جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: بنابراین، روسیه سعی دارد از مسأله برجام به نفع خودش در موضوع اوکراین بهره ببرد. به نظرم روسیه در اوکراین گرفتار شده است و فکر می کند که تطویل مذاکرات احیای برجام می تواند کمک حالش باشد. البته این سیاست جوانمردانه ای نیست. و به معنای آن است که روسیه می خواهد ایران همچنان تحت تحریم های غرب بماند و در مقابل، روسیه فرصتی برای حل مشکل اوکراین پیدا کند...
کد خبر: ۱۰۸۵۱۱
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰

فکرشهر: ساعد نیوز نوشت: سنگ بزرگی که روسیه در جلوی احیای برجام انداخته است، به نظر پیچیدگی هایی را در روند مذاکرات وین به وجود خواهد آورد! تجاوز نظامی روسیه به اوکراین، و گروکشی روس ها از غرب با برجام! البته وزیر امور خارجه آمریکا آب پاکی را روی دست روس ها ریخت و گفت برجام ربطی به مناقشه اوکراین ندارد. در گفتگو با دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس دهم به این مسأله پرداخته ایم.

احساسم این است که روسیه تا حدی در حکومت نفوذ کرده است و متأسفانه ما در بدنه حاکمیت، افراد روس گرا داریم که سیاست نه شرقی نه غربی را فراموش کرده اند

ساعدنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با شبکه سی بی اس به روشنی اعلام کرد که تحریم های آمریکا و غرب بر علیه روسیه در واکنش به تجاوز نظامی این کشور به اوکراین هیچ ارتباطی با برجام و احیای آن ندارد و حتی اگر برجام احیاء شود، هیچ نوع معافیتی در این خصوص برای روسیه در نظر گرفته نخواهد شد. پیشتر آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود که یا در برجام، منافع روسیه تأمین می شود، یا برجام احیاء نخواهد شد. نظرتان در این خصوص چیست و چه توصیه ای به دولتمردان در خصوص آینده احیای برجام دارید؟

دکتر علی مطهری: من فکر می کنم که روسیه، بعد از حمله به اوکراین، در تلاش است تا از درگیری موجود میان غرب و ایران در خصوص برجام به نفع خودش در ماجرای اوکراین استفاده کند. روسیه فکر می کند که اگر برجام احیاء شود، آن وقت، غرب و در رأس آن، آمریکا، از یک موضوع مهمی فارغ خواهد شد و بر روی موضوع اوکراین متمرکز می شود. لذا به نظر من، روسیه بدش نمی آید که مذاکرات برجام، طولانی شود و اروپا و آمریکا همچنان درگیر حل و فصل اختلافاتشان با ایران باشند.

بنابراین، روسیه سعی دارد از مسأله برجام به نفع خودش در موضوع اوکراین بهره ببرد. به نظرم روسیه در اوکراین گرفتار شده است و فکر می کند که تطویل مذاکرات احیای برجام می تواند کمک حالش باشد. البته این سیاست جوانمردانه ای نیست. و به معنای آن است که روسیه می خواهد ایران همچنان تحت تحریم های غرب بماند و در مقابل، روسیه فرصتی برای حل مشکل اوکراین پیدا کند.

به نظرم روسیه در اوکراین گرفتار شده است، و فکر می کند که تطویل مذاکرات احیای برجام می تواند کمک حالش باشد. البته این سیاست جوانمردانه ای نیست

به نظر من، مقامات ما باید خیلی هشیار باشند و هوشمندانه رفتار کنند و اجازه ندهند که ایران تبدیل به کارت بازی روسیه در مناقشه اوکراین شود. روسیه در تلاش است تا برجام و ایران را به برگ برنده خودش در تقابل با غرب تبدیل کند. سابقه روسیه در روابط با ایران خوب نیست. همیشه به ضرر ایران کار کرده است. از اشغال بخش بزرگی از قفقاز و جدا کردن آن از ایران گرفته تا بعد از جنگ جهانی دوم که شوروی در تلاش بود تا آذربایجان و کردستان را از ایران جدا کند و البته موفق به این کار نشد.

روسیه در شورای امنیت سازمان ملل با همه تحریم های غرب علیه ایران همراهی کرده است. اخیراً نیز به ضرر انصارالله یمن رأی داد. در سوریه هم دست اسرائیل را در حمله به نیروهای هوادار ایران باز گذاشته و با اسرائیل هماهنگ است. بنابراین، روسیه در هیچ جایی ملاحظه ایران را نکرده است، بلکه فقط به فکر منافع خودش است و کار خودش را پیش می برد. ما نیز باید تلاش کنیم تا در راستای تأمین منافع خودمان عمل کنیم. نباید با روسیه دچار رودربایستی شویم.

احساسم این است که روسیه تا حدی در حکومت ما نفوذ کرده است و متأسفانه ما در بدنه حاکمیت، افراد روس گرا داریم که سیاست نه شرقی نه غربی را فراموش کرده اند. حتی در کتاب های درسی نیز برخی حقایق تاریخی را که به ضرر روسیه بوده است، حذف کرده اند. این به معنای تحریف تاریخ و فریب دادن ملت است. امیدوارم که روسیه نتواند احیای برجام و تأمین منافع ملت ایران را به تأخیر بیندازد. حتی من معتقدم که در شرایطی که بعد از جنگ اوکراین پیش آمده، ما باید بعد از احیای برجام، سرمایه گذاری کلانی در صنعت نفت و گاز خودمان داشته باشیم و به فکر تأمین گاز اروپا باشیم. متأسفانه به خاطر تحریم های طولانی در سال های گذشته، ما از این نظر از قطر عقب افتاده ایم و باید به سرعت خودمان را به نقطه ای که شایسته ایران است برسانیم و در انتقال گاز به اروپا ملاحظه روسیه را نکنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر