جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۰۷۱۰
چهارشنبه ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

فکرشهر: روزنامه اینترنتی فراز نوشت: اگر عدد تولید مجموع خودروسازان خصوصی را نیز ۱۰۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، هنوز مجموع آمار تولید خودرو ۲۰۰ هزار دستگاه کمتر از آمار اعلام شده از سوی فاطمی امین است.

به گزارش فکرشهر، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت سه شنبه شب مدعی شد که طی شش ماه آینده ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار ارائه می‌شود و طی ۹ ماه گذشته اندازه ۱۲ ماه سال گذشته خودرو در کشور تولید شده است.

 براساس آنچه که وزیر صمت گفته ۲۰۰ هزار خودرو خارجی و ۷۰۰ هزار خودرو داخلی در طول شش ماه به بازار عرضه می شود. او همچنین مدعی شده که در ۹ ماهه سال جاری اندازه ۱۲ ماه سال گذشته خودرو تولید شده است. این صحبت های فاطمی امین در حالی مطرح می شود که پیش از این در ۱۳ تیرماه سال جاری، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که رشد تولید خودرو ۳۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

چند نکته در صحبت های وزیر صمت قابل بررسی است. نخست وارادات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو خارجی در عرض شش ماه. شهریور ماه سال جاری آیین نامه واردات خودرو از سوی معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد. حالا ۵ ماه بعد از ابلاغ آیین نامه و آغاز ثبت سفارش خودرو، کمتر از ۵۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است. اگر خوشبین باشیم و بپذیریم که ۲۷ هزار دستگاه خودرویی که به گفته وزیر صمت ثبت سفارش شده اند، در بهترین حالت تا آخر سال جاری به کشور وارد می شوند بدین معناست که میانگین زمان ثبت سفارش تا ورود خودرو به کشور، عددی نزدیک به شش ماه است و این در حالی است که هنوز ثبت سفارش جدیدی برای واردات صورت نگرفته است. از سوی دیگر پرسشی که فاطمی امین به عنوان وزیر باید پاسخ دهد این است که با کدام ارز قرار است ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود؟

موضوع بعدی دو ادعای متفاوت فاطمی امین و امید قالیباف است. قالیباف تیرماه سال جاری مدعی رشد تولید ۳۰۰ درصدی خودروی کامل بود. براساس آمار تولید خودرو پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰ که از سوی وزارت صمت منتشر شده، ۳۵۴ هزار ۵۴۱ دستگاه خودرو سواری تا انتهای مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تولید شده یعنی دو ماه بیشتر از زمانی که سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است و ۳۰۰ درصد رشد این عدد یعنی رقم یک میلیون و ۶۳ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو.

حالا اما وزیر صمت می‌گوید که در ۹ ماه سال جاری اندازه ۱۲ماه سال گذشته در کشور خودرو تولید شده است. که اگر از تناقض موجود میان صحبت‌های وزیر صمت و سخنگوی وزارت خانه بگذریم، باز هم براساس اعلام وزارت صمت در سال ۱۴۰۰، ۹۶۳ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که هنوز ۱۰۰ هزار دستگاه کمتر از عدد اعلام شده سخنگوی وزارت صمت در تیر ماه است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اعلام آمار رسمی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ از سیاست های وزارت صمت کنار گذاشته شد، برای دسترسی به آمار تولید خودرو سال جاری به سراغ کدال می رویم. براساس آنچه فاطمی امین مدعی شده باید تاکنون ۹۶۳ هزار دستگاه خودرو تولید شده باشد. اما آنچه که آمار ۳ خودروساز بزرگ کشور در کدال نشان می‌دهد، در مجموع ۶۴۲ هزار و ۵۳۲ دستگاه خودرو تا پایان آبان ماه ۱۴۰۱ (۸ ماه) تولید کرده اند. اگر خیلی خوشبین باشیم و عدد تولید مجموع خودروسازان خصوصی را ۱۰۰ هزار دستگاه و آمار یک ماه دیگر تولید ۳ خودروساز بزرگ را ۸۰ هزار دستگاه در نظر بگیریم، هنوز مجموع آمار تولید خودرو ۱۲۰ هزار دستگاه کمتر از آمار اعلام شده از سوی فاطمی امین است.

وزیر صمت همچنین مدعی شده که در شش ماه آینده ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می‌شود. با احتساب آن ۲۰۰ هزار دستگاهی که خودروسازان باید تا پایان سال تولید کنند، یعنی ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو باید در عرض ۶ ماه تولید شود، یعنی ماهانه ۱۵۰ هزار خودرو کامل.

یک نگاه ساده به آمارهای موجود نشان می‌دهد که ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت با واقعیت بسیار فاصله دارد. وزیر صمتی که پیش از این وعده افزایش تولید و عرضه خودرو، کاهش قیمت و حتی تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو و صادرات یک میلیونی را داده بود و هیچ یک محقق نشد. به نظر می‌رسد فاطمی امین پیش از آنکه وعده جدیدی دهد، باید یکبار دیگر به آمارها و کارنامه عملکرد خود روبه رو شود که چقدر با آنچه مدعی شده فاصله دارد و سپس ادعای جدیدی را مطرح کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر