جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ:
کد خبر: ۱۳۸۷۳۰
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴

فکرشهر: مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای تبلیغات ما در فضای دهه ۵۰ سیر می‌کند، گفت:  اکنون که در عصر هوش مصنوعی و انقلاب فرهنگی و تکنولوژی‌های برتر سیر می‌کنیم، نباید در این فضا باقی بمانیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، عباس محمدیان صبح دوشنبه در گردهمایی و هم‌اندیشی اهالی چاپ و تبلیغات استان بوشهر که به‌مناسبت ۲۵ اردیبهشت؛ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در بوشهر برگزار شد، اظهار کرد: پیشینه این استان در تاریخ صنعت چاپ کشور زبانزد است. استانی که قبل از تاریخ دوران معاصر، در صنعت چاپ پیشرو بوده و در دوران بعد از انقلاب هم این پیشینه کهن تقویت شده است ولی اکنون نیازمند جهش تحولی در صنعت چاپ این استان هستیم. همه غم و هم ما اکنون باید این باشد که دوباره این صنعت در استان بوشهر به دوران اوجش برگردد.

به گفته وی، در دوره‌ای وضعیت چاپ در حوزه خلیج‌فارس به‌گونه‌ای بود که همه‌ی کشورهای این حوزه کارهای چاپی خود را در بوشهر انجام می‌دادند و امروز با مجهز شدن به تکنولوژی روز این صنعت دوباره باید به آن دوره باشکوه برگردیم.

محمدیان با اشاره به کمبودها و مشکلات حوزه چاپ در استان بوشهر، تاکید کرد: با هم‌اندیشی و هم‌گرایی مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، ان‌شاءالله برطرف خواهیم کرد تا بتوانیم شاهد تحول در صنعت چاپ در دولت سیزدهم باشیم.

وی سپس به حوزه تبلیغات و نقش مهم آن در حفظ زبان فارسی اشاره و تصریح کرد: امروزه در حوزه تبلیغات تنها به واژگان یک بیلبورد در سطح شهر نباید اکتفا کنیم، چون این صنعت فراتر از یک بیلبورد است و باید پیوست همه جریان‌های اشتغال، فرهنگی و نشاط اجتماعی تعریف شود.

محمدیان گفت: امروز کانون‌های تبلیغاتی باید مرکز رشد و نمو عرصه صنعت تبلیغات باشند. ما باید ایده‌های خلاقانه را در حوزه مختلف شناسایی کنیم و به آن‌ها ضریب بدهیم.

وی با بیان اینکه هنوز فضای تبلیغات ما در فضای دهه ۵۰ سیر می‌کند، افزود:  اکنون که در عصر هوش مصنوعی و انقلاب فرهنگی و تکنولوژی‌های برتر سیر می‌کنیم، نباید در این فضا باقی بمانیم. باید تحولی در این عرصه ایجاد کنیم و به سمت تبلیغات هوشمند متناسب با سلیقه و نیاز مخاطب پیش برویم.

به گفته مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته در ۹ استان، زمان پایان بیلبوردهای شهری که همچنان در فضای تبلیغات سنتی سیر می‌کند، دیگر فرارسیده است. اگر دنبال خلاقیت و ابتکار در صنعت تبلیغات نباشیم، مخاطبان خود را از دست خواهیم داد.

وی گفت: همه کانون‌های تبلیغاتی همچنان در چاپ بنر و اجاره‌بهای بیلبوردها با شهرداری گرفتارند. از این‌رو ضروری است که برنامه‌های تحولی در حوزه صنعت تبلیغات به استقلال کانون‌ها منتهی شود. استقلالی که یک مدیر کانون بر اساس آن بتواند با توجه به ظرفیت، دانش و تخصصی که دارد، تکنولوژی را در حوزه تبلیغات به خدمت بگیرد و نیاز مخاطب خود را برآورده کند.

محمدیان سپس ادامه داد: امروز ۱۲۰ شبکه فارسی‌زبان رسانه‌های بیگانه تمرکز خود را معطوف به تبلیغات کرده‌اند و تبلیغات را رایگان انجام می‌دهند ولی تبلیغاتی که در کشور انجام می‌شود، تبلیغات گرانی است. از این‌رو، گرانی یکی از چالش‌های جدی امروز حوزه تبلیغات ماست.

وی، تبلیغات امروزی را جوابگوی سلیقه و ذائقه مخاطب دهه هشتادی و نودی ندانست و افزود: باید تبلیغات را جذاب و پرمعنا کرد تا بتواند مخاطب امروز را به خود جذب کند. تبلیغات امروزی در گوشی‌های هوشمند دارد انجام می‌شود. این یعنی تبلیغات الکترونیکی شده است. بنابراین باید در حوزه تبلیغات تحول ایجاد شود. با توجه به نگاهی که در دولت سیزدهم وجود دارد و با درایت مسئولان بوشهر، این امید را داریم که این استان در صنعت چاپ و تبلیغات پیشران باشد و به الگویی برای استان‌های دیگر تبدیل شود؛ چون سابقه تاریخی درخشانی در حوزه چاپ دارد.

محمدیان، تعدد کانون‌های تبلیغاتی و مجوزهای بی‌قید و شرطی که در سال‌های گذشته صادرشده، دیگر آفت حوزه تبلیغات برشمرد و گفت: کانونی که توان اداره خود و دو نیرو را ندارد، نباید مجوز فعالیتش صادر شود. به‌زودی اولین سامانه هوشمند تبلیغات محیطی را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی خواهیم کرد. این سامانه هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی فعال شده است. از طریق این سامانه، در پی این هستیم که ضمن تسهیل صدور مجوز و نظارت بر محتوای کانون‌ها، مشکلات حوزه تبلیغات را برطرف کنیم.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در نظام رتبه‌بندی کانون‌های تبلیغاتی که در نیمه دوم امسال بر اساس ملاک‌های تخصصی اجرایی خواهد شد، کانون‌هایی می‌توانند به حیات خود ادامه بدهند که در عرصه تحول با زیرساخت‌های موجود جهش داشته باشند.

محمدیان تصریح کرد: پیش‌نویس لایحه اصلاح کانون تبلیغات آماده شده که برای تصویب در اختیار مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. این لایحه نیاز به بازتعریف و بازنگری داشت و در صورت تصویب، خبرهای خوبی برای کانون‌های تبلیغاتی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تبلیغات در فضای مجازی را که به آفتی برای این حوزه و رقیبی برای کانون‌های متخصص شده، به‌طور جدی ساماندهی آن را در برنامه خود قرار داده‌ایم. در این راستا، کارگروهی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی و شورای فضای مجازی شکل گرفته که مصوبه آن در شهریورماه ابلاغ خواهد شد که این اقدام در راستای حمایت از کانون‌های تبلیغات محقق شده است.

محمدیان تاکید کرد: هر چیزی که در حوزه تبلیغات در کشور قلمداد می‌شود، باید از بستر کانون‌های تبلیغاتی رقم بخورد. طبق مصوبه هیات وزیران، هیچ ارگان و اداره‌ای حق ندارد به جایی غیر از کانون‌های تبلیغاتی، تبلیغات خود را واگذار کند. در غیر این‌صورت تخلف کرده‌اند و باید به سازمان بازرسی معرفی شوند.

وی بیان کرد: کانون‌های تبلیغاتی هم باید مجوز همه کارهای تبلیغاتی خود را در چه در فضای مجازی و چه محیطی باید از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این گردهمایی گفت: این گردهمایی به‌ بهانه پاسداشت روز حکیم ابوالقاسم فردوسی که بیش از ۳۰ سال عمر خود را وقف احیای زبان غنی و پرشور فارسی کرد، برنامه‌ریزی شد. ما به‌عنوان میراث‌داران این زبان باید در پاسداشت آن اهتمام بورزیم.

عبدالرحیم افروغ با اشاره به نقش و تاثیر کانون‌های تبلیغاتی، چاپخانه‌ها و فعالان صنعت چاپ در حفظ و ترویج زبان و واژه‌های اصیل فارسی افزود: شما می‌‎تواند ظاهر و نمای شهر را به سمت فضایی سوق بدهید که در دل آن زبان و کلمات اصیل فارسی جای دارند که در بطن آن‌ها معانی بلندی نظیر غیرت، شجاعت، همت، اصالت و نجابت گنجانده شده‌است.

وی یادآور شد: خدشه‌وارد شدن به زبان فارسی خدشه‌وارد شده به اصول و ارزش‌های ماست. بنابراین باید با جان و دل از این زبان که جدی‌ترین المان هویتی ما به‌شمار می‌رود، مراقبت کنیم. زبان فارسی برای ما دستاوردهای بزرگی داشته و یک نظام و ساختار ارزشی ایجاد کرده، به‌طوری که در دنیا به‌دلیل داشتن این میراث ارزنده، صاحب حرف و نام شده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآورشد: امیدواریم گردهمایی امروز دستاوردهای خوبی برای پاسداشت زبان فارسی در فضای شهری با همکاری کانون‌های تبلیغاتی و فعالان حوزه چاپ استان داشته باشد. همچنین در این فرصت مسائل و مشکلات این دو صنف هم شنیده و با اهتمام مدیران امر برطرف می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر