جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از آخرین وضعیت مسکن های مهر برازجان
فکرشهر: اما هنوز ساختمان های مسکن مهر در برازجان به اتمام نرسیده اند و هر چند وقت یک بار صدای اعتراض کسانی که در انتظار تکمیل واحدهایشان هستند، به گوش می رسد؛ اعتراضاتی همراه با حضور در محل که نمونه اش در هفته های گذشته نیز رخ داد...
کد خبر: ۷۵۷۹۲
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹

فکرشهر- الهام راسخی: پروژه مسکن مهر شبیه به سریال های 120 قسمتی آبکی شده که هر شبکه ای بزنی، دارد یک قسمتش را نشان می دهد؛ نه می توانی از آن لذت ببری - از بس بدساخت هستند - و نه می توانی که آن را نبینی، چون بابت آن پول داده ای و سال ها صبر کرده ای.
 مسکن مهری که احمدی نژاد در سال 1387 وعده اش را به بیش از نصف جمعیت آن زمان کشور داد تنها با مدد غول چراغ جادو و اَجی مَجی لا ترجی امکان پذیر شود؛ وگرنه هر عاقلی می دانست که این ها جز وعده های آبکی و خیالی چیزی نیستند. اما با این وجود، پروژه مسکن مهر یکی پس از دیگری در شهرهای بزرگ کلید می خورد و سرانجام به شهر کم جمعیت با زمین های وسیع برازجان رسید. واحد های کوچک و بی کیفیتی که مانند قوطی کبریت، بدون رعایت مسائل ایمنی و مهندسی روی هم گذاشته می شدند و به افرادی فروخته می شدند که می خواستند خیلی زود صاحب سرپناهی برای خودشان شوند؛ اما این پروژه آنقدر کج دار و مریز پیش رفت و از دولتی به دولت دیگر رسید که دیگر امیدی به نتیجه اش نیست.

به گزارش «فکرشهر»، حسن روحانی در اولین دوره ریاست جمهوری اش، آب پاکی را روی آن ریخت و گفت که دولت او هیچ کمکی به اتمام مسکن های مهر نخواهد کرد؛ اما با این وجود، استاندار و فرماندارهای وقت، هر کدام در زمان خودشان، پایان سال را برای تحویل مسکن های مهر وعده می دادند تا نهایتا در برازجان، مسکن مهر آبرسانی با وجود تمام نواقصی که داشت تحویل داده شد، هرچند نارضایتی از سر و ریخت صاحبخانه و واحدهای تحویل داده شده می بارید. واحدهایی که مشخص بود برای اینکه فقط تحویل داده شوند خیلی آبکی سرهم بندی شده اند؛ زیرا خیلی زود نواقص و کم کاری ها بروز پیدا کردند. از جمله آتش سوزی که در فروردین امسال در یکی از بلوک های مسکن مهر آبرسانی رخ داد و 27 واحد را درگیر کرد. آتش سوزی که نشان داد نبود پله های اضطراری و سیستم اطفای حریق در ساختمان تا چه اندازه می تواند در شرایط اضطراری، ضروری و نجات دهنده باشد.

اما هنوز ساختمان های مسکن مهر در برازجان به اتمام نرسیده اند و هر چند وقت یک بار صدای اعتراض کسانی که در انتظار تکمیل واحدهایشان هستند، به گوش می رسد؛ اعتراضاتی همراه با حضور در محل که نمونه اش در هفته های گذشته نیز رخ داد.

مردم اگر داشتند منتظر این خانه ها نمی ماندند

در این خصوص تعدادی از صاحبان بلاتکلیف مسکن مهر «پَرگان» در تماس با «فکرشهر» پیگیری و مطالبه حق قانونی خود را خواهان شدند. نماینده این افراد گفت: تعدادی از کسانی که در پروژه مسکن مهر پرگان واحد دارند طوماری نوشته و با امضا آن را برای قوه قضاییه و چند ارگان مرتبط فرستاده اند. ما به مسوولین شهرستانی بارها مراجعه کردیم و متاسفانه هیچ کدام از آن ها تا به امروز به ما کمکی نکرده اند. از سال 1387 تا به امروز که 12 سال می گذرد، جز وعده چیزی به ما نداده اند. در این سال ها پول ما را گرفتند و خانه ها را همین طور نگه داشتند.

 وی اینطور توضیح داد: در زمان ثبت نام، 12 میلیون تومان از ما پول گرفتند و 25 میلیون دیگر وام روی هر واحد بود که کلا 37 میلیون تومان می شد؛ اما حالا به جای 12 میلیون تومان باید 45 میلیون تومان بدهیم و وام هم 45 میلیون تومان شده است. این مقداری که از ما می گیرند علی الحساب است و هنوز هم از ما پول می گیرند ولی ای کاش این پول ها را که می گرفتند خانه ها را به ما تحویل می دادند. ما در این 12 سال کلی ضرر و زیان دیدیم. سود مشارکت ما که 30 ماهه بوده است شده 12 ساله! اگر این خانه ها را به ما تحویل بدهند باید ماهی یک میلیون تومان قسط بدهیم. ولی ما هربار که به مسوولین مراجعه می کنیم فقط وعده می دهند. من خودم شخصا با فرماندار صحبت کردم قرار بود شهریور به ما تحویل بدهند ولی نشد. دوباره ما در مسکن مهر پرگان تجمع کردیم و مجددا جلسه ای تشکیل دادند. فرماندار قول داد که خانه ها تا آبان ماه تحویل داده شوند. ولی تا به حال هیچ اقدامی صورت نگرفته، زیرا آقای «کلانتری» ـ مدیرعامل تعاونی مسکن مهر برازجان ـ نمی تواند یا نمی خواهد کاری را انجام بدهد. او تجربه و صلاحیت ندارد. 

این خانم ادامه داد: اصلا چرا این پروژه را به آقای کلانتری سپرده اند؟ چرا کسی نیست که به داد این مردم بدبخت برسد؟ مردم اگر داشتند منتظر این خانه ها نمی ماندند. خانه هایی که الان 12 سال از ساختشان گذشته و باد و باران آن را خراب کرده است. لوله ها خراب شده اند. استحکام ندارند و به درد نمی خورند.

وی افزود: ما دیگر از وعده و وعیدهایی که مسوولین شهر به ما دادند خسته شدیم. هر سال ما را به سال بعد پاس می دهند. بعد می گویند پول بدهید جنس گران شده، تورم شامل آن می شود. مگه هر سال اجناس گران تر می شود مقصر ما هستیم؟! مقصر آن کسی است که این سال ها خانه ها را به ما تحویل نداده است. پس این همه سال که ما خسارت دیده ایم و منتظر مانده ایم چه کسی می خواهد خسارت ما را بدهد؟!

کم کاری های چند گانه در مسکن های مهر برازجان

در خصوص مسکن های مهر شهر برازجان، با مسوول مسکن های مهر استان بوشهر گفت و گو کردیم.

«رضا صداقت» در خصوص مسکن های مهر برازجان نکاتی را مطرح کرد؛ از کوتاهی خود مردم و شرکت تعاونی گفت و نواقصات مجتمعی که تحویل داده شده است.

وی در پاسخ به این سوال «فکرشهر»، که «آیا مسکن مهر آبرسانی به طور کامل به مردم تحویل داده شده است»، گفت: بله؛ تحویل شده البته مردم هم کوتاهی کرده ا ند. یکی این که 80 درصد آن ها به بانک نرفته اند که تقسیط شود و یکی هم این که مشاعات هنوز تعین تکلیف نشده که آسانسور آن ها نصب شود. شرکت تعاونی مسکن مهر هم خیلی در نواقص ایمنی و تاسیسات برق و آسانسور کوتاهی کرده است.

رضا صداقت ادامه داد: آقای کلانتری ـ شرکت تعاونی ـ آسانسور را خریداری کرده و آورده بود ولی دوباره آن را برده است. شرکت باید نواقصاتی را که وجود دارد، برطرف کند؛ مثل مشکل ایمنی، پله اضطراری و... که هیچ کدام انجام نشده؛ شیر آتش نشانی را گذاشته اند ولی هیچ لوله و زیرساختی زیر آن نیست و صرفا یک شیر آب ظاهری  و خالی است.

مسوول مسکن های مهر استان بوشهر با بیان اینکه شرکت تعاونی مسکن مهر، خصوصی و مستقل است و زیر نظر دولت نیست، گفت: مسکن مهر آبرسانی حدود 520 واحد است که در حال حاضر همه تحویل داده شده و مردم در واحدهای مذکور ساکن شده اند.

وی در توضیح مساله آتش سوزی که در فروردین ماه امسال در یکی از بلوک های مسکن مهر آبرسانی رخ داد، گفت: در یکی از بلوک ها آتش سوزی رخ داد که علاوه بر 27 واحدی که گرفتار حریق شدند دو خودرو پراید و یک پژوپارس هم دچار آتش سوزی شدند. ما از طرف قرارگاه امام رضا(ع) به هر واحد 5 میلیون تومان وام بدون سود با همکاری کمیته امداد دادیم. کارشناسی که آمده بود مقصر را شرکت و پیمانکار دانست. کارفرما هم شرکت تعاونی مسکن مهر بود که سیم برق را در یونولیت رد کرده بودند و بابت همین مقصر شناخته شدند. 

رضا صداقت در پاسخ به این پرسش «فکرشهر» که وقتی ساختمان این نواقص را دارد و شرکت هم شرکت خصوصی است، چه کسی باید شرکت را ملزم کند که نواقصش را برطرف کند؟ توضیح داد: شرکت تعاونی است و اعضای تعاونی می توانند طبق قانون تعاون به اتاق تعاون شکایت کنند؛ اگر به اتاق تعاون شکایت کردند و نتیجه نگرفتند به دادگاه معرفی می شوند.

مسوول مسکن مهر استان بوشهر درباره مسکن های مهر پرگان برازجان نیز بیان کرد: مسکن مهر پرگان، 341 واحد و تقریبا 17 بلوک است. هر بلوک 18 تا 23 واحد دارد. قرار بود 6 بلوک در شهریور ماه امسال، 8 بلوک در آبان ماه و سه تا بلوک باقی مانده نیز تا پایان سال جاری تحویل داده شود که نشده و همه این ها بستگی دارد که مردم همکاری کنند و آورده شان را بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر در یک بلوک همه سهمشان را می دهند ولی یک نفر نمی دهد و آن بلوک ساخته نمی شود، تکلیف بقیه چه می شود؟» گفت: در جلسه هیات وزیران قرار بر این شد که دو احضارنامه در فاصله بین دو 15 روز برای فرد فرستاده شود و اگر در این مدت پولش را پرداخت نکرد، طبق ماده یک قانون تعاون به طور یک طرفه اخراج شود. 

صداقت ادامه داد: در حال حاضر تنها 10 نفر از این مجتمع مسکونی، تمام پول را پرداخت کرده اند و 231 واحد در مسکن مهر پرگان داریم که بدهی آن ها بین 5 تا 35 میلیون تومان است و هنوز بدهیشان را پرداخت نکرده اند.

مسوول مسکن مهر استان بوشهر درباره نواقص مسکن مهر پرگان مانند پله اضطراری و آسانسور و... که در مسکن مهر آبرسانی هم وجود دارد، گفت: مهندس از سازمان بازرسی استان باید این موضوعات و مسائل فنی پروژه را تایید کند. در مسکن آبرسانی متاسفانه با وجود اینکه نظام مهندسی و شرکت مشاوره ای پایان کار و پایان پروژه را تایید کرده بودند، ولی هنوز نواقصات فنی دارد. در مسکن پرگان طبقه به طبقه و مورد به مورد کنترل می کنیم. در پروژه، تاسیسات مهم ترین قسمت کار است. شما درب و پنجره خراب بگذار اما تاسیسات درجه یک باید بگذارید؛ ولی متاسفانه برخی اجناس ضعیف در تاسیسات کار می شود.

وی افزود: به جز مسکن مهر «آبرسانی» و «پرگان»، پروژه مسکن مهر «ایثارگران» هم در برازجان در دست ساخت. مسکن مهر ایثارگران با 210 واحد است که تا پایان امسال قرار است تحویل داده شود. کلا 420 واحد است و مابقی آن را سال آینده تحویل می دهند. از 210 تا واحد، تعداد  7 واحد آن آماده تحویل کلید هستند. 70 واحد دیگر در 85 درصد و 70 واحد باقی مانده سوم در 75 درصد است. 

صداقت در پاسخ به خبرنگار «فکرشهر» که از او پرسید «در بدترین حالت ممکن، چه زمانی واحدها تحویل داده می شوند و پرونده مسکن مهر برازجان بسته می شود»، گفت: تا سال آینده، صد در صد مسکن ها تحویل داده می شود. 

با وجود این صحبت ها، کشاکش بر سر مسکن مهر سال هاست که به قوت خود باقی مانده است. دولت که خودش را به طور کامل از این جریان بیرون کشیده و آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است. بخش خصوصی نیز می گوید با افرادی درگیر است که ثبت نام کرده و بخشی از پول را پرداخت نکرده اند؛ این وسط تنها کسانی که چشم امیدشان به این خانه ها بود متضرر می شوند زیرا روز به روز قیمت اجناس به خصوص در مورد مسکن سازی بالا می رود و از طرفی دیگر بازار مسکن هم سر به فلک گذاشته و دست کسی دیگر به آن نمی رسد. بنابراین آن ها می مانند و همین مسکن های مهری که نه تنها در حق صاحبانشان، بلکه در حق خودشان نیز بی مهری شده است. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد و حتما پاسخی باید برای آن وجود داشته باشد این است که دولت چرا پروژه ی مسکن مهر را رها کرد - هرچند از مصوبات خودش نبود - و پروژه مسکن ملی را کلید زده است؟ با توجه به این موضوع چه پشتوانه ای برای مردمی وجود دارد که امروز برای مسکن ملی اقدام می کنند که رئیس جمهور بعد از آقای روحانی آن را کنار نگذارد و روی آن خط نکشد؟ همین کاری که خود روحانی با پروژه مسکن احمدی نژاد کرد.

نظرات بینندگان
علی
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
سلام ممنون هستیم بابت کار کردن این خبر چکار کنیم که اقای کلانتری پول های ما را گرفته اما هیچ کاری نکرده حتی دادگاه هم به نفع ایشون ما دادمون کجا بگیم
یوسف
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
باسلام وخدمت نباشی خدمت فکرشهر. ممنون که پیگیری کردین ودردودل مارابیان کردیدولی حرف ریس مسکن مهر استان تناقض گویی داردما12سال انتظار واجاره نشین هستیم ولی طرف میگه مشکل مردم هستن
محسن
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
اول رئیس مسکن مهر و اعضای فرمانداری بیان اعلام کنن که رو چه حساب و کتابی،پروژه ی به این بزرگی رو به این ادم کم تجربه داده اند؟ بعد هر وقت دیدن مسکن ابرسانی بی کیفیت ساختن باز دوباره اجازه کار به این ادمای بی کفایت مثل ....... دادن؟  همون ۱۰ نفری که پول کامل دادن را واحدشون کامل نکردین که بقیه اعضا هم ببینن و اورده بیارن؟ باز خدا خیرشون بده مکان  خوبی ساختن برای  کارگرهای افغانی
مهدی
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
با سلام و خسته نباشی خدمت عزیزان خبرگزاری که به فکر درد ما هستید 12 سال در آرزوی خانه دار شدن با پول کرایه کشی هزینه کرایه خانه دادن و پرداخت پول مسکن مهر هم این مشکلات مارو بیشتر کرده خداکنه کسی باشه به درد دل ما برسه
احمدی
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
با عرض سلام و خسته نباشید ، متاسفانه زمانی که بنده ثبت نام کردم برای مسکن مهر ۱۲سال گذشته و هنوز در خانه اجاره ای سر می کنیم اینقدر از وعده مسئولین دور از کار به خود و خانواده وعده داده ایم که خجالت زده شده ایم.هبچ ارگان و نهاد و سازمان جوابگوی ما نبوده و نیست... 
محسن
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
سلام ببخشید اگر مطلع باشید آقای کلانتر در واقع یکی از مدیران بی تجربه هستن و ظاهرا تمایلی به اتمام پروژه ندارند و خواهشمندیم صدای ما را به مسئولین برسانید تا هر چه زودتر از این فلاکت رهایی پیدا کنیم
بانو
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
سپاس که درد دل ما را انعکاس دادید امیدوارم مسولین شهر تکانی به خود بدهند و پیگیر این مسله بشن که چرا تعاونی تا الان به تعهدش عمل نکرده و جای اینکه مردم را متهم به پول ندادن کنند از اقای کلانتر بخوان بیشتر از این باعث ازار ما نشه و پول اضاف از مانگیره از وعده های دروغی دیگه خسته شدیم
فخری
|
-
|
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
سلام وخسته نباشید هروقت به تعاونی مسکن مهر پرگان میرویم دوازده سال این ماه واون ماه میکنن امیدوارم مسئولین به دادما مردم برسند دیگه خسته شدیم 
فاظل
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
سلام وخسته نباشی خدمتت شما این مسئولین قرار بود خونه بدهند تحویل بعد از آوردن پول تا حالا هفت ما گذشت هیچ کارئ صورت نگرفته خدا خوشش میاد نزدیک به 13سال است مارا این دست آن دست مئ کنند
علی چمنی
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۵
سلام امیدوارم حداقل بااین نظر سنجی و قرار دادن این صفحه برای دردودل کردن تمام مردم مظلوم و درحال انتظار برای دریافت کلید خانه خوداز مسکن پرگان صدای ما به گوش مقام های بالاتر برسه و یه فکری برای بی کفایتی برخی مسئولان بکنن واقعا بعد 12سال چرا باید هنوز مسکن پرگان رو هوا باشه تا کی باید مردم صبر پیشه کنن.خیلی از مالکان ممکنه الان درقید حیات نباشن واقعا تا چه مدت تحمل؟حتماباید تا 3نسل دیگه منتظر باشیم؟تا اونموقع کفن ماهم پوسیده شده.امیدوارم هرچه زودتر تحویل مردم بدن.
کیارش
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۳
باسلام وخسته نباشید, اگه کسی پیدا بشه که ما بتونیم حقمون بگیریم از الان تا روز قیامت ممنونشیم ودعا میکنیم براش واگه کسی پیدا نشد چه بهتر که..........

/// فکر شهر: با عرض پوزش بخشی از نظر شما حذف شد.
هادی
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰
باسلام. من خودم تو پروژه پرگان عضو هستم. همیشه هر وقت اعلام شده پولم رو تکمیل کردم ، تمام بد عهدی ها فقط از طرف شخص مدیرعامل تعاونی (کلانتری) هست. طرف ۱۲ساله ......................................../// مدیریت فکرشهر: قطعا شما با محدودیت های قانونی ما در انتشار نظرات آگاهید؛ بر همین اساس و با عرض پوزش، بخشی از نظر شما حذف شد.
Davood
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۲
با سلام
با احترام خدمت تمام مسئولین که در رابطه با پروژه مسکن مهر پرگان در ارتباط هستن . این پروژه باید ۶ سال پیش تکمیل میشد ولی متاسفانه با کم کاری شرکت پیمانکار اجرا ءو نبود بازرس این پروژه به این وضع پیش امده و پول مالکان پروژه پرگان را در پروژه ابرسانی خرج کرده و این بی تدبیری گریبان گیر مردم بیچاره و مستضعف که روزی ارزوی خانه دار شدن را داشتن را گرفته و تورم باعث شده که این وضع پیش اید و حال از مراجع قضایی و نمایندمحترم مردم دشتستان و دستگاه اجرایی فرمانداری انتظار میرود طبق قرارداد موجود و تاریخ تحویل خانه کسانی که این قصور را داشته اند حق مردم گرفته شود و خانه ها را تحویل دهند و سعی نکنند که دست تو جیب مردم بکنند . با تشکر از خبر گذاری فکر شهر
ناشناس
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
آقای دکتر رضایی نماینده محترم دشتستان چرا دربرابر این نابسامانی های مدیریتی که گریبانگیر خانواده ها ی کم بضاعت مسکن مهر برازجان  شده سکوت کرده اید و پیگیری خاصی انجام نمیدهید آقای فرماندار چند سال دیگر مردم بدبخت باید منتظر بمانند ؟ 12سال انتظار کم نیست؟
ساسان
|
-
|
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
انتخاب آقای کلانتر با اداره تعاون هست و ایشان زیر نظر تعاون هستن مراجعه کنید به اداره تعاون،کار.منم پیگیرم از متقاضیان هستم.
چمن
|
-
|
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
پباسلام وخسته نباشی خدمت مسولین دررابطه پروژه پرگان بخدا خسته شدیم یه فکری بحال این مردم مظلوم کنین بخدا نا امیدشون نکنین صبر ت تا کی
آرش
|
-
|
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۶
با عرض سلام
تعاونی مسکن مهر کارگران به چه حقی به اعضایی که با وجود توقف پروژه مبلغ 35میلیون کامل پرداخت کرده اند الان اعلام میکنه باید جریمه دیرکرد بدهند؟چه مسولی پاسخ گو هست و تا کی این تعاونی و آقای کلانتری میخوان به زورگویی ادامه بدهند.پول مردم گرفتن بردن برای خودشون سرمایه گذاری کردن و الان 45میلیون وام که با سودش شده 60میایون به مردم تحمیل کردن و تازه مردم باید با سود این 60میلیون به بانک حدود80قسطی پس بدهند.انصاف و عدالت کجاست؟به چه حقی این تعاونی میگه الان علاوه بر 35میلیون که دادین باید 30میلیون جریمه بدین؟
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر