شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۸۹۴
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱

فکرشهر: رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی معتقد است مدارس هیات امنایی جدیدی که قرار است تاسیس شوند اصلا جنبه مالی ندارند و مجموعه مدیریتی آن‌ها قائل به حضور تمام ارکان تربیت و گروه‌های فعال در حوزه تعلیم و تربیت خواهد بود.

به گزارش فکرشهر و به نقل از فارس، احمد محمودزاده با بیان اینکه به منظور افزایش نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیاء، نمایندگان مدیریت محلی و نهادهای انقلابی در اداره مدرسه، مدارس به صورت هیأت امنایی مدیریت خواهد شد، اظهار کرد: برخی از مدارس هیات امنایی از مسیر هیات امنایی خارج شده‌اند زیرا قرار نیست یک مدرسه با بهترین امکانات و بهترین شرایط و دانش‌آموزان ایجاد کرد و از اولیا پول گرفت و مدرسه را اداره کرد چرا که این نگاه در دولت نیست و نگاه ما اصلاح این روش است و مبنای روش اصلاحی نیر بر این اساس است که تمام ارکان تربیت در داخل آموزش و پرورش حضور پیدا کنند.

وی در رابطه با تاسیس مدارس هیات امنایی جدید با روشی متفاوت از گذشته، اظهار کرد: «برخی از مدارس دولتی از کیفیت آموزشی و پرورشی خوبی برخوردار نیستند، بخشی از موضوع به بحث سنجه‌های ما باز می‌گردید که موجب شده تا ریل‌گذاری خوبی انجام نشود، زمانی‌که همه موضوعات آموزش و پرورش را به سمت سنجش کنکور می‌بریم، حتما در حوزه پرورشی با مشکل مواجه می شویم و مدرسه به سمتی می رود که فعالیت‌های آموزشگاه محور و تست ‌محور داشته باشد.

محمودزاده افزود: به همین خاطر احساس بر این است که در کنار اصلاح سنجه‌های آموزشی و پرورشی، باقی مشکلات مدارس نیز باید مرتفع شود تا دیگر شاهد عدم همفکری نباشیم و بتوانیم از ظرفیت همکاری، هم‌افزایی و هم گرایی سایر ارکان تربیت نیز بهره‌مند شویم. به همین دلیل به سمت افزایش مدارس هیات امنایی که اصلا جنبه مالی ندارند حرکت کرده‌ایم، مدارسی که قائل به حضور تمام ارکان تربیت و گروه‌های فعال در حوزه تعلیم و تربیت هستند.

وی با بیان اینکه ۳.۷ درصد مدارس کشور هیات امنایی اداره می‌شوند، ادامه داد: برنامه ۱۴۰۲ آموزش پرورش رسانده تعداد مدارس هیات امنایی به ۱۰ درصد است. باز هم تاکید می‌کنم مشارکت در هیات امنایی مشارکت مالی نیست بلکه مشارکت تربیتی همه است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی ادامه داد: موضوع دیگری که در سطح کشور بسیار پر اهمیت است موضوع مدارس هیات امنایی که به صورت دولتی هستند، تقویت خواهد شد تا در مناطق محروم و حاشیه‌ای فعالیت کنند؛ این برنامه برای مشارکت چند وجهی ارکان تربیتی و عوامل صحیح و موثر در مشارکت آموزش و پرورش خواهد بود.

محمودزاده با تاکید براینکه مدارس هیات امنایی جدید اصلا جنبه مالی ندارد، بیان کرد: ان‌شالله مدارس هیات امنایی که در سال‌های قبل تاسیس شده است نیز به این موضوع می‌پیوندند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ویژگی مهم مدارس هیأت امنایی را بهره‌گیری از افزایش نقش آفرینی معلمان، نمایندگان اولیاءو ظرفیت‌های محله، نهادها و خیرین، دانست و گفت: مدارس هیأت امنایی امکان تبدیل مدرسه به عنوان کانون یادگیری محله را فراهم کرده و شرایطی را برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی با کیفیت به دانش‌آموزان مهیا می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه این مدارس و همچنین ارتقای کیفی و کمی و شفافیت در عملکرد آنها به مطالبه عمومی تبدیل شده است، اظهار کرد: به منظورکیفیت بخشی، تقویت و ارتقای مشارکت عوامل سهیم و مؤثر و گسترش متوازن مدارس هیأت امنایی، جلسات تخصصی مبنی بر راه حل‌های قانونی و منعطف با استفاده از تمامی ظرفیت‌ حوزه‌های آموزش و پرورش در راستای مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش صورت گرفته است و وزارت آموزش و پرورش در این مسیر مصمم است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر