پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۷۰۸
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۷

فکرشهر: نماینده تبریز در مجلس گفت: از نظر علمی غیرممکن است که در سال یک میلیون مسکن در ایران بسازیم با این پولی که داریم، اگر پول هم داشته باشند، وارد بازار شوند چنین حجمی از مصالح را نداریم، تازه اگر مصالح وجود داشته باشد، پیمانکار و استادکار و کارگر خبره‌ای که بتوانند این میزان مسکن در سال بسازند نداریم، خب طبیعی است که نمی‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتقادات نسبت به نحوه عملکرد رئیس سازمان برنامه و بودجه و اینکه گفته می‌شود دو قانون جهش تولید مسکن و رتبه‌بندی معلمان به تحلیل عدم تخصیص اعتبار از سوی این سازمان با موانع رو به رو شده است، گفت: مشکل این کارها فقط آنجا نیست، مساله این است که ما یک منابع محدود داریم و یک تقاضاهایی که نامحدود است. طبیعتا این منابع محدود را نمی‌شود به همه تقاضاها تخصیص داد. نمایندگان به واسطه اینکه ارتباط مستقیمی با مردم دارند، نیازها و دغدغه‌های جامعه را می‌شنوند بعد می‌آیند برایش قانون و مصوبه تصویب می‌کنند اما دولت چنین پولی را نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: در ادامه این روند آن مسئولی که مجری است گرفتار این می‌شود که این پول را از کجا تامین کند. تورم از کجا به وجود می‌آید؟ از جایی که پولی وجود ندارد و شما برایش تقاضا درست کرده‌اید که اگر پول را ندهید فحش می‌خورید و با آماج انتقادات مواجه می‌شوید و اگر بدهید یعنی تورم را افزایش داده‌اید و این معضلی است که از خیلی وقت پیش وجود داشته است و اختصاص به این مجلس هم ندارد؛ لذا به نظرم‌ وقتی منابع محدود است، میرکاظمی آنطور که گفته می‌شود مقصر نیست.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان در روزهای پایانی سال، تاکید کرد: در بحث حقوق فرهنگیان در کلیت قضیه تقصیر دارند چراکه باید تدبیر می‌کردند تا اینطور نشود که معلم شب عید حقوق دریافت نکرده باشد. اما اینکه چگونه باید این را مدیریت می‌کردند، خب بودجه یک سال قبل مصوب شده بود این را طی یک سال باید بررسی و اجرایی می‌کردند تا اینکه کار به شب عید نرسد.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که «آقای رئیسی وعده ساخت و تامین مسکن را بارها در انتخابات مطرح کرد و تاکید کرد که جوانان ازدواج کنند و دولت ایشان مسکن می‌سازد و مسکن را تامین می‌کند. اما در دو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که بودجه توسط دولت ایشان نوشته شده، در لایحه بودجه برای صندوق ملی مسکن صفر ریال اعتبار در نظر گرفته‌اند، در شرایطی که اطرافیان رئیس‌جمهور به وعده‌های او توجهی ندارند چطور می‌تواند وعده‌ها را محقق کند؟»، تصریح کرد: این سوال را باید از آقای رئیس‌جمهور بپرسید چون از نظر علمی غیرممکن است که در سال یک میلیون مسکن در ایران بسازیم با این پولی که داریم. آقای احمدی‌نژاد با آن همه پولی که به دست آورد، نفت گران شده بود و قیمت آن بالای ۱۲۰ و ۱۴۰ دلار بود و تازه ۶-۷ سال اول می‌توانست بفروشد و پول هم به کشور باز می‌گشت، کلا توانست ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن را آغاز کند که به صورت کامل هم به پایان نرسیدند و در ادامه تکمیل شدند حتی بخشی از مسکن مهر هنوز هم مانده و در این دولت در حال تکمیل است؛ یعنی با آن حجم پولی که داشت تنها ساخت کمتر از ۲/۵ میلیون مسکن توانست آغاز کند که ساخت همه آن را هم به اتمام نرساند.

وی ادامه داد: بالاخره آقای رئیسی باید می‌دانست این حرف و این وعده‌ای که مطرح می‌کند، منابعش را از کجا قرار است تامین کند؛ اصلا به این اندازه مصالح نداریم که در سال بتوانند این کار را انجام دهند. یعنی اگر پول هم داشته باشند، وارد بازار شوند چنین حجمی از مصالح را نداریم، تازه اگر مصالح وجود داشته باشد، پیمانکار و استادکار و کارگر خبره‌ای که بتوانند این میزان مسکن در سال بسازند نداریم، خب طبیعی است که نمی‌شود.

پزشکیان خاطرنشان کرد: علت اینکه پول نگذاشتند این است که پولی وجود ندارد، آن موقع آقای احمدی‌نژاد یک پولی داشت، یک کمک‌هایی می‌توانست انجام دهد البته با این شرایط هم هنوز برخی واحدهای مسکن مهر تمام نشده است یا در جاهایی ساختند که آن موقعیت جغرافیایی اصلا مناسبت ساخت این حجم مسکن نبوده و الان هزینه رفت و آمد برای خانوار بیشتر در می‌آید.

وی ادامه داد: آن کار با آن درآمدی که داشتند اینگونه محقق شد، اما الان که پول و منابع نیست خب شدنی هم نیست، الان بیشتر پول‌ها دارد می‌رود برای حقوق پرسنلی که ما در مجلس تعیین کردیم و دولت به سختی می‌تواند حقوق‌ها را پرداخت کند، در این میان چطور بیاید چندین هزار میلیارد پول بگذارد برای مسکن؟ اگر هر واحد مسکونی را الان ۱ میلیارد تومان در نظر بگیریم یک میلیون مسکن می‌شود یک هزار همت، در حالیکه کل اعتبار دولت در بودجه ۲ هزار همت است چطور می‌خواهد به این بخش پول بدهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر