جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: دانشمندان آمریکایی سیستمی ایجاد کرده‌اند که با استفاده از آن قادر به تبدیل سلول‌های چربی سفید و یا «چربی بد» به سلول‌های چربی قهوه‌ای و یا «چربی خوب» هستند. در حال حاضر دو ترکیب برای این هدف شناسایی شده است.به گزارش فکرشهر از ایسنا، سلول‌های چربی سفید انرژی را به صورت لیپیدها ذخیره می‌کنند. این سلول‌ها نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع دو و عوارض ناشی از آن از جمله بیماری‌های قلبی دارند. سلول‌های چربی قهوه‌ای میزان کمتری تری‌گلسیرید داشته و با کاهش مقاومت به انسولین و دیابت نوع دو و سوخت چربی‌های سفید ارتباط دارند.
کد خبر: ۸۱۵۹
شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۷

فکرشهر: دانشمندان آمریکایی سیستمی ایجاد کرده‌اند که با استفاده از آن قادر به تبدیل سلول‌های چربی سفید و یا «چربی بد» به سلول‌های چربی قهوه‌ای و یا «چربی خوب» هستند. در حال حاضر دو ترکیب برای این هدف شناسایی شده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، سلول‌های چربی سفید انرژی را به صورت لیپیدها ذخیره می‌کنند. این سلول‌ها نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع دو و عوارض ناشی از آن از جمله بیماری‌های قلبی دارند. سلول‌های چربی قهوه‌ای میزان کمتری تری‌گلسیرید داشته و با کاهش مقاومت به انسولین و دیابت نوع دو و سوخت چربی‌های سفید ارتباط دارند.

زمانی که انرژی دریافتی زیاد باشد، بدن این انرژی را در سلول‌های چربی سفید به صورت لیپیدها انباشته می‌کند به این معنی که کالری دریافتی زیاد و سوزاندن این کالری‌ها کم و ناکافی بوده‌است. سلول‌های بنیادی در بدن، سلول‌های چربی سفید بیشتری تولید کرده و شخص چاق می‌شود.

محققان دریافتند دو نوع مولکول کوچک سلول‌های بنیادی چربی را به سلول‌های چربی قهوه‌ای تبدیل می‌کنند. دانشمندان بیش از 1000 ترکیب را بررسی کرده و سرانجام دریافتند سوختن سلول‌های چربی قهوه‌ای انرژی بیشتری تولید و موجب کاهش سلول‌های چربی سفید می‌شود.

نتایج این تحقیق در ایجاد روش‌های جدید درمان چاقی کمک بسزایی خواهد کرد. این ترکیبات روشی مناسب خواهد بود، اما هنوز محققان تاثیر دراز مدت آن بر متابولیسم و سیستم ایمنی بدن را نمی‌دانند. با این وجود این روش مرحله مهمی در درمان چاقی محسوب می شود.

نتایج این تحقیق در نشریه Natural Cell Biology منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر