يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۴۲۰۸
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۲

فکرشهر: آمریکا هنوز به طور رسمی به معاهده برجام و گروه ۱+۵ برنگشته است و مهم‌تر از آن دولت بایدن هنوز سیاست روشن و مشخصی درباره سیاست تحریم و فشار حداکثری ترامپ اعلام نکرده است. در حالی که در واشنگتن از هر دو حزب حاکم، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها این سیاست را شکست خورده و برخی فاجعه‌بار خوانده‌اند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در آمریکا و در اروپا نوشته‌اند که سیاست خارجی ترامپ «دیوار بن‌بست» بود. بایدن باید شجاعت تجدید نظر و رهایی از این بن‌بست را داشته باشد.

به گزارش فکرشهر، در یادداشتی در روزنامه اطلاعات آمده است: «در حالی که بایدن از آغاز به کار رسمی دولت جدید آمریکا در واشنگتن با معرفی کادر جدید در سیاست خارجی آشکارا نشان داده است که نمی‌خواهد روال مدیریت سیاست خارجی ترامپ را بخصوص در خاورمیانه و مشخصاً درباره ایران ادامه دهد، زیرا دوران چهار سال گذشته از اجرای سیاست خارجی ترامپ را ناموفق و خلاف منافع آمریکا ارزیابی می‌کند، خط خبری - تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و لابی قوی آن در «آیپک» در نیویورک از طریق رسانه‌های وابسته به خود نبود، بخصوص رسانه‌های خبری فارسی‌زبان خارج از کشور که با دلارهای سعودی اداره می‌شوند، همچنان سیمایی از تشدید اختلاف‌ها و تشنج تهران - واشنگتن و اتحادیه اروپا را ترسیم می‌کنند و به خورد مخاطبان خود می‌دهند.

این شبکه‌ها در شروع به کار رسمی بایدن و با کنار رفتن ترامپ و همراهان او بخصوص پمپئو، وزیر خارجه‌اش به یکباره شوکه شدند و سعی در مشکوک جلوه‌دادن آینده داشتند. چند هفته که گذشت، محور تبلیغاتی اغلب آنها این شد که تهران نباید از بایدن انتظار داشته باشد و از این طریق جمهوری اسلامی ایران را در ماتریسی از مشکلات متعدد و پیچیده نشان دادند و آینده نامعلوم از ایران را ترسیم کردند. از یک هفته قبل تا امروز با در نظر گرفتن دو محور، یکی خواست ایران در لغو کامل سیاست‌های ضد انسانی «تحریم همه‌جانبه و فشار حداکثری» ترامپ. دومی بازگشت آمریکا به معاهده برجام، به صورت مستمر خبرسازی کردند، انواع و اقسام مصاحبه‌ها را پخش کردند تا در اذهان مخاطبان ایرانی حک کنند که نه‌تنها خبری از گشایش نیست که در آینده نزدیک جمهوری اسلامی در محاصره‌ای به مراتب شدیدتر از گذشته (دوران ترامپ) قرار خواهد گرفت. از دیروز با انتشار چند خبر رسانه‌های وابسته به لابی صهیونیست‌ها دچار دستپاچگی شده‌اند.

خبر اول، آمریکا اعلام کرده که حاضر است دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست ۱+۵ معاهده برجام را بپذیرد تا با ایران برای یافتن راه‌ حلی دیپلماتیک گفت‌وگو کند. برخی از تحلیلگران سیاسی در اروپا و آمریکا بعد از اعلام خبر از سوی وزارت خارجه آمریکا گفتند «به نظر می‌رسد وزیر خارجه بایدن پیشنهاد چند روز قبل وزیر خارجه ایران، دکتر ظریف، را پذیرفته است که بازگشت دولت بایدن را به معاهده برجام و گروه ۱+۵ پیشنهاد معقول و مطلوب دانسته بود. با این کار در عمل باب گفت‌وگو دوباره باز می‌شود؛ بخصوص که روسیه و چین نیز خواهان بازگشت آمریکا به معاهده برجام و دایره گفتگوهای اعضاء گروه ۱+۵ هستند. تروئیکای اروپا نیز اعلام کرد «از آمادگی آمریکا برای رایزنی در خصوص ایران استقبال می‌کنیم.»

خبر دوم، دولت بایدن اعلام کرد که طی نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل برای پس گرفتن درخواست دولت قبلی (ترامپ) درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، لغو محدودیت تردد دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در سراسر آمریکا را اعلام کرده است. اگر بخواهید خبرها را رصد کنید، چند جریان فعال را درباره بازگشت آمریکا به برجام، لغو سیاست تحریم‌های ترامپ، گفت‌وگو برای حل اختلاف‌های تهران - واشنگتن و برخی از کشورهای غربی و در نهایت مجموعه رفتارها و سیاست‌های اجرایی دوران ترامپ در خاورمیانه با محوریت و مرکزیت «نتانیاهو» و «ولیعهد سعودی بن‌سلمان» را می‌توان مشاهده کرد که به‌صورت عمده عبارتند از:

۱ـ خط صهیونیست‌ها در دولت رژیم صهیونیستی و در نیویورک با مرکزیت سازمان آیپک که خواهان ادامه مسیر گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران، هر چند با برخی از تعدیل‌ها هستند، اما می‌خواهند همچنان ایران در محاصره و انزوا در دایره فشارهای اقتصادی و انزوای سیاسی بچرخد. طیف رسانه‌های وابسته به این جریان، پژواک‌دهنده نظرها و خبرسازی‌های آنها هستند تا در نهایت هم ایرانیان در داخل کشور در اضطراب و نگرانی به سر برند.

۲ـ آمریکا هنوز به طور رسمی به معاهده برجام و گروه ۱+۵ برنگشته است و مهم‌تر از آن دولت بایدن هنوز سیاست روشن و مشخصی درباره سیاست تحریم و فشار حداکثری ترامپ اعلام نکرده است. در حالی که در واشنگتن از هر دو حزب حاکم، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها این سیاست را شکست خورده و برخی فاجعه‌بار خوانده‌اند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در آمریکا و در اروپا نوشته‌اند که سیاست خارجی ترامپ «دیوار بن‌بست» بود. بایدن باید شجاعت تجدید نظر و رهایی از این بن‌بست را داشته باشد.

۳ـ در فضای سیاست‌زده کنونی، کمتر از فاجعه‌بار بودن سیاست تحریم و فشار حداکثری ترامپ در ساحت انسانی یاد می‌کنند. مرگ کودکان سرطانی در بیمارستان‌های ایران، تنها به‌ لحاظ این که ترامپ و همراهان او، پمپئو وزیر خارجه و منوشین وزیر خزانه‌داری‌اش اجازه ارسال و خرید دارو را نمی‌دادند و ایران را در تحریم و محاصره تهیه داروهای خاص قرار داده‌اند که هنوز هم همان سیاست ادامه دارد. جا دارد تا گزارش مستند از فجایع ضد انسانی ناشی از سیاست تحریمی ترامپ، به‌خصوص در بخش درمانی و دارویی تهیه شود و به اطلاع مسئولین در سازمان ملل، در اتحادیه اروپا و … برسد. فاجعه سیاست تحریم ترامپ از دیدگاه انسانی و این انسانیت، شرم‌آور است.

۳ـ دیروز نشریه هیل آمریکا از استراتژی شش مرحله‌ای بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام خبر داده است که به زودی علنی خواهد شد. همزمان، اعلام شده است که آمریکا برای رایزنی با ایران در خصوص برجام در چارچوب جلسه کمیسیون مشترک ۱+۵ ابراز آمادگی کرده است.

در مجموع از روز چهارشنبه گذشته تا امروز همه خبرها نشان می‌دهد که همه در مسیر «دیپلماسی» برای حل اختلاف‌ها با ایران و لغو سیاست‌های قلدری ترامپ، به‌سرعت فعال شده‌اند و در صحنه تبادل‌های خبری، جریان‌سازی مثبت می‌کنند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر