جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
فکرشهر: اگر پول هم دارید نشان کارکنان خود ندهید؛ بهتر است با چیزهای دیگری جز پول به آنان انگیزه دهید.به گزارش فکرشهر، توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از آن مهارت‌های مهمی است که یک کارآفرین یا کارفرما می‌تواند داشته باشد. دو سال پیش بود که من فهمیدم این مهارت را ندارم به همین خاطر یک نفر را استخدام کردم که در این کار به من کمک کند."جاش" 12 سال بود که در فضای کسب و کار فعالیت می‌کرد. باید اعتراف کنم با این که می‌دانستم او فردی کارکشته است اما هنوز هم مشکوک بودم که چه طور می‌توان بدون پول انگیزه‌ای در کارکنان ایجاد شود.اما من اشتباه می‌کردم.
کد خبر: ۸۴۲۷
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

فکرشهر: اگر پول هم دارید نشان کارکنان خود ندهید؛ بهتر است با چیزهای دیگری جز پول به آنان انگیزه دهید.

به گزارش فکرشهر، توانایی ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از آن مهارت‌های مهمی است که یک کارآفرین یا کارفرما می‌تواند داشته باشد. دو سال پیش بود که من فهمیدم این مهارت را ندارم به همین خاطر یک نفر را استخدام کردم که در این کار به من کمک کند.

"جاش" 12 سال بود که در فضای کسب و کار فعالیت می‌کرد. باید اعتراف کنم با این که می‌دانستم او فردی کارکشته است اما هنوز هم مشکوک بودم که چه طور می‌توان بدون پول انگیزه‌ای در کارکنان ایجاد شود.

اما من اشتباه می‌کردم.

با کمک او و تیم‌اش، چنان فضای سخت‌کوشانه و جدی در میان کارکنان ایجاد شد که نهایتاً منجر به تغییر فرهنگ و الگوی رفتاری آنان شد.

در زیر 9 روش که من از جاش یاد گرفتم آمده است:

1- در ستایش کارکنان گشاده دست باش

هر کسی از ستایش و تعریف خوشش می‌آید؛ بخصوص اگر این تعریف از مدیرعامل باشد. برای هر کار ارزشمندی که کارکنان‌تان انجام می‌دهند، از آنها تقدیر کنید. اگر می‌توانید تک تک از آنها تشکر کنید اما بهتر است از آنها در جلوی بقیه ستایش نمایید.

2- مدیران را اخراج کنید!

ببینید این بدان معنی نیست که همین الان همه‌ی مدیران خود را اخراج کنید؛ ولی گاهی اوقات مدیر نداشتن خیلی بهتر از داشتن آن است. یک بار امتحان کنید؛ چه می‌شود روی سر کارمندان خود مدیر نگذارید و آنها را ترغیب کنید به عنوان یک تیم و بدون نظارت هیچ مدیری کار خود را انجام دهند؟ بگذارید کارمندان‌تان بدون تبعیض و با احساس برابری به کار در کنار یکدیگر عادت کنند. مطمئن باشید روند تولید بهبود خواهد یافت. آنها زود می‌آیند، دیر می‌روند و با جدیت بیشتری کار خواهند کرد.

3- در گفتار خود اصلاحات ایجاد کنید

همه‌ی مردم متنفرند از این که به آنها بگویند چه کار بکنند یا چه کار نکنند. به جای این که به زیردستتان بگویید کاری را چه طور انجام دهد، کاری کنید احساس کند در ایده و نظر شما سهیم بوده است. به جای این که بگویید «من فکر می‌کنم این موضوع را این طور انجام بده»، بهتر است به آنها بگویید «فکر نمی‌کنی اگر این موضوع را به این ترتیب حل کنیم، بهتر باشد؟»

4- مستقیماً انتقاد نکنید

مطمئناً هیچ کس دوست ندارد بفهمد کاری را اشتباه انجام داده است. شما هم اگر می‌خواهید کسی را از خود و کارش متنفر کنید، بهتر است جلوی دیگران از او انتقاد کنید. همیشه سعی کنید برای متوجه کردن کسی در مورد خطایش و برای بهبود و پیشرفت او، از راه‌های غیرمستقیم بهره بگیرید. بهتر است با شخصی که اشتباهی کرده، درباره‌ی راه‌حل‌های مناسب برای تصحیح اشتباه صحبت کنید نه درباره‌ی خود اشتباه.

5- هرکسی را به رهبری برسانید

خواسته‌ها و چارچوب‌های خود را به طور روشن برای کارکنان بیان کنید و به آنها بگویید به خاطر ارزشی که برای شما دارند، می‌خواهید نمونه‌ای برای دیگران باشند. شما با این کار انگیزه‌ی کافی را به آنها می‌دهید تا هرکدام به عنوان یک رهبر به وظایف خود در قبال گروه یا شرکت پایبند باشند.

6- حداقل هفته‌ای یک بار با کارکنان خود غذا بخورید

کارکنان‌تان را غافلگیر کنید؛ اصلاً  نمی‌خواهد به آنها بگویید چه روزی به غذاخوری می‌روید، فقط هفته‌ای یک بار با آنها غذا بخورید. این بهترین راه برای نشان دادن این نکته است که ایشان چه ارزشی برای شما دارند.

7- با هدایای کوچک شروع کنید

سعی کنید با راه‌اندازی یک مسابقه یا معما به کارکنانتان جایزه بدهید. حتی می‌توانید مسابقه‌ی ایده بگذارید و هر کارمند یا کارگری که ایده و فکر برتری داشت معرفی کنید و هدیه‌ای به او بدهید. حتی می‌توانید یک بازی ویدیویی یا چیستان راه بیندازید و در تخته سیاه کارگاه، نحوه‌ی پیشرفت و نمرات کارکنان را بنویسید. یک پلاک کوچک، یک توپ فوتبال یا قرار ناهار هیچ کارفرمایی را فقیر نمی‌کند اما کارمند را دلگرم می‌نماید. جدای از هدیه، کارکنان می‌فهمند که دل شما با آنهاست.

8- میهمانی‌ها و پیک‌نیک‌های درون گروهی راه بیندازید

باور کنید خیلی از مدیران هستند که با زیردستان خود به پیک نیک می‌روند یا به میهمانی آنها سر می‌زنند. این چیزها نه تنها از ارزش مدیران کم نمی‌کند بلکه بر ارج و قرب آنها نیز می‌افزاید. می‌توانید برای کارکنان جشن تولد بگیرید یا دست کم در آنها شرکت کنید. می‌توانید حداقل در سال چند روز را جشن بگیرید تا کارکنان‌تان بدانند شما مثل آنها هستید.

9- شادی‌ها و البته غم‌ها را قسمت کنید

وقتی وضع کارخانه‌تان خوب است، شادی کنید و جشن بگیرید. این جشن‌ها بهترین زمان برای این است که دیگران بدانند شما آنها را در موفقیت‌ها سهیم می‌دانید. آنها باید بدانند که شما قدردان زحمات و کمک‌های آنها هستید. اگر شکستی هم خوردید آن را با دیگران در میان بگذارید. در شکست‌ها هم صادق باشید تا دیگران در کنار شما بایستند.

 

منبع: inc.com

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر