پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۵۱۵۸
سه‌شنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۱۶

فکرشهر: یک متخصص تغذیه، روزه داری را دارای اصول تغذیه ای دانست و عنوان کرد: نخوردن سحری و یا تجمیع افطار و شام موجب می شود که در پایان ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی همچون ریفلاکس شویم و احتمال اضافه وزن و به هم خوردن قند خون نیز وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، دکتر مرجان مهدوی روشن در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که «آیا ارتباطی بین روزه داری و سلامت بدن وجود دارد؟»، اظهار کرد: فرایند روزه داری جدا از اثرات دینی و معنوی، از نظر علمی نیز دارای اثرگذاری بر جسم است.

وی با بیان اینکه در علم تغذیه اصطلاحی به نام فستینگ(fasting) داریم، افزود: در الگوی صحیح غذایی افراد باید دوره های فستینگ داشته باشد، زیرا فستینگ یا تحمل گرسنگی مانند روزه داری به سلامت بدن کمک می کند.

این متخصص تغذیه، فستینگ را موجب ارتقای سلامت بدن دانست و ادامه داد: افراد ۱۱ ماه از سال مدام غذاهای مختلف را مصرف می کنند و با پرخوری ها و بدخوری های زیادی مواجه هستند و لذا لازم است که یک ماه به دستگاه گوارش و بدن خود استراحت دهند و یک تغییر در سبک غذاییشان اعمال کنند.

مهدوی روشن، فرایند روزه داری را موجب تقویت سیستم ایمنی از طریق پاکسازی و دفع سموم بدن دانست و تصریح کرد: دستگاه گوارش ما مرتب فعال بوده و درگیر هضم و جذب مواد غذایی است لذا در ماه رمضان یک فرصت ۳۰ روزه پیدا می کند تا استراحت کند و عملکردهای گوارشی و عروقی و گردش خون را بهبود ببخشد.

وی با بیان اینکه مقداری از ذخایر چربی بدن با روزه داری استفاده می شود، خاطرنشان کرد: روزه داری بدن را به روز می کند و سلامتی اش را باز می گرداند؛ در واقع فرایند روزه داری علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به بهبود عملکرد ارگان های بدن به ویژه قلب و کبد و کلیه کمک می کند؛ البته به شرطی که اصول روزه داری را به درستی اعمال کنیم.

این متخصص تغذیه، شرایط جسمانی برخی از افراد را مناسب روزه داری ندانست و یادآور شد: افرادی که دارای بیماری های زمینه ای همچون دیابت و قند خون و نارسایی های مزمن کلیوی و کبدی و مشکلات قلبی و عروقی و پر فشاری خون هستند و سابقه پیوند و سرطان دارند و از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند، حتما برای روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی با بیان اینکه احتمالا روزه داری در افراد دارای ضعف جسمانی شدید و لاغری و سیستم ایمنی ضعیف موجب بیماری می شود، گفت: در این افراد حتما روزه داری باید با اجازه پزشک و شرایط خاص باشد.

مهدوی روشن، روزه داری را دارای اصول تغذیه ای دانست و عنوان کرد: نخوردن سحری و یا تجمیع افطار و شام موجب می شود که در پایان ماه رمضان دچار مشکلات گوارشی همچون ریفلاکس شویم و احتمال اضافه وزن و به هم خوردن قند خون نیز وجود دارد.

این متخصص تغذیه، رژیم غذایی سالم را درست خوردن دانست؛ نه نخوردن و اضافه کرد: برخی افراد وعده سحری را حذف می کنند؛ این در حالی است که گرسنگی طولانی موجب ترشح بیش از پیش اسید معده شده و مشکلات گوارشی ایجاد می کند لذا وعده سحری هر چند سبک و کوچک مصرف شود.

وی غذاهای ویژه ماه رمضان همچون آش و حلیم و زولبیا و بامیه و... را دارای کالری بالا دانست و تصریح کرد: اگرچه همه این غذاها مفید هستند، اما کالری بالایی دارند و می توانند چاق کننده باشند لذا در وعده افطار و شام برنامه ریزی داشته باشیم و همه این غذاها را با هم مصرف نکنیم و اگر امروز خرما خوردیم، دیگر زولبیا و بامیه مصرف نکنیم.

مهدوی روشن، از افراد روزه دار خواست تحرک را در ماه رمضان فراموش نکنند و افزود: برخی به واسطه روزه داری و احتمال ضعف و عطش ورزش را کنار می گذارند، اما توصیه می کنیم که بعد از وعده شام حتما نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه تحرک بدنی داشته باشید.

وی رعایت اصول تغذیه ای در ماه رمضان را موجب کاهش وزن دانست و بیان کرد: بهتر است که وعده  افطار سبک و در حد باز کردن روزه باشد تا دستگاه گوارش بعد از چندین ساعت گرسنگی آماده شده و آنزیم های گوارشی ترشح شوند و پس از نیم تا یک ساعت وعده شام شامل آش و حلیم و سوپ و برنج و... را مصرف کنید. بهتر است از مصرف غذاهای پر چرب و پر حجم برای وعده شام پرهیز شود.

این متخصص تغذیه، وعده سحری را یک وعده کامل مانند وعده ناهار دانست و خاطرنشان کرد: حتما در وعده سحری سالاد و سبزیجات مصرف شود؛ همچنین به موقع بیدار شوید تا فرصت کافی داشته باشید و با عجله غذا نخورید و بلافاصله نخوابید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر