جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۶۲۷
شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۶

فکرشهر: بازار محصولات کشاورزی گاهی پرتلاطم و گاهی بی‌رمق است، گاهی با کمبود مواجه هستیم، گاهی با مازاد تولید، این بی‌برنامگی در تولید به ضرر تولیدکنندگان این حوزه است، زمانی‌که قیمت افزایش پیدا می‌کند، سود حاصل از آن در جیب دلال رفته و کاهش قیمت و رکود در بازار نیز مجدد به تولیدکننده ضربه می‌زند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، کمبود نهاده و افزایش قیمت علوفه در یکسال اخیر تولیدکنندگان و دامداران را با مشکلات متعددی مواجه کرده است، افزایش نجومی قیمت گوشت قرمز موجب شد تا کم کم این ماده پروتئینی از سفره اقشار کم‌درآمد حذف شود و نتوان جایگزین مناسبی برای آن داشت.

کاهش تقاضا برای خرید گوشت قرمز، موجب شده است تا دامداران نیز با چالش مواجه شوند، اکنون شاهد اختلاف قیمت بین دام زنده و گوشت قرمز عرضه شده در سطح خرده‌فروشی‌ها هستیم.

نکته‌ای که در بحث تولید گوشت قرمز می‌توان به آن توجه کرد این است که آیا کاهش تقاضا در این حوزه موجب شده است تا کاهش تولید این ماده غذایی به چشم نیاید؟ آیا سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور مطابق با استانداردها است؟ حذف این ماده غذایی از سفره مردم چه تبعاتی خواهد داشت؟

اختلاف قیمت شدید گوشت قرمز با دام زنده

زمانی- یکی از دامداران اهل شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در حال حاضر دام زنده(بره) با قیمت هر کیلوگرم ۶۰ هزار تومان از دامدار خریداری می‌شود، اظهار کرد: همچنین گوسفند و بز زنده نیز به قیمت هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

وی افزود: قیمت گوشت قرمز اکنون در قصابی‌ها ۱۵۰ هزار تومان است، سود این اختلاف قیمت در جیب دلال و قصابان می‌رود، دامداران به‌علت تلفات دام، هزینه جابجایی، حوادث طبیعی و ... نیز متضرر می‌شوند.

زمانی با بیان اینکه قیمت علوفه و نهاده به شدت افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت علوفه و یونجه اکنون ۶۰۰۰ تومان است، همچنین خوراک دام آزاد ۸۵۰۰ تومان و قیمت خوراک دام دولتی با قیمت ۴۳۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت جو آزاد ۸۰۰۰ تومان و قیمت جو دولتی نیز ۳۵۰۰ تومان است.

چوپان و دامدار به‌نوعی کارگر دلال دام و گوشت قرمز محسوب می‌شود

مرادی یکی از دامداران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند، اظهار کرد: عموما افزایش قیمت دام زنده باوجود افزایش قیمت علوفه، خشکسالی، افزایش تلفات دام و ... سود چندانی را عاید دامدار نمی‌کند.

وی بیان کرد: هزینه‌های نگهداری دام به‌شدت افزایش پیدا کرده است، قیمت علوفه در چند سال اخیر چند برابر شده و نهاده‌های دامی دولتی نیز به‌طور کامل به دامدار اختصاص پیدا نمی‌کند و دامدار باید نهاده و علوفه خود را با قیمت آزاد از بازار تهیه کند.

این دامدار با بیان اینکه چوپان و دامدار به‌نوعی کارگر دلال دام و گوشت قرمز محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: عمده زحمات نگهداری دام بر عهده دامدار است، اما در نهایت سود اصلی در جیب واسطه می‌رود.

تولید گوشت قرمز در چهارمحال و بختیاری مازاد است

سام مردانی- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه کمبودی در تولید گوشت قرمز وجود ندارد، اظهار کرد: تولید گوشت قرمز در استان حداقل ۱۰ هزار تن مازاد بر نیاز است.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز کاهش داشته است، عنوان کرد: خشکسالی‌های اخیر بر این مسئله تاثیر داشته است، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم بره زنده ۶۵ هزار تومان است.

مردانی افزود: دام مازاد دامداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری خریداری می‌شود، اما باتوجه به اینکه قیمت پیشنهادی این شرکت پایین‌تر از قیمت بازار است، دامداران تمایلی به فروش دام خود به این شرکت ندارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امسال هیچ‌گونه نهاده‌ دولتی به استان اختصاص نیافته است، گفت: نهاده‌های که در بین دامداران توزیع شده، مربوط به سهمیه سال گذشته است.

وی در پایان توضیح داد: با افزایش قیمت علوفه نیز مواجه هستیم، یکی از دلایل این افزایش قیمت خشکسالی و کاهش تولید است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر