جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۲۱۵
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۴

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: بیش از ۱۲ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال ساکن شهرستان دیر به فشار خون بالا مبتلا هستند.

به گزارش فکرشهر، عباس آدمیت‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز جهانی فشارخون بالا، اظهار داشت: شعار امسال روز جهانی فشار خون بالا «فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید» است و پیام آن نیز «با اندازه‌گیری دقیق فشارخون و کنترل آن، عمر طولانی‌تر داشته باشد» است.

وی با اشاره به اینکه فشارخون بالا یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است گفت: با تلاش کادر بهداشت و درمان تعداد چهار هزار و ۳۰۰ نفر بیمار فشارخون بالا در شهرستان دیر شناسایی شده که بطور مستمر خدمات مراقبتی و آموزشی توسط بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان به آنها ارائه می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر ادامه داد: این تعداد از افراد بیمار ۱۲.۳ درصد از جمعیت ۳۰ سال به بالا شهرستان هستند که با توجه به شاخص کشوری ۱۹.۶ درصدی افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا و همچنین بدون علامت بودن این بیماری، قطعاً تعداد بیشتری از افراد بیمار در شهرستان وجود دارند که از ابتلاء خود به بیماری فشارخون اطلاع ندارند.

وی گفت: ابتلاء به فشار خون در مناطق شهری ۱۲ و نیم درصد و در مناطق روستایی شهرستان دیر ۱۱ و نیم درصد گزارش شده است.

آدمیت‌نسب افزود: بیشترین تعداد بیماران فشارخون بالا در جمعیت تحت پوشش مرکز خدمات جامع سلامت آبدان با ۱۵ درصد شناسایی شده است و کمترین آن نیز در جمعیت تحت پوشش مرکز دوراهک با ۹.۶ درصد است.

وی اضافه کرد: در مرکز بردخون با ۱۲.۸ درصد، دیر با ۱۲.۴ درصد و بردستان با ۱۱ درصد، بیماران فشارخون بالا ساکن هستند و خدمات مراقبتی دریافت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر، توجه به نقش پرفشاری خون در نارسایی‌های قلبی و عروقی را مهم دانست و گفت: صرف هزینه در راستای اطلاع‌رسانی عمومی و ارتقا سواد سلامت جامعه در خصوص بیماری‌هایی چون دیابت و پرفشاری خون و توجه به مقوله پیشگیری ما را از صرف هزینه‌های هنگفت در درمان دور می‌سازد.

وی افزود: شهروندان در معرض فشار خون بالا باید به پزشک مراجعه کرده و سبک زندگی و رژیم غذایی خود را تغییر دهند.

آدمیت نسب یادآور شد: نزدیک به ۵۰ درصد از مبتلایان به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و بسیاری از آنها به صورت تصادفی از بیماری خود با خبر می‌شوندو همچنین درصد زیادی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز بیماری خود را کنترل نمی‌کنند، بنابراین نکته مهم برای پیشگیری و کنترل بیماری پرفشاری خون بدون علامت بودن این بیماری و اطلاع نداشتن افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود و نیز درمان نشدن صحیح و کنترل نشدن بیماری است و به همین دلیل این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر