فکرشهر: درکسب وکار امروز کسانیکه مهارت بیشتری داشته باشند همواره موفق تر هستند، به راستی تفاوت کسب وکار و درآمد بیشتر در فضای پررقابت امروز چیست؟
به گزارش فکرشهر، این سوال ها بهانه ای شد تا با مهندس مصطفی شهبازی مدیر مرکز آموزش بازرگانی استان بوشهر گفتگویی کوتاه داشته باشیم.
مهندس شهبازی شما در یکی از سخنرانی هایتان صحبت جالبی داشتید حداقل برای من، اینکه لیموی کسب و کار خود را پیدا کنید، دقیقا منظور شما از پیدا کرن لیمو چیست؟ لیمو استعاره از چه چیز یا چه چیزهای خاصی است؟
یکی از دوستان من که خارج از کشور تحصیل کرده و بعد از سال ها به وطن بازگشته بود، خاطره ای را برای من تعریف نمود با این مضمون : «یک بار با هوپیما از یک شهر به شهر دیگری رفتم. وقتی وارد سالن فرودگاه شدم یک خانم آراسته ایستاده بود و به هر نفر یک لیموی درشت می داد، خوشبختانه به من هم تعارف کردند. لیمو را گرفتم و فکر می کردم که الان با این لیمو چه کنم؟ یک نگاه به اطرافیانم انداختم و دیدم تمام مسافران پرواز من دچار همین چالش شده اند. همین که سرم پایین بود و به لیمو نگاه می کردم از سالن فرودگاه خارج شدم. تا سرم را بالا آوردم یک بیلبورد مقابل سالن فرودگاه که عکس همان لیمو بر روی آن بود و تبلیغ یک برند تجاری بر روی آن نقش بسته بود.»
دوستم می گفت : الان سال ها از این جریان می گذرد ولی نام آن برند را هیچ وقت فراموش نکردم.
دوستان عزیز توصیه ی من این است در کسب و کار و بیزینس خود لیموی خود را مشخص کنید. واقعا لیموی چیست؟
لیمو ماندگاری در ذهن مشتری است . یک چیزی است از محصولات و خدمات شما ، رنگ شما ، بوی شما وکه باید در ذهن مشتری حک و نهادینه بشود؛ و مشتری زمانی که به آن فکر می کند نام شما باید در ذهنش تداعی گردد ، این یعنی شما بردید و موفقید. چرا؟
چون در ذهن مشتری ثبت شده اید و این ثبت به نیکی که از شما در ذهن مشتری می ماند ، به زودی عامل موفقیت است.
من همیشه گفته ام وقتی قرار است هدیه ی پایان سال به مشتریان خود اهدا کنید، همه تقویم و سررسید ندهید. همه خودکار می دهند و سررسید.
باید بررسی کنید و ببینید چه چیزی را می توانید به مشتری بدهید، که ماندگار باشد و نام شرکت شما را در ذهن تداعی کند؛ این می شود لیموی کسب و کار.