پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۰۷۲
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰

فکرشهر: نماینده دشتستان در مجلس، با بیان اینکه انتظار می‌رود در آینده شاهد ارتقای روابط با چین باشیم گفت که ان شاءالله در آینده سطح صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین بیشتر شود و سفر رئیس جمهور به چین مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط با چین باشد.

یه گزارش فکرشهر از ایسنا، ابراهیم رضایی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به چین، گفت: سفر آقای رئیسی به پکن سفر مهمی بود چون ایران در سیاست خارجی چین کشور مهمی به حساب می‌آید. استقبال چینی‌ها از هیات ایرانی آن هم در بالاترین سطح چنین موضوع را نشان داد.

وی با بیان اینکه چین در سیاست خارجی کشور ما، کشور مهمی است، افزود: سطح روابط اقتصادی دو کشور این مطلب را نشان می‌دهد. لذا این سفر در توسعه و ارتقای روابط نقش زیادی دارد. انتظار می‌رود در آینده شاهد ارتقای روابط با چین باشیم. ان‌شاءالله سطح صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین نیز بیشتر شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این سفر مقدمه‌ای برای عادی سازی روابط با چین بود. در دولت قبل به واسطه غرب گرایی در دستگاه سیاست خارجی شاهد یک نوع چین هراسی بودیم که از بلوک شرق فاصله گرفته بودند. همچنین از امتیاز روابط با آنها بهره‌ای نمی‌بردند و این مشکلاتی را ایجاد کرده بود. انتظار می‌رود شاهد تقویت روابط با چین باشیم.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم برای چین تامین انرژی داشته باشیم، گفت: کشور ما مسیر خوب و ارزان و امن برای ترانزیت کالاهای چینی به اروپا و بخش‌هایی از آسیا است به علاوه اینکه می‌توان صادرات محصولات نفتی و غیر نفتی به چین داشت. از آن طرف چینی‌ها می‌توانند مشتری نفت ما باشند و هم در دور زدن تحریم‌ها به ما کمک کنند و برخی از اقلام مورد نیاز ما را تامین کنند.

این نماینده مجلس همچنین بیان کرد: چین می‌تواند در حوزه حمل و نقل و انرژی در کشور ما سرمایه گذاری داشته باشد. باید از سرمایه گذاری چینی‌ها در کشورمان استقبال کنیم. این ظرفیت وجود دارد که با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل حداقل 20 میلیون تن کالا از چین از مسیر ایران به کشورهای دیگر صادر شود.

رضایی لازمه ارتقای روابط را ایجاد زیرساخت در کشور دانست و گفت: باید زیرساخت‌های حوزه ریلی و زمینی ارتقاء پیدا کند که انتظار می‌رود در دستور کار دولت باشد چون به دنبال آن می‌توان امتیازات بزرگی به دست آورد.

وی با استقبال از بیانیه پایانی روسای جمهور ایران و چین، گفت: در این بیانیه به حاکمیت سرزمینی دو کشور تاکید شد. مسئله در اینجا بود ما از اصلاح مواضع دولت چین استقبال می‌کنیم. از این به بعد هم باید همه ما تلاش کنیم به ویژه بخش‌های اقتصادی و خصوصی تا توافق خوب انجام شده اجرایی شود. انتظار می‌رود با اجرای این توافق سطح روابط اقتصادی دو کشور تغییر کرده و بهتر شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر