جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۳۶۵۷۵
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

،کرشهر: روزنامه واشنگتن پست آمریکا با استناد به اسناد اطلاعاتی افشا شده این کشور گزارش داد، بالون چینی که در ماه فوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی سرنگون شد، حامل صفحات باتری خورشیدی بود که توان تولید برق کافی برای تامین نیروی راداری با قابلیت گرفتن تصاویر در شب و از میان ابرها را داشت.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت، یک سند مربوط به آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی آمریکا که در بین مجموعه اسناد افشا شده توسط "جک تشیرا" چندی پیش به اتاق گفتگوی اینترنتی "دیسکورد" درز کرد، به شرح جزئیات توانمندی‌های تجسسی این بالون جنجالی پرداخته است.

تشیرای ۲۱ ساله که از اعضای گارد هوایی ملی ماساچوست بوده روز جمعه در بوستون آمریکا مهتم به نسخه برداری و انتقال محتواهای محرمانه شد.

این بالون در واشنگتن جنجال بزرگی به راه انداخته و بعد از طرح این ادعا که در ماه‌های ژانویه و فوریه بر فراز آمریکا پرواز کرده به روابط واشنگتن و پکن آسیب وارد کرد. این بالون در نهایت روز چهارم فوریه با موشک یک جنگنده نیروی هوایی آمریکا در نزدیکی سواحل کارولینای جنوبی سرنگون شد.

واشنگتن پست در ادامه مطلب خود نوشت، بر اساس محتوای سند آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی آمریکا، این بالون قادر به تولید برق به میزان ۱۰۰۰۰ وات با استفاده از انرژی خورشیدی بوده و این میزان برق بیشتر از حد کافی برای فعالیت یک سامانه تجسسی پیچیده مشهور به "رادار روزنه مصنوعی" بوده است.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه گزارش خود تصریح کرد، این نوع رادار می‌تواند در شب تصویربرداری کرده و از بین ابرها و سطوح نازکتری نظیر پارچه‌های برزنتی نفوذ کرده و اشیای زیر آنها را نشان دهد.

در ادامه مطلب این روزنامه آمریکایی آمده است، این بالون در عین حال از یک دیش سهمی وار با قطر ۱.۲ متر، چند سنسور ناشناس و احتمالا یک آنتن دیرک شکل برخوردار بوده است.

خبرگزاری رویترز نوشت،‌ پنتاگون به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در مورد گزارش واشنگتن پست پاسخ نداده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر