يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۹۸۵۱
سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به اهمیت عامل جمعیت در پیشرفت همه جانبه کشور، لازم است تاثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر رفتار باروری در نظر گرفته و سنجیده شود و برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.

به گزارش فکرشهر، عبدالمحمد خواجه ئیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: با توجه به نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر در راستای تحقق سیاست‌های کلی وزارت بهداشت برنامه‌ریزی کرده‌است و تلاش می‌کند با ارائه خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و مراقبتی در مراکز خدمات جامع سلامت برای بهبود و سلامت زنان و رفع موانع فرزندآوری گام بردارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: رشد جمعیت در استان بوشهر روند رو به کاهش گرفته است و افزایش سن ازدواج ، فاصله ازدواج تا تولد فرزند اول، فرزنداول،فاصله بین تولد فرزند اول و دوم و تمایل به تک‌فرزندی بودن از مهم‌ترین دلایل این روند کاهش است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که افزایش سریع جمعیت نه تنها مشکلات اقتصادی و گرفتاری ایجاد نمی‌کند، بلکه نقشی مهم در نیرومندی و قدرت اقتصادی کشور دارد.

خواجه‌ئیان گفت: برخی از اقتصاددانان، افزایش و تراکم جمعیت را علت اساسی فنون تولیدی و در نتیجه رشد و پیشرفت اقتصادی می‌دانند، از این رو زمانی که جمعیت بزرگ‌تر باشد درآمدهای سرانه و رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: افزایش جمعیت سبب می‌شود جامعه، به دلیل داشتن توان بالقوه بیشتر در تولید فناوری و کشف ایده‌ها، در بازه زمانی کمتری، به سطح مورد نیاز از موجودی ایده‌های ضروری برای رشد شتابان اقتصادی دست یابد.

پیش از این مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اعلام کرد: میزان باروری زناشویی به عنوان یکی از شاخص‌های مهم جمعیتی، سال ۹۹ در بوشهر ۸۲.۱ در هزار بوده و رتبه ۱۵ را در میان استان‌ها داشته است.

جمعیت استان بوشهر تا پایان سال ۹۹ یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۷۲۵ نفر است و ۷۲ درصد در مناطق شهری و ۲۸ درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و ۵۳ درصد از این جمعیت را مرد و ۴۷ درصد زن هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر