جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۴۱۶۶
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۸

فکرشهر: معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر از مدیران دستگاه‌های اجرایی این استان خواست تا با نگاهی کلان نگر برای توسعه صادرات تسهیل گر باشند و در بخش‌هایی که اختیار دارند بر سر راه صادر کننده مانع ایجاد نکنند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، علی باستین عصر سه‌شنبه در نشست توسعه صادرات غیرنفتی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر، گفت: برخی از مشکلات سال‌هاست که از سوی فعالان اقتصادی و بازرگانان بوشهری مطرح می‌شود اما اقدامی موثر برای حل آن انجام نشده است.

وی بیان کرد: بخش عمده ای از این مشکلات مربوط به قانون‌ها و ساختار است که باید از استان پیشنهاد و پیگیری شود که برخی از این موارد نیز پیشنهاد شده است.

باستین با اشاره به مسائل مطرح شده از سوی صادرکنندگان حاضر در نشست، گفت: معاون اداره کل صمت استان بوشهر باید چالش‌ها را جمع بندی و دسته بندی کند تا مواردی که مساله قانونی دارد، پیشنهاد و پیگیری شود و موارد مربوط به نحوه اجرای فرآیندها در استان، برای تغییر رویه به مدیران دستگاه‌ها تکلیف شود.

وی تاکید کرد: مدیران استانی باید از اختیارات خود برای تسهیل در کار صادر کنندگان استفاده کنند چرا که بسیاری از مسائل مانع در توسعه صادرات استان بوشهر در همین استان قابل حل است.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت صادراتی بندر دیر به کشور قطر و موانع موجود در این مسیر، مصوب کرد: دستگاه‌های متولی مانند اداره کل گمرک این استان، برای سه مشکل ناهمگونی تعرفه‌های حمل و نقل، استقرار واحد مستقل گذرنامه و فنس کشی گمرک این بندر در مدت یک هفته اقدام کنند.

 باستین یادآور شد: صادرات غیر نفتی حلقه مفقوده توسعه اقتصادی کشور است و در تاریخ اقتصادی ما کمتر به آن توجه شده است حال آنکه ثبات اقتصادی همه کشورها به توسعه صادرات وابسته است.

وی گفت: اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید تولید کالاها و خدمات را در دستور کار قرار دهیم که علاوه بر رفع نیاز کشور صادرات محور باشد و کالاها و خدماتی که رقابت پذیر و دارای بهره وری است در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

باستین بیان کرد: به عنوان نمونه خرما و میگو که حجم بالایی از آن در استان بوشهر تولید می‌شود، کیفیت بسته بندی مطلوبی ندارد و این ضعف رقابت‌پذیری بوشهر را در صادرات این کالاها به حداقل رسانده است.

وی با اشاره به موقعیت استان بوشهر و همسایگی با پنج کشور در حوزه خلیج فارس، گفت: این استان مزیت‌های بسیار خوبی در صنعت، کشاورزی و پتروشیمی دارد.

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر یادآور شد: اگر ارز آوری ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی تولید شده در استان بوشهر نبود، در این شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه، کشور با مشکل مواجه می‌شد؛ بنابراین در این جنگ اقتصادی باید از فعالان و تولیدکنندگان این عرصه تقدیر کرد.

برخی از مشکلات فعالان اقتصادی استان بوشهر حل نشده باقی مانده است

رئیس اتاق بازگانی بوشهر نیز در ادامه این نشست ضمن عذرخواهی از صادرکنندگان برای تاخیر در تجلیل از فعالان نمونه این عرصه به دلیل همه گیری کرونا درسال ۱۴۰۰، گفت: واضح و آشکار است که صادرات غیر نفتی، کلید توسعه پایدار یک کشور است و نگاه سیاستگذاران به تجارت خارجی به عنوان موتور رشد اقتصادی، به طور خاص معطوف به صادرات غیر نفتی است.

خورشید گزدرازی بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که در سال‌های اخیر فعالان اقتصادی با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند کماکان حل نشده باقی مانده است که باید برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد.

وی عنوان کرد: یکی از این مسائل تأمین مواد اولیه تولید است که مصداق آن را در نوسان قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه، محدودیت در تأمین ارز لازم و مشکلات در انتقال ارز شاهد هستیم.

گزدرازی افزود: مشکلات حوزه مالیاتی مانند ممیز محوری و شیوه "علی الرأس" در احکام رسیدگی و تشخیص و فرآیند نامناسب دادرسی مالیاتی از دیگر مسائلی است که فعالان این عرصه با آن مواجه هستند.

وی اضافه کرد: مسائل مرتبط با تامین اجتماعی و حق بیمه، مشکلات مربوط به حوزه بانکی و دریافت تسهیلات،بخش نامه های خلق الساعه و تفسیر متعدد و متفاوت از قوانین و  بخشنامه های ابلاغی از دیگر مشکلات حل نشده فعالان اقتصادی افتاده است.
رئیس اتاق بازرگانی بوشهر ادامه داد: کمبود زیر ساخت‌های لازم در حوزه بندری از جمله نبود عمق آب مناسب جهت پهلو دهی کشتی‌های با ظرفیت بالای سی هزار تن، کمبود امکانات جنرال کارگو تخلیه و بارگیری، نبود کشتی و کانتینر یخچالی در حوزه آبزیان از مشکلاتی است که توسعه اقتصادی استان بوشهر را با خلل روبرو کرده  است.

وی تاکید کرد: لازم است با کمک یکدیگر شرایطی مناسب برای ورود فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران جدید با افزایش امید و قدرت ریسک ایجاد کنیم و نسبت به آماده کردن زیر ساخت ها و رفع موانع مختلف به ویژه اصلاح نظام پیچیده بروکراسی اداری اهتمامی دو چندان داشته باشیم.

گزدرازی گفت: در این صورت شاهد رونق تولید، رشد اشتغال و رسیدن به توسعه پایدار و در نهایت رفاه و آسایش ملت شایسته ایران خواهیم بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر