دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۵۷۹۱
سه‌شنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷

فکرشهر: پیچ‌وخم‌های اداری و گاها برخی از مانع‌تراشی‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاران به جای استان بوشهر در نقطه دیگری سرمایه‌گذاری کنند که باید این روند اصلاح شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به بخش کشاورزی، آبزیان، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، بندر و گمرک، تجارت و بازرگانی، صادرات و واردات، معادن و… اشاره کرد.

علی‌رغم ظرفیت‌های مهم استان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه تولید در این بخش‌ها صورت نگرفته است که یکی از دلایل این مشکل، شرایط سخت سرمایه‌گذاری در استان است.

پیچ و خم‌های اداری و عدم همراهی برخی دستگاه‌ها باعث شده تا روند صدور مجوزها بسیار طولانی شده و گاهاً برای مجوزها به خاطر ایرادات کوچک صادر نشوند تا روند سرمایه‌گذاری به کلی متوقف شود.

انعطاف در کنار قانون‌مداری می‌تواند زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاران باشد تا خیلی بهتر و راحت‌تر نسبت به صدور مجوزها اقدام شده و تولید بهتر و بیشتر شود.

برای یک مجوز باید ماه‌ها دوندگی کنیم

یکی از سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: بارها و بارها از مسئولان استان شنیده‌ایم که تولید حمایت می‌شود ولی در عمل شاهد تحقق این شعارها نیستیم و هر اداره‌ای ساز خودش را می‌زند.

مجتبی محمودی اضافه کرد: برای صدور یک مجوزها ده‌ها بار مراجعه می‌کنیم و چندین ماه معطل هستیم و وقتی مجوزی صادر می‌شود آنقدر بند و تبصره می‌خورد که سرمایه‌گذاری را محدود می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما با بانک‌ها است که علی‌رغم تصویب تسهیلات، همکاری لازم را با سرمایه‌گذار ندارند و چندین ماه و حتی سال باید منتظر دریافت تسهیلات باشیم؛ آن هم تسهیلاتی با نرخ ۱۲ درصد یا بیشتر.

این فعال حوزه کشاورزی تاکید کرد: این نوع برخوردها از سوی ادارات و بانک‌ها به هیچ وجه اهداف مد نظر در زمینه تولید را محقق نمی‌کند و انتظار می‌رود همکاری بهتری و بیشتری با سرمایه‌گذاران صورت گیرد.

فرار سرمایه‌گذاران از بوشهر

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری است ولی با کم‌کاری برخی از مدیران طی سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاران موجب بی‌مهری قرار گرفته‌اند.

عبدالکریم جمیری با انتقاد از استقبال نامناسب مدیران استان بوشهر در ادوار مختلف از سرمایه گذاران اضافه کرد: ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوان استان بوشهر برای استقرار صنایع بزرگ و سرمایه گذاری‌های ارزش آفرین طی سال‌های مختلف مورد غفلت واقع شده است.

وی با تاکید بر استفاده مناسب از ظرفیت‌های استان بوشهر ادامه داد: عدم استقبال مناسب مدیران از سرمایه‌گذاران باعث شده تا شاهد فرصت سوزی و عقب ماندن استان در این زمینه باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: از دیگر دلایل عدم توفیق استان بوشهر در جذب سرمایه گذار می‌توان به عدم انجام مطالعات دقیق در خصوص منابع، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری اشاره کرد.

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران

وی با تاکید بر اینکه همه مسئولان باید فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و منابع را به خوبی شناسایی کنند، افزود: باید از سرمایه‌گذاران برای حضور در استان دعوت شود و با تلاش جدی ضمن حمایت از آنها، برای گره‌گشایی از مشکلاتشان تلاش شود.

جمیری با تاکید بر ارائه بانک اطلاعاتی مناسبی از ظرفیت‌های توسعه صنعت در استان و شناسایی سرمایه گذاران خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذارانی که با بی‌مهری روبرو می‌شوند، سرمایه خود را به دیگر استان‌ها می‌برند و آنجا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی با اعلام حمایت کامل مجمع نمایندگان استان بوشهر برای حمایت از سرمایه گذاری در استان و توسعه اشتغال تصریح کرد: اگر در سال‌های قبل حمایت لازم از سرمایه‌گذاران صورت می‌گرفت، بسیاری از مشکلات فعلی را نداشتیم.

پیچ و خم‌های اداری کاهش یابد

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای موانع تولید و حمایت از بخش خصوصی تلاش‌های گسترده‌ای در استان صورت گرفته است و این مسائل به صورت مستمر دنبال می‌شود.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: برخی از مسائل از جمله بروکراسی‌های اداری روند سرمایه‌گذاری را کند می‌کند که در استان بوشهر تلاش داریم این رویه‌ها اصلاح شود و سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

وی با بیان اینکه مانع‌تراشی در مسیر تولید و سرمایه‌گذاری و اشتغال پذیرفتنی نیست افزود: همه ادارات و بانک‌ها باید بیشترین همکاری را با سرمایه‌گذاران داشته باشند تا شاهد توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش اشتغال و تولید در استان باشیم.

علی‌رغم وعده‌های مسئولان برای حمایت از سرمایه‌گذاران و رفع موانع تولید، همچنان برخی ادارات و بانک‌ها همکاری لازم را در این زمینه ندارند و همین موضوع روند سرمایه‌گذاری را با مشکل روبرو کرده است.

انتظار می‌رود سیستم سرمایه‌گذاری در سطح کشور با یک پنجره واحد پیش رفته و با همکاری همه دستگاه‌ها، همه مجوزهای مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در سریع‌ترین زمان صادر و ارائه شود.

در زمینه پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران نیز انتظار می‌رود تسهیلات با نرخ سود پایین و در سریع‌ترین زمان پرداخت شود و سرمایه‌گذاران برای تأمین تضمین خود بیش از پیش حمایت شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر