دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیماری خطرناک قرنطینه ای جاروک لیمو ترش یا جاروک جادوگر مرکبات استان بوشهر را تهدید می کند.به گزارش فکرشهر، خسرو عمرانی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیماری جاروک جادوگر لیموترش هم اکنون در استانهای همجوار از جمله هرمزگان (شهرستانهای میناب، رودان و حاجی آباد) و فارس (شهرستانهای داراب، لار و جهرم) و احتمال آلودگی استان بوشهر در صورت ورود نهال از این مناطق وجود دارد.
کد خبر: ۵۰۳۱
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱

فکرشهر: مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیماری خطرناک قرنطینه ای جاروک لیمو ترش یا جاروک جادوگر مرکبات استان بوشهر را تهدید می کند.
به گزارش فکرشهر، خسرو عمرانی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بیماری جاروک جادوگر لیموترش هم اکنون در استانهای همجوار از جمله هرمزگان (شهرستانهای میناب، رودان و حاجی آباد) و فارس (شهرستانهای داراب، لار و جهرم) و احتمال آلودگی استان بوشهر در صورت ورود نهال از این مناطق وجود دارد.

وی اضافه کرد: این بیماری به وسیله نوعی موجود بسیار ریز (فیتوپلاسما) به وجود می آید و ناقل آن حشره ای به نام زنجرک است که باعث کاهش کمیت و کیفیت میوه و در نهایت مرگ تدریجی درختان آلوده لیموترش در سه تا پنج سال می شود.

عمرانی اضافه کرد: بیماری جاروک جادوگر لیموترش تاکنون باعث از بین رفتن هزاران اصله درختان لیموترش در مناطق آلوده شده است.

وی یادآورشد: بیماری جاروک جادوگر لیموترش بیشتر درختان لیموترش را مورد حمله قرار می دهد برگهای ریز، ترد، کاغذی و کوچک شده و فاصله برگها بسیارکم، فشرده و شاخه بدون خار و حالت جارویی شکل پیدا می کند و از فاصله دور، مانند لانه پرندگان و به رنگ سبز روشن است و باعث می شود تا گل و میوه در درختان آلوده تولید نشود و در نهایت سبب خشکیدن درخت می شود.

عمرانی گفت: بیماری جاروک جادوگر به عنوان مهمترین و اقتصادی ترین بیماری درختان لیمو ترش است و تنها راه کنترل این بیماری در صورت مشاهده امحای درختان آلوده است.

وی به باغداران هشدار داد به منظور جلوگیری از ورود عوامل خسارت زا و بروز خطرات جبران ناپذیر نهالهای مورد نیاز خود را از نهالستان های معتبر و دارای گواهی بهداشت نباتی و زیرنظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی تهیه و از خرید نهال از افراد غیرمجاز و دوره گرد بجد خودداری کنند. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر