شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۹۳۰۸
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۰

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: درخت کنار (CONAR) به عنوان شاخص ترین درخت بیابانی و مرتعی در بیش از 30هزار هکتار از مراتع استان بوشهر وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، سهیل مهاجری افزود: کنار زارها در استان بوشهر تیپ های مختلفی دارند و بعنوان گونه‌ای منحصر به ‌فرد به شمار می روند.

وی بیشتر پراکنش درخت کنار در سطح 17 هزار هکتار را در مراتع و دشتهای شهرستانهای دشتستان، دشتی، جم و کنگان عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: با توجه به صرفه اقتصادی و وجود بازار مصرف مناسب برای میوه کنار، این اداره کل از نگهداری،کشت و توسعه درخت کنار در استان حمایت می کند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر کل جنگلهای دست کاشت استان 29 هزار هکتار است که گونه های مختلف ' کنار' در پنج درصد از آن به صورت تلفیقی همراه باگونه ایی مانند کهور ایرانی و سالیسینا استفاده شده است.

مهاجری با اشاره به جنبه های تجاری درخت بومی کنار گفت: شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده به‌خصوص تولیدکنندگان شامپو، از برگ درختان کنار استفاده می‌کنند و به‌همین دلیل، تجارت برگ کنار بازار پررونقی دارد.

وی اضافه کرد: از برگ درخت کنار در زمینهای مستثنیات شهرستان دشتستان و دربخش ارم در حدود چهار تن برداشت و برای کارخانه سدر یکی از استان های مجاور ارسال و در استان نیز مردم محلی از میوه آن استفاده می کنند. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: در زمان حاضر حدود یک میلیون راس از دام های استان از نظر خوراک دامی به درخت کنار وابسته هستند که روزانه در یک میلیون و 180 هزار هکتار مرتع چرا می کنند.

وی گفت: درخت کنار دارای خواص دارویی (برگ و ریشه)، خوراک انسانی و دام (بذر)، علوفه ای (برگ)، صنعتی(چوب) و سوخت(هیزم) را دارد که می تواند بعنوان بهترین گونه بومی استان در سطح کشور مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر