شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۴۶۴
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

فکرشهر: به طور معمول بیشتر پروژه‌ها و مراکز تازه تاسیس به دلایل مختلف یا دیرتر از موعد و یا خیلی که ارفاق قائل شویم در زمان مقرر افتتاح یا راه‌اندازی می‌شوند و کمتر طرحی است که بهره‌برداری آن پیش افتد، اما ظهور کرونا پروژه‌ای را هشت ماه زودتر از موقع اعلام شده، در بوشهر افتتاح کرد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، طبق سنت، پنجشنبه‌های بسیاری از مردم ایران و بوشهر با یاد گذشتگانی می‌گذرد که بار سفر از این دنیا بسته‌اند، این رسم دیرینه تا پیش از اسفندماه کرونایی سال گذشته، گلزار و آرامستان بهشت صادق بوشهر را به یکی از مراکز پرتجمع این شهر تبدیل می‌کرد اما اکنون نزدیک به هشت ماه است درهای این آرامستان بسته است تا برای حفظ جان و سلامتی شهروندان یاد یاران سفر کرده از خانه و با خیرات و صدقه گرامی داشته شود.

با شیوع بیماری کرونا در بوشهر بسیاری از توجه‌ها به بهشت صادق معطوف شد، با این حال ستاد مقابله با کرونا و مدیریت این آرمستان نیز از همان ابتدا  این مکان شلوغ روزهای آخر هفته را از نظر دور نداشتند و در ابتدا با توصیه از مردم خواستند زیارت اهل قبور در پنجشنبه‌ها را لغو کنند و در ادامه از اواخر اسفندماه درهای بهشت صادق بسته شد.

آرمستان بهشت صادق بوشهر یک قرن سابقه دارد و ۱۷ هزار فوتی در آن آرام گرفته‌اند، رفتگانی که یاد و زیارت قبر آنها به جرات "شکری" را پر ترددترین خیابان روزهای پنجشنبه‌ بوشهر می‌کرد، اما با اقدام بموقع مدیریت این آرامستان، از تبدیل این مکان به مرکز شیوع کرونا پیشگیری شد تا مصداق علاج پیش از وقوع واقعه باشد.

تجربه تعطیلی هشت ماهه این آرامستان در آخر هفته‌ها نشان می‌دهد که این بار مردم بخوبی استقبال کرده‌اند، طوریکه چند ماهی است خبری از ترافیک پنجشنبه‌های خیابان شکری نیست.

مدیر آرامستان بهشت صادق بوشهر می‌گوید: تشییع جنازه‌ها نیز با حداقل تعداد افراد برگزار می‌شود و تنها بستگان نزدیک و درجه یک تا ۱۵ نفر در این مراسم شرکت می‌کنند.

به گفته غلامرضا کره بندی مجموعه بهشت صادق از بدو شیوع کرونا اطلاعات لازم درباره بیماری و نحوه شیوع و پیشگیری را از بهداشت و علوم پزشکی بوشهر دریافت کرد و پیش از آنکه اولین فوتی کرونایی در بوشهر ثبت شود آمادگی ۱۰۰درصدی برای کنترل شرایط و حفاظت از سلامتی مردم و کارکنان آرامستان وجود داشت.

وی گفت: مشاهده‌ها نشان می‌دهد که مردم نیز تا ۹۰ درصد به قوانین و توصیه‌های پیشگیرانه پایبند بوده‌اند.

آرامستان وادی‌الرحمه در حاشیه شهر بوشهر و جاده نیروگاه اتمی مکانی تازه تاسیس که اکنون خانه ابدی درگذشتگانی شده‌است که کرونا جان آنها را گرفته و می‌ گیرد، این آرامستان که در سه قطعه ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربعی ساخته شده‌است قرار بود در مهر ماه امسال به بهره‌برداری برسد اما با شیوع کرونا پیش از آنچه وعده شده بود، افتتاح شد تا از ورود کرونا به آرامستان بهشت صادق پیشگیری شود.

کره‌بندی گفت: از ابتدای شیوع کرونا غسالخانه بهشت صادق تعطیل شد و فوتی‌هایی که جواب آزمایش کرونای آنها مثبت بود به وادی‌الرحمه منتقل شدند.

مدیر آرامستان بوشهر افزود: تاکنون هیچ فوتی کرونایی در محوطه آرامستان بهشت صادق دفن نشده‌است.

وی گفت: قطعه صالحین و گلزار شهدای این قبرستان نیز در اختیار بنیاد شهید است و شهرداری اختیار دفن  اموات در این مکان را ندارد.

یادی از قهرمانان خاموش جنگ با کرونا 

مدیر آرامستان بوشهر ادامه داد: همچنین از ابتدا شیوع کووید ۱۹ حفاظت از سلامت کارکنان آرامستان مورد توجه قرار گرفت، لباس ایزوله سراسری ضد آب، کلاه و عینک مخصوص به صورت روزانه در اختیار نیروهای کفن و دفن و رانندگان قرار می‌گیرد و ماشین‌ها و فضای غسالخانه روزانه تا ۱۰ بار ضد عفونی می‌شود.

او به روزهایی با ۱۴ ساعت کار در آرامستان وادی الرحمه اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه بیمارستان شهدای خلیج فارس مرکز معین بیماران کرونایی است تجمع فوتی‌های این بیماری در بوشهر بیشتر است که همه در غسالخانه وادی الرحمه غسل و کفن می‌شوند و سپس برای دفن به شهرهای محل دفن فرستاده می‌شوند.

کره‌بندی کارکنان آرامستان را «قهرمانان خاموش» خواند که شایسته توجه و قدردانی هستند، زیرا در شرایط سخت کرونایی و در حالی که خطر در نزدیکی آنها است لحظه‌ای وظیفه ذاتی خود را رها نکرده‌اند.

او اما بیان کرد: با این حال در شرایطی که کارکنان بسیاری از آرامستان‌ها در سراسر کشور به دلیل در معرض بودن، به کرونا مبتلا شده‌اند، کارکنان آرامستان وادی الرحمه تازه تاسیس بوشهر تاکنون هیچگونه ابتلای به کرونا نداشته‌اند.

این مدیر که روزهای تلخ کرونایی را بخوبی لمس کرده‌است، همچنان مردم را به پرهیز از تجمع در بهشت صادق توصیه کرد و گفت: تا پایان کرونا از خانه برای آرامش روح عزیزانتان فاتحه بفرستید، زیرا تجمع در این شرایط وضعیت را دشوارتر می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر