سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۳۶۹
سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به ضرورت دریافت گواهی سلامت (QRکد) برای محصولات کشاورزی؛ براین اساس صادرات محصول خرما بدون داشتن گواهی ارتقای سلامت امکان پذیر نیست.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، کبری توکلی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به این که مرحله داشت نخلستان‌ها و مصرف سموم و کودهای شیمیایی آغاز شده بنابراین نخلداران باید هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) اقدام کنند.

وی بیان کرد: نظر به اینکه مصرف بخشی از آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی در بسترهای تولید پیش از آغاز فصل زراعی انجام می‌شود ضروری است همه متقاضیان صادرات خرما هر چه سریع‌تر در سامانه سماک ثبت نام کنند.

توکلی اظهار کرد: در صورت ثبت نام نکردن در سامانه سماک، گواهی ارتقای سلامت صادر نمی‌شود و از اواخر شهریور سال ۱۴۰۲ از صادرات محصولات فاقد کد QR جلوگیری می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهرگفت: با ثبت نام به موقع باغداران در سامانه یاد شده و دریافت کد شناسه انتظار می‌رود بخش زیادی از تولید به خارج از کشور صادر شود.

وی یادآور شد: سالانه ۱۷۰ هزار تن خرما از سطح ۳۴ هزار هکتار از نخیلات استان تولید و به طور میانگین ۳۰ درصد این محصول صادر می‌شود.

توکلی با بیان اینکه گوجه فرنگی و خرما از عمده‌ترین محصولات استان بوشهر است که تا کنون در سامانه سماک ثبت شده است، ادامه داد: سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی از تیر ماه سال گذشته با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی طراحی شده است که در آن امکان رعایت همه پروتکل‌های بین المللی در صادرات فراهم شده و بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات وجود ندارد.

وی ادامه داد: بر این اساس علاوه بر روند کاشت، داشت و برداشت، همه روند انبارداری، بسته بندی، برچسب زنی و صادرات تحت نظر این سامانه قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر