فکرشهر: سرپرست اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر گفت: با اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ تاکنون ۲۳ خدمت این سازمان در این استان غیرحضوری شدهاست.
به گزارش فکرشهر، عباس دیری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با اجرای کامل طرح ۳۰۷۰ باید ۳۰خدمت حضوری تامین اجتماعی به غیرحضوری تبدیل و از این طریق ۷۰ میلیون مراجعه از سوی بیمه شدگان به سازمان حذف شود.
وی بیان کرد: از این ۳۰ خدمت حضوری تاکنون ۲۳ مورد آن در استان بوشهر غیرحضوری شده که از شاخص ترین آنها پرداخت کمک هزینه ازدواج، ابلاغ الکترونیک، مفاصا حساب به واگذارنده کار و پیمانکار، انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، اخذ الکترونیکی صدور مفاصا حساب، ارتقا سامانه دریافت لیست الکترونیکی، امکان مشاهده جزئیات محاسبه و گردش حساب بدهیها و نام نویسی افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی است.
دیری ادامه داد: دریافت اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی، حذف مراجعه حضوری فرزندان اثاث مستمری بگیران (ثبت هوشمند خاتمه کفالت)، درخواستهای حوادث و تکمیل سوابق و دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی از دیگر خدماتی است که با اجرای طرح ۳۰۷۰ در استان بوشهر به صورت غیرحضوری به افراد زیر پوشش ارائه میشود.
وی یادآور شد: جمعیت استان بوشهر یک میلیون و ۲۶۸ هزار نفر است که از این شمار ۷۷.۵ درصد به میزان ۹۸۳ هزار نفر در پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.
دیری ادامه داد: از این شمار بیمه شده ۳۳۳ هزار نفر اصلی و مابقی تبعی هستند.
وی افزود: ضریب پشتیبانی (نسبت افراد بازنشسته به بیمه شده سازمان) ۱۰.۸ است که ضریبی بسیار خوب در سطح کشور است.
سرپرست اداره کل تامین اجتماعی استان بوشهر گفت: در کشور نیز این شاخص بین ۵ تا ۶ است که این درصد وضعیت مطلوب ضریب پشتیبان در این استان را بیش از پیش نمایان میکند.
وی عنوان کرد: اکنون شمار مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان بوشهر ۲ هزار و ۸۰۰ نفر است و شماری مستمری بگیران و بازنشستگان نیز در حدود ۳۱ هزار نفر است.
دیری بیان کرد: همزمان با سراسر کشور چاپ و صدور دفترچههای درمان تامین اجتماعی در استان بوشهر از ابتدای اسفندماه حذف شدهاست اما با این وجود دفترچههای کنونی تا آخرین برگ اعتبار دارند.
وی گفت: چاپ و صادر نشدن دفترچههای درمانی به منزله استفاده نکردن از دفترچه درمانی موجود بیمه شوندگان نیست و بیمه شدگان در انتخاب استفاده و یا استفاده نکردن از دفترچههای خود آازد هستند.
دیری اظهار داشت: در این ارتباط حرکت به سمتی است که دفترچههای به طور کامل حذف و خدمات سازمان به صورت الکترونیکی به جامعه هدف ارائه شود.
وی گفت: حدود ۵ تا ۶ ماه جلوتر موضوع استحقاق دفترچههای درمانی در دستور کار قرار داشت و بیمه شده باید به سازمان مراجعه میکرد تا تاریخ تمدید روی دفترچه وی قید شود که این روند باعث مراجعه بالا به کارگزاریها و شعبههای اقماری میشد که اکنون استحقاق آنها الکترونیکی به ۶ روش پیامکی و اینترنتی انجام میشود.
دیری یادآور شد: در برههای مطالبات مراکز درمانی و پزشکان و داروخانهها ازسازمان تامین اجتماعی چندین بار روی همه انباشته شد و در برخی موارد منجر به فسخ قرارداد آنها با سازمان میشد که اکنون پرداختها بروز است.
وی افزود: در بحث نسخه الکترونیک مرکزهایی که از این نوع نسخه استفاده میکنند ۹۰ درصد از هزینهای که باید از سازمان دریافت کنند را بعد از ارائه خدمات دریافت و ۱۰ درصد مابقی نیز تا پایان ماه پرداخت میشود.
سازمان تامین اجتماعی در استان بوشهر اکنون ۱۵ شعبه اصلی، ۱۵ شعبه اقماری و هشت کارگزاری فعال دارد.