چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۶۱۷
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

فکرشهر: مدیر پایگاه میراث ملی جزیره خارگ از برگزاری اولین همایش زبان مادری با محوریت زبان خارگی خبر داد.

به گزارش فکرشهر، شهرام اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جزیره خارگ دارای سابقه دیرین و کهن است و حفظ فرهنگ و تاریخ این جزیره بسیار مهم است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت زبان مادری در حفظ فرهنگ و هویت بومی و محلی جوامع بشری افزود: در این همایش که با حضور اساتید برجسته این حوزه برگزار شد مقدمات ثبت زبان خارگی در فهرست آثار میراث زبانی کشور فراهم شد.

مدیر پایگاه میراث ملی جزیره خارگ تصریح کرد: اجرای مراسم آئینی لیوا و دووت خارگی از دیگر برنامه‌های این همایش بود که در این همایش به اجرا درآمد که لیوا و دووت خارگی به عنوان میراث ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عبدالمجید ستایشی مدیر عملیات عمومی خارگ در این نشست اظهار داشت: مردمان خارگ دارای فرهنگی غنی هستند، جایگاه زبان خارگی در حوزه خلیج فارس جایگاه رفیعی است.

وی افزود: باید پوشش بومیان خارگی حفظ شود و در ظرفیت‌های مختلف از این فرهنگ استفاده شود.

مدیر عملیات عمومی خارگ تصریح کرد: آثار تاریخی بسیاری در حوزه فرهنگ این جزیره وجود دارد که باید در این زمینه پژوهش و آینده نگری جهت معرفی به نسل آینده صورت بپذیرد.

رضوانفر عضو هیئت علمی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی و مدیر پایگاه میراث ملی خلیج فارس و دریای مکران در این همایش اظهار داشت: زبان و گویش مهمترین عنصر هویت بخش و ضامن امنیت است.

وی افزود: زبان خارگی دارای ظرفیت غنی است که باید این گنجینه غنی حفظ شود.

شکر الهی استاد دانشگاه تهران و کارشناس روابط بین الملل کتابخانه مجلس شورای اسلامی نیز ادامه این همایش افزود: رشد و قوام زبان ملی در گرو در هم تنیدگی آن با زبان‌های بومی و محلی است.

وی افزود: خارگ و خارگی دارای ظرفیت غنی در حوزه میراث فرهنگی است، باید اثرات بیشتری از این جزیره برای حفظ آثار تاریخی به ثبت برسد.

انیسی معاون پژوهشی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی در این همایش گفت: جهانی شدن یکی از عوامل فراموشی زبان‌های محلی و بومی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر