جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۱۰۷۸۷
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳

فکرشهر: کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کارکرد محیط مدرسه برای آموختن خلاقیت نیست بلکه ایجاد فرصت مناسب برای پرورش خلاقیت است.

به گزارش فکرشهر، بابک گلزار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مدارس زمینه مهم شکوفایی خلاقیت را که همان هنر درست فکرکردن است را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: نحوه تعامل دانش‌آموز در مدرسه، روش‌های یاددهی، برنامه‌ها، جو مدرسه و شرایط مناسب برای تجربه ایجادکردن از جمله شاخص‌هایی برای ایجاد حس کنجکاوی، تفکر، ابداع و نوآوری برای خلاق شدن کودکان است.

به گفته گلزار، مدرسه در مدیریت هیجان و کنترل احساسات، درست فکرکردن، به تأخیر انداختن خواسته‌ها، روش‌های تصمیم‌گیری، تقویت جرئت، جسارت، اعتمادبه‌نفس، شناخت توانایی، یادگیری گروهی و مشارکتی می‌تواند کودکان را برای درست تصمیم گرفتن و آماده‌شدن برای زندگی سالم آماده کند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: مدرسه مراقبت از جسم، روح و روان، کنترل و پیشگیری از مخاطرات زندگی، آموزش صبر، تقویت تمرکز، دقت، هماهنگی حواس و از همه مهم‌تر به یادگیری شرایط لازم برای پرورش شخصیت همه‌جانبه کودکان می‌پردازد.

وی تصریح کرد: رابطه شکوفایی شخصیت کودکان در ابعاد گوناگون با خلاقیت ازآن‌جهت ارتباط دارد که خلاقیت مانند شخصیت دارای ابعاد گوناگون هنری، ساختن، درست‌کردن، خلق داستان، رفع مشکل، ایجاد راه‌حل و غیره است.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه خلاقیت نیاز به آموزش و یادگیری ندارد، ادامه داد: خلاقیت نیازمند محیط مساعد برای رشد و شکوفایی است.

گلزار با بیان اینکه لازمه پرورش خلاقیت در کودکان فراهم شدن بستر مناسب در خانه و مدرسه برای تجربه‌کردن، ابراز کردن، نشان‌دادن توانایی و ایجاد و تقویت احساس خودارزشی است، افزود: خلاقیت کودکان از ساختن خیال در ذهن، تصورات ذهنی، ساختن و درست‌کردن و زمینه‌سازی فرصت برای نشان‌دادن و بازگویی آنچه که پرورانده است، آغاز می‌شود.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه در رشد یا خاموشی خلاقیت نگرش والدین و مربیان مدرسه در مواجه با ابتکارات، عرضه ایده‌ها و آفرینش‌های کودکان خلاق است، اظهار کرد: شخصیت کودکان مانند بزرگسالان ایجاب می‌کند که در خود احساس خود ارزشی و کرامت کنند بنابراین برنامه‌ها و محیط مدرسه در به سرانجام رساندن خلاقیت کودکان خیلی مهم هستند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی آموزشی تشریح کرد: مدرسه می‌تواند انگیزه و رغبت تقویت علاقه و توانا شدن در کودکان ایجاد کند یا باعث سکوت و سلب خلاقیت کودکان شود.

گلزار با اشاره به اینکه فضای آزاداندیشی در محیط مدرسه می‌تواند کودکان خلاق و هدف‌دار برای اثبات توانایی خویش را تربیت کند، تصریح کرد: رابطه خلاقیت با تربیت نزدیک‌تر و هدفمند است اما امروزه محیط مدارس آموزش‌محور است درحالی‌که باید تربیت محور باشند.

وی با بیان اینکه خلاقیت فرایند و ایجاد بستر مناسب برای رشد سازگار است، بیان کرد: کارکرد اصلی مدارس بر تربیت کودکان در ابعاد ساحت‌های چندگانه در سند تحول بنیادین مورد تاکید است اما چنین فضایی در مدرسه تابه‌حال ایجاد نشده است و مدارس اغلب محیط مسابقه علمی و رقابت و نتیجه محور اداره می‌شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر