سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۷۴۶
سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰

فکرشهر: مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: سه هزار و ۴۳ موقوفه در این استان وجود دارد که از این تعداد ۴۹۳ موقوفه منفعتی (دارای درآمد) و ۲هزار و ۲۵۵ رقبه نیز موقوفه‌های انتفاعی (مسجد، حسینیه و تکایا) هستند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، حجت الاسلام محمد رضا اسماعیل پور روز دوشنبه همزمان با نخستین روز از هفته وقف به رسانه‌ها اعلام کرد:استان بوشهر به عنوان دارالمومنین شناخته شده و با توجه به وسعت جغرافیایی، موقوفه‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

وی اضافه کرد: در شرایط کرونایی، اداره کل اوقاف و امور خیریه افزون بر ۵۰ هزار بسته معیشتی به ارزش ۶ میلیارد تومان بین نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا توزیع کرد.

اسماعیل پور اظهار کرد: کارت هدیه، کمک به بیمارستان‌ها و بیماران از درآمد موقوفه‌ها از جمله دیگر اقدام‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر است.

وی بیان کرد: از یک سال گذشته تاکنون نزدیک به ۱۶۰ هکتار از موقوفه‌هایی که از سوی افراد یا گروه‌هایی تصاحب شده بود به سازمان اوقاف بازگشته است.

مدیرکل اوقاف و امرو خیریه استان بوشهر یادآور شد: همچنین در همین مدت بیش از ۱۰۲ سند مالکیت موقوفات دریافت و ۳۹ سند با همکاری اداره کل ثبت و اسناد استان به تک برگ تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر بزرگ‌ترین موقوفه در مرکز شهر بوشهر مربوط به مرحوم آل عصفور با یکهزار و ۸۵۰ رقبه است و پس از آن موقوفه‌های مرحوم مظفری، زائر حسین ریزی ومرحوم سلبعلی در شهرستان جم و مرحومه حاجیه آمنه در کنگان از بزرگترین موقوفه‌ها در استان بوشهر است.

اسماعیل پور بیان کرد: در استان بوشهر موقوفه‌های قرآنی مانند قوام وجود دارد که بخشی از درآمد آن صرف ترویج قرآن و هزینه مسابقه‌های قرآنی می‌شود که در همین زمینه امسال بیش از ۱۱۰ میلیون تومان از محل این موقوفه‌ها صرف هزینه برگزاری مسابقه‌های قرآنی شد.

وی با اشاره به اینکه در استان بوشهر ۱۵۵ امامزاده، ۱۲۴ آرامگاه و ۳۹۱ قدمگاه وجود دارد گفت: از سال گذشته تا کنون ۲۵ وقف جدید در این استان به ثبت رسیده که ۱۸ وقف انتفاعی و هفت وقف نیز منفعتی بوده است و به تازگی براساس فتوای رهبر معظم انقلاب وقف پول هم خواهیم داشت.

اسماعیل پور ادامه داد: در وقف پول، واقف یک سپرده گذاری و سرمایه گذاری انجام می‌دهد و از محل درآمد آن نیت خود را اجرا می‌کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: وقف مشارکتی نیز نوع دیگری از وقف است که تعدادی از افراد با مشارکت هم ملک یا چیز دیگری را وقف کرده و مسئولیت اجرای آن را خود به عهده می‌گیرند و لازم نیست موقوفه تحویل اداره اوقاف شود، زیرا اداره کل اوقاف مسئولیت اجرای نیات و مدیریت موقوفات فاقد متولی را دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر