامه مجمع وجود دارد، اول بحث توسعه است که باید در راستای توسعه پایدار و همه جانبه یک سری ایده ها با توجه به توانمندی و مزیت نسبی هر شهرستان در کارگروه های تخصصی بررسی و به دستگاه های اجرایی ارائه شود تا استفاده کنند.

وی افزود: دومین موضوع این است که از طریق این مجمع و کمیته های آن می توان به دولت کمک کرد تا طرح های اشتباه انجام نگرفته و بیت المال هدر نرود.

آقایان حسینی اضافه کرد: از 40 سال پیش تاکنون ما با فروش سرمایه های خود یعنی نفت در حال نان خوردن هستیم که این برای اقتصاد سم است و هر زمان که در فروش نفت خللی ایجاد می شود، اقتصاد نیز ضربه می خورد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: می توانیم با اجرای صحیح برنامه ششم توسعه، اقتصاد بیمار را درمان نموده و اقتصاد از دولتی به دست مردم بیافتد تا تصمیمات از پایین به بالا ارائه شود ولی برای این موضوع باید نگاه خود به گردشگری، آموزش و پروش، آموزش عالی و...  را عوض کنیم.

آقایان حسینی ادامه داد: سیستم اقتصادی که دولت دنبال می کند بر این اساس است که اشتغال از طریق سرمایه گذاری خصوصی توسط مردم ایجاد شود و دولت هر روز کوچکتر و چابک تر شود و این وظیفه ماست که با راهنمایی، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و جامعه آن ها را از برنامه دولت که در راستای اقتصاد مقاومتی هم است آگاه نماییم.

قائم مقام مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر گفت: باید به جوان ها این آموزش داده شود که مدرک دانشگاهی صرف در آینده اقتصاد کشور کارگشا نیست و باید دانش، تخصص و مهارت کسب کنند به نحوی که بتوانند یکی از نیازهای جامعه را برطرف نمایند.

آقایان حسینی افزود: هر شهرستان یا منطقه ای یک مزیت دارد و باید به ترتیب اولویتی که مجمع مشورتی توسعه تشخیص می دهد، برایش کارگروه تشکیل شده و با بررسی و ارائه راهکار توسعه هر منطقه را رقم بزنیم.

وی عنوان داشت: نماینده های مجمع مشورتی توسعه در شهرستان و استان می توانند در جلسات برنامه و بودجه شهرستان مطبوع خود و مرکز استان شرکت نمایند.

قائم مقام مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر ادامه داد: ضمانت اجرای برنامه های مجمع مشورتی این است که ما آن موضوع را مطالبه کرده و خواستار شویم و با دادن نظریه های علمی و کارشناسی مسوولین را قانع کنیم که طرح قابلیت اجرا داشته و برای منطقه مفید است و مطمئنا اگر طرح کارشناسی باشد، مورد تایید قرار خواهد گرفت، ضمن این که دولت خود نیز این موضوع را خواستار شده است.

آقایان حسینی در پایان گفت: در جلسه بعدی مجمع شهرستان دیلم که اعضای حاضر تشکیل خواهند داد، دبیری برای آن مشخص خواهد شد تا با تشکیل کمیسیون های مختلف بتوانیم کارهای توسعه ای مدنظر خود را شروع نماییم.

مسوول مجمع مشورتی توسعه شهرستان دیلم نیز در این نشست هدف از تشکیل مجمع را ارتقای سطح شهرستان معرفی کرد و افزود: به وسیله مجمع مشورتی و با همراهی مسوولین خصوصا جناب فرماندار و امام جمعه محترم می توان به رفع مشکلات دیلم کمک کرد. 

محمدجواد هاشمی ادامه داد: مشکلات و پیشنهادها اگر قابل حل در سطح شهرستان باشد در همین جا، اگر در استان باشد از طریق مجمع استان و بالاتر از آن توسط جناب سعادت در مجمع کشوری پیگیری خواهد شد.

محمدحسن رهنما در این جلسه عنوان داشت: علی رغم این که دیلم از مرکز استان دور است اما این استعداد را دارد که گردشگران زیادی را جذب کند.

عضو مجمع مشورتی توسعه استان بوشهر گفت: نیاز است که اعضای مجمع مشورتی در کنار بدنه دولت بحث مطالعاتی را داشته باشند تا با رایزنی و مطالبه گری بتوانیم نیازهای مردم منطقه را به دولت انعکاس داده و آن ها را رفع نماییم.

رهنما ادامه داد: این که دولت نیازها را پیدا کرده، آن را دنبال و سپس رفع کند از نگاه بزرگانی که مجمع مشورتی توسعه را تشکیل داده اند، یک دیدگاه ناقص است.

وی افزود: توسعه زمانی محقق می شود که مباحث مختلف فرهنگی، عمرانی و... در بین مردم نهادینه شده و آن را مطالبه کنند و زمانی که تکه های پازل یعنی مردم و دولت، در کنار هم قرار گیرند تصویری نمایان می شود که نمایانگر توسعه می باشد.

در ادامه جلسه اعضای حاضر ضمن تاکید بر وحدت به بیان نقطه نظرات خود پیرامون مجمع مشورتی و مشکلات موجود در راه توسعه شهرستان پرداختند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر