شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۱۴۹۶
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

فکرشهر: بی بی سی نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اولین جلسه هیات دولت این کشور در سال ۲۰۲۳، خونسردی خود را از دست داد و علنا برای دقایقی دنیس مانتوروف، وزیر تجارت و صنعت را متهم کرد که به دلیل کاغذ‌های بازی‌های اداری در سفارش هواپیما‌های نظامی و غیرنظامی با تاخیر عمل کرده است.

به گزارش فکرشهر، رهبر روسیه که هرگز در انتقاد از مقامات ارشد دولت در ملاءعام کوتاه نیامده، گفت: «خیلی طولانی است، خیلی طول می‌کشد. این وقت تلف کردن برای چیست؟ قرارداد‌ها کی امضا می‌شود؟»

اولین جلسه هیات دولت در روزی برگزار شده که آقای پوتین فرمانده ارشد خود را در اوکراین تنها پس از سه ماه مسئولیت، تغییر داد.

ژنرال سرگئی سوروویکین در اکتبر گذشته (۲۰۲۲) پس از یک سری شکست‌های روسیه در تهاجم به اوکراین به سمت فرماندهی عملیات این کشور منصوب شده بود، اما او در تغییر مسیر جنگ نتوانست موفق عمل کند.

در ویدیویی که از تلویزیون روسیه پخش شده پوتین ازعملکرد وزرای خود در زمینه اقتصادی تمجید کرد، اما بار‌ها صحبت‌های وزیر تجارت و صنعت را که برنامه‌های این وزارتخانه را در خرید هواپیما، هلی کوپتر و قایق شرح می‌داد، قطع کرد.

آقای پوتین در حالی که شاکی بود، گفت: «این ۷۰۰ هواپیما، از جمله هلی کوپترهای... باید این موضوع را با وزارت دفاع حل کنید... چندین شرکت هنوز هیچ سفارشی دریافت نکرده‌اند.»

آقای مانتوروف از سال ۲۰۱۲، یکی از اعضای وفادار تیم وزرای رئیس جمهور روسیه بوده و بطور مرتب در سفر‌های خارجی و داخلی همراه آقای پوتین بوده است. در تابستان سال گذشته در حالی که کاستی‌های موجود در میدان جنگ آشکار شد، وظیفه نظارت برصنعت تسلیحات روسیه به او واگذار شد.

وزارتخانه تحت امر او برنامه‌ای را برای تولید موتور‌های هلی کوپتر که قبلا در اوکراین ساخته می‌شد، در سنت پترزبورگ راه اندازی کرده است. علت نارضایتی آقای پوتین طولانی شدن این برنامه است.

در حالی که آقای مانتوروف در جلسه امروز دولت وعده داد که وزارت تحت رهبری او تمام تلاشش را با شرکای اقتصادی خود انجام خواهد داد، آقای پوتین که از شرایط پیش آمده، راضی نبود، گفت: «نه این کار را ظرف یک ماه انجام دهید. نمی‌دانید که در چه شرایطی هستیم؟ باید تا یک ماه دیگر انجام شود، نه دیرتر.»

این اولین باری نیست که شاهد انتقادات علنی ولادیمیر پوتین از مقامات این کشور هستیم. سه روز قبل از تهاجم روسیه به اوکراین در فیلمی که از تلویزیون این کشور پخش شد آقای پوتین از مقامات ارشد امنیتی خود خواست تا بگویند که آیا روسیه باید دومنطقه اشغالی در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد یا نه.

هنگامی که سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی و از متحدان نزدیک پوتین با تردید پیشنهاد کرد که به شرکای غربی روسیه باید آخرین فرصت داده شود، ولادیمیر پوتین در مقام بازجویی از او برآمد.

آقای ناریشکین چندبن بار سعی کرد که حرف هایش را تصحیح کند، اما سرانجام اعلام کرد که از الحاق دو منطقه اشغالی در شرق اوکراین به روسیه حمایت می‌کند.

هر چند پوتین در آن زمان گفت که الحاق این مناطق اوکراین از گزینه‌های روی میزنیست، اما چند ماه بعد این اقدام او دقیقا همان چیزی شد که اعلام کرده بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر