جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۵۵۶۹
دوشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷

فکرشهر: یک روان شناس کودک و نوجوان یکی از تبعات تک فرزندی را عدم ارتباط موثر با گروه همسالان دانست و گفت: در شرایطی که کودک تنها باشد و در خانه همبازی نداشته باشد بیشتر به انجام بازی های یارانه ای که به صورت انفرادی امکان پذیر است گرایش پیدا می کند و همین مسئله علاوه کاهش حرکت های فیزیکی ترس و واهمه از حضور در گروه های اجتماعی را در کودک افزایش می دهد لذا اضطراب اجتماعی در این کودکان بیشتر خواهد شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، یکی از مسائلی که در دهه های اخیر در خانواده ها شاهد آن هستیم تمایل به تک فرزندی است که می تواند علل متعددی داشته باشد از  مشکلات اقتصادی و تأمین امکانات رفاهی تا مشکلات اجتماعی و هراس از تربیت کودکان در جمعه امروز.

خانواده ها در گذشته امکان بیشتری برای کنترل فرزندان خود داشتند اما در جامعه امروز این کنترل گری با توجه به فضای مجازی و اینترنت برای والدین کار بسیار سختی شده است.

از طرفی گسترش تکنولوژی و فضای مجازی آگاهی کودکان و نوجوانان را در بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی افزایش داده است و همین افزایش آگاهی ها، کودکان و نوجوانان را در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی قرار می دهد.

با وجود همه مشکلاتی که امروز خانواده ها با آن مواجه هستند نمی توان گفت تک فرزندی راه حل بسیار مناسبی است بلکه بیشتر پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است بنابراین زوجین باید به یاد داشته باشند که در مواردی خانواده های تک فرزند در رشد و بالندگی و تربیت کودکان خود موفق عمل نمی کنند لذا همان طور که تربیت و رشد کودکان در خانواده های چند فرزندی با مشکلاتی مواجه است این مسائل در خانواده های تک فرزندی نیز وجود دارد و چه بسا این تک فرزندی تبعات بسیاری در سطح خانواده، جامعه و فردی برای کودک به همراه دارد.

زوجین باید این نکته را مد نظر داشته باشند که می توانند با افزایش سطح آگاهی خودشان، یادگیری مهارت های زندگی و پایداری در زندگی مشترک، کمک گرفتن از مشاوران متخصص در تربیت فرزندان خود موفق باشند.

در خصوص تبعات تک فرزندی با روان شناس کودک و نوجوان به گفت و گو پرداختیم.

انزوا و افسردگی

دکتر پریسا ارجمندی روان شناس کودک و نوجوان در گفت و گو با ایسنا در خصوص تبعات تک فرزندی با بیان این که تک فرزندی و چند فرزندی در خانواده ها هر کدام معایب و مزایایی دارند، عنوان کرد: در دوران کرونا این موضوع با توجه به تعطیلی مدارس و قطع ارتباط فیزیکی با دوستان و همکلاسی ها بیشتر خود را نشان داد لذا در خانواده های تک فرزند کودکان بیشتر در معرض آسیب های روحی از جمله انزوا و گوشه گیری، اضطراب و افسردگی قرار داشتند چرا که انجام بازی و سرگرمی کودک با خواهر یا برادر و نشاط حاصل از بازی برای او امکان پذیر نبود.

عدم رشد اجتماعی

 این روان شناس کودک و نوجوان یکی از تبعات تک فرزندی را عدم ارتباط موثر با گروه همسالان دانست و گفت: در شرایطی که کودک تنها باشد و در خانه همبازی نداشته باشد بیشتر به انجام بازی های یارانه ای که به صورت انفرادی امکان پذیر است گرایش پیدا می کند و همین مسئله علاوه کاهش حرکت های فیزیکی ترس و واهمه از حضور در گروه های اجتماعی را در کودک افزایش می دهد لذا اضطراب اجتماعی در این کودکان بیشتر خواهد شد.   

ارجمندی با اشاره به این که تک فرزندی در دهه های اخیر در خانواده ها بیشتر شده، بیان کرد: در کشور های در حال توسعه این مسئله بیشتر خود را نشان می دهد و تبعات منفی را برای خانواده و جامعه به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در خانواده های چند فرزندی کودکان در حین بازی و ارتباط با یکدیگر دچار چالش هایی می شوند که حل آن ها به یادگیری و کسب مهارت های زندگی کمک می کند اما یادگیری و ارتقای مهارت های زندگی معمولا در کودکان تک فرزند کمتر است چرا که شرایط ارتباط با دیگران را ندارند.

بلوغ زودرس

این روان شناس کودک و نوجوان اظهار کرد: در خانواده هایی که تک فرزندی وجود دارد و امروزه در جامعه زیادتر می بینیم معمولا این کودکان تک نوه نیز هستند لذا کودکان در این شرایط بزرگسالان را جایگزین همسالان و خواهر و برادر می کنند و به همین دلیل رفتار آن ها بالغانه می شود و کودکی نمی کنند و خیلی زود به بلوغ فکری، جسمی می رسند.

ارجمندی با بیان این که بازی دنیای کودکان است، یادآور شد: کودکان تک فرزند معمولا امکان تعامل و ارتباط و رقابت و حل چالش با خواهر یا برادر را ندارند و همین امر می تواند اثرات منفی را برای رشد آن ها به همراه داشته باشد و منجر به گرایش افراطی آن ها به سمت بازی های یارانه ای، انیمیشن ها و فیلم ها می شود.

انتظارات و توقعات بی منطق

این روان شناس کودک و نوجوان با بیان این که کودکان تک فرزند معمولا توقع بالایی از والدین دارند، ابراز کرد: خانواده هایی که سبک فرزند پروری سهل گیر دارند این توقعات را دامن می زنند و زمانی که این کودکان وارد اجتماع هایی همچون مدرسه می شوند با ناکامی هایی مواجه خواهند شد که می تواند اثرات منفی را برای آن ها به همراه داشته باشد چرا این باور را ندارند که کسی می تواند در برابر آن ها بایستد و حضور در مدرسه برای آن ها سخت و هراس آور است.

ارجمندی در ادامه افزایش سطح انتظارات و توقعات والدین از فرزندانشان را مورد توجه قرار داد و گفت: آن ها تلاش می کنند تمام آمال و آرزوهای دست نیافته خود را در وجود فرزندشان تحقق بخشند و همین کمالگرایی آسیب هایی روحی زیادی را متوجه کودک می کند.

 این روان شناس کودک و نوجوان در پایان با بیان این که آنچه در خانواده های تک فرزندی و حتی چند فرزندی اهمیت دارد سبک برخورد والدین است، تصریح کرد: چه بسا خانواده های تک فرزندی که بسیار آگاهانه فرزندان خود را تربیت کردند و یا خانواده هایی که عکس این موضوع هستند پس اولین نکته این است که والدین حتما مشاوره های زوجین و مشاوره های فردی داشته باشند و آگاهی خود را در خصوص فرزند پروری بالا ببرند تا این تبعات در هر شرایطی که هستند کاهش پیدا کند لذا والدین باید آموزش های لازم و مهارت های ده‌گانه را حتما از طریق مشاوره حرفه ای و متخصص پیگیری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر