يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: روند بیماری در ۲۵ استان صعودی است، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح ترافیک از فردا در تهران لغو می‌شود...
کد خبر: ۸۷۶۳۷
شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷

فکرشهر: سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: روند بیماری در ۲۵ استان صعودی است، با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، طرح ترافیک از فردا در تهران لغو می‌شود.

به گزارش فکرشهر از صدا و سیما، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو طرح ترافیک تهران از فردا خبر داد و گفت: تصمیم بر آن شد تا از یکشنبه این هفته لغو طرح ترافیک در تهران اجرایی شود تا شاید بتواند تا حدودی به مهار بیماری کمک کند و برای ادامه آن نیز تصمیم گیری خواهد شد.

دکتر علیرضا رئیسی پس از پایان شصت و ششمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس جمهور و با حضور همه اعضاء برگزار شد گفت: روند بیماری در 18 استان کشور همچنان صعودی و 7 استان به شدت صعودی است یعنی در مجموع 25 استان در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی افزود: ازجمله 7 استانی که وضع آنها از همه استان های کشور بدتر است می توان به تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان وهمدان اشاره کرد که به اوج بیماری رسیده اند.

وی ادامه داد: 18 استانی که روند نسبتا ملایم تری را طی می کنند و هنوز به قله بیماری نزدیک نشده اند می توان به مازندران، خوزستان، قزوین ، فارس و تاحدودی اردبیل، یزد و کردستان اشاره کرد و البته تعدادی از استان ها نیز روند نزولی شان آغاز شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت نامناسب رعایت شیوه نامه های بهداشتی در سطح کشور گفت: ما نزدیک به دوهفته است که با وضعیت رنگ بندی جدید محدودیت ها را اعمال کرده ایم و در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیلی مشاغل گروه 2، 3 و 4 و در شهرهایی با وضعیت نارنجی تعطیلی مشاغل گروه 3 ، 4 و منع ترددها را اجرایی کردیم اما متاسفانه آنچنان که انتظار داشتیم رعایت ها افزایش پیدا نکرده است.

"کمترین میزان رعایت در سوپرمارکت ها، خواربار فروشی ها و نانوایی ها"

رئیسی افزود: میزان رعایت پروتکل ها در سطح کشور به 61 درصد رسیده است.

وی در ادامه گفت: به ترتیب سوپرمارکت ها، خواربار فروشی ها و سپس نانوایی ها، رستوران ها ، بانک ها و فروشگاه های زنجیره ای که همه جزو مشاغل گروه یک هستند کمترین میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی را داشتند و نیاز است که بیشتر رعایت کنند وگرنه می توانند برای ما بسیار دردسر ساز باشند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از 14 فروردین تا پایان فروردین نسبت به مدت مشابه سال پیش 56 درصد رشد تردد در سطح جاده ها داشتیم این در حالی است که 301 شهر قرمز، 95 شهر نارنجی، 45 شهر زرد و تنها 7 شهر آبی داریم و این افزایش ترددها بیانگر این است که بسیاری از این ترددها پروتکل شکنی بوده است.

آقای رئیسی میانگین تمکین مراکز خرید و مجتمع های تجاری اصلی در رعایت شیوه نامه ها و تعطیلی را چیزی حدود 87 درصد عنوان کرد و افزود: اما اصناف فعال در معابر و خیابان ها محدودیت ها را حدود 80 درصد رعایت کردند .

"زنجان، کرمان و خراسان جنوبی استان های برتر در رعایت شیوه نامه های بهداشتی"

وی در ادامه گفت: استان هایی مثل زنجان، کرمان و خراسان جنوبی بیشترین میزان رعایت پروتکل ها را داشتند اما در ارتباط با سایر شیوه نامه ها از جمله رعایت تهویه مناسب در مراکز سربسته که یکی از عوامل بسیار مهم و نقش آفرین در انتقال بیماریست تنها 64 درصد کسبه در اماکن عمومی رعایت می کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ماسک زدن در اماکن عمومی به چیزی در حدود 63 درصد رسیده، رعایت فاصله گذاری ها به حدود 61 درصد و رعایت شیوه نامه ها در فروشگا ه های زنجیره ای چیزی حدود 81 درصد است و این درحالیست که اگر این اعداد زیر 90 درصد باشد آنچنان اثربخشی ندارد و مناسب شرایط فعلی نیست و حتما باید توجه دقیقتری شود.

آقای رئیسی گفت: در حوزه نظارت طی هفته گذشته 98 هزار تذکر و اخطار داده شده و در مجموع حدود 5 هزار و 800 مورد پلمب برای کسبه ای که رعایت نکردند اجرا شده است.

"هشدار ورود ویروس جهش یافته هندوستانی از مرزهای شرقی"

وی با تاکید بر اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی که غالب شده به شدت در حال تاخت و تاز است و باید جدی گرفته شود گفت: موضوع بعدی بحث ویروس جهش یافته جدید هندوستانی است که به شدت مسری است و قدرت تلفات بالایی دارد و حتی گفته می شود از ویروس های انگلیسی ، برزیلی و آفریقای جنوبی هم شدیدتر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: استان هایی که در مرزهای شرقی کشور و یا در همسایگی پاکستان و افغانستان قرار گرفته اند باید رعایت کنند و در این جلسه توصیه شد که استانداران عزیز و مراکز دانشگاه ها تمهیدات لازم برای کنترل مناسب در این خصوص داشته باشند.
آقای رئیسی با تاکید بر اینکه تعطیلی شهرهای قرمز و نارنجی تا پایان هفته نیز ادامه خواهد داشت گفت: براساس ارزیابی های ما طی دو هفته گذشته با وجود اینکه ما طرح مدیریت هوشمند داریم اما محدودیت ها آنطور که باید و شاید خیلی خوب رعایت نشده است.

"لغو طرح ترافیک در تهران از یکشنبه 5 اردیبهشت"

وی افزود: به دلیل اینکه یکی از مسائلی که در انتشار بیماری بسیار حائز اهمیت است بحث مترو و حمل و نقل عمومی است که به دلیل شلوغی امکان فاصله گذاری وجود ندارد تصمیم بر آن شد تا از یکشنبه این هفته لغو طرح ترافیک در تهران اجرایی شود تا شاید بتواند تا حدودی به مهار بیماری کمک کند و برای ادامه آن نیز تصمیم گیری خواهد شد.

"منع تردد شبانه در شب های قدر برداشته می شود"

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص مراسم ماه مبارک رمضان نیز گفت: از جمله مصوبات این جلسه این بود که در شهرهای زرد و آبی مراسم شب های قدر و همچنین نماز عید فطر با رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند برگزار شود اما در شهرهای قرمز و نارنجی حتما در فضای باز باید این مراسم برگزار شود.

رئیسی افزود: مدت زمان این مراسم حداکثر باید دو ساعت باشد البته نمازهای یومیه تا نیم ساعت مجاز است.

وی گفت: به منظور تسهیل در برگزاری مراسم شب های قدر طرح منع تردد شبانه از ساعت 22 تا 3 صبح صرفا در شب های قدر برداشته خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: به دستور ستاد ملی قرار است جهت نظارت بیشتر بر شیوه نامه های بهداشتی، جلسه قرارگاه در وزارت کشور برگزار شود تا تصمیمات جدیدی برای نظارت بر شیوه نامه ها گرفته شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر