پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۵۱۱
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵

فکرشهر: سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت و مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت گفت: هرچند شمار موالید کشور نسبت به سال گذشته ۳.۷ کاهش یافته اما امروز الگوی باروری در ایران در حال تغییر و مثبت شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، صابر جباری روز چهارشنبه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره دانش‌آموزی ایران جوان بمان افزود: بررسی‌ آمار موالید نشان می‌دهد امروز نرخ موالید از۲ به سه فرزند معادل ۲.۵ درصد و از سه به چهار و بیشتر نیز ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: آمار مربوط به موالید بیانگر این است که مردم ایران شعار فرزند کمتر زندگی بهتر که مربوط به گذشته بود را کنار گذاشته است.

جباری نرخ باروری در کشور را ۱.۶ اعلام کرد و گفت: هرچند شمار موالید کشور در سال گذشته زیر یک میلیون و ۱۰۰ نفر بوده است که نسبت به سال قبل ۳.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد اما بعد از اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های جوانی جمعیت شاهد تغییر الگوی باروری در کشور هستیم.

وی بیان کرد: رویکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات مرتبط با ازدواج، باروری سالم، مشاوره فرزندآوری، ترویج زایمان طبیعی، تشخصیص به هنگام و درمان ناباروری، پیشگیری ازسقط جنین و ارائه خدمات آسان، ارزان و کریمانه به خانواده‌های ایرانی با هدف کاهش هزینه‌های اقتصادی و روانی باروری است.

جباری ادامه داد: ارائه خدمات آموزش‌های هنگام ازدواج در قالب برنامه کاربردی به زوجین و بهسازی، تجهیز و ساخت خوابگاه متاهلی دانشجویی در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.

وی ادامه داد: ترویج بیشتر زایمان طبیعی، مهار و پایش سقط خود به خودی که در کشور متاثر از سبک زندگی، استفاده از برخی محصولات غذایی تراریخته و سایر عوامل دیگر از جمله آلودگی هوا از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است.

سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد

وی با اشاره به زیرپوشش قرار گرفتن کامل خدمات درمان ناباروری در کشور گفت: در همین ارتباط امسال خدمات پیش‌گیری از ناباروری در نظام شبکه ادغام می‌شود.

به گفته مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت؛ در زمان حاضر ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح سه فوق تخصصی دولتی و نیمه دولتی و ۳۶ مرکز سطح ۲ ناباوری نیز در کشور فعال است که کنار خدمات طب جدید خدمات ایرانی و سنتی نیز ارائه می‌شود که در پیشگیری از ناباروری موثر هستند.

وی ادامه داد: برای اینکه خدمات درمان ناباروری در دسترس مردم و ارزان باشد۹۰ درصد خدمات این مراکز به صورت بیمه ارائه می‌شود.

جباری افزود: زوجین نابارور براساس مصوبه هیات دولت از سطح یک از سوی پزشکان عمومی نشان‌دار می‌شوند و به این صورت ۹۰ درصد خدمات ارائه شده به آنها زیر پوشش بیمه قرار دارد.

وی گفت: در زمان حاضر سه میلیون زوج نابارور(ناباور اولیه و ثانویه) در کشور وجود دارد.

آمار دقیقی از سقط جنین وجود ندارد

مسئول دبیرخانه قرارگاه جوانی جمعیت با بیان اینکه آمار رسمی از سقط جنین در کشور وجود ندارد گفت: با الگو سازی‌های خوبی که در مورد سقط جنین انجام شده وزارت بهداشت در نظام شبکه و گروه‌های مردمی نفس که کارآن پیش‌گیری از سقط عمدی جنین است نشان می‌دهد با اصلاح ذهنیت مردم از سقط جنین جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: براساس پیمایش وزارت بهداشت علت اصلی سقط جنین مسائل اقتصادی نیست بلکه در مرحله اول نخواستن فرزند بیشتر و کم بودن حد فاصل بین موالید و پس از آن مسائل اقتصادی مطرح است.

جباری گفت: حدود پنج سال فرصت وجود دارد تا کشور را از سالخوردگی جمعیت نجات دهیم چرا که با این روند رشد جمعیت حدود ۲۰ سال آینده به ازای هر پنج سالمند یک کودک خواهیم داشت که این وضعیت خطرناکی برای کشور رقم می‌خورد.

وی در خصوص جشنواره دانش آموزی ایران جوان بمان در استان بوشهر گفت: این جشنواره برنامه مبتکرانه‌ای است که تلاش شده با استفاده از توان نسل نوجوان خانواده‌ها را به فرزند آوری و مطالبه خواهر و برادر بیشتر تشویق کنند.

جباری اظهار کرد: همچنین برگزاری این جشنواره همدلی، هم افزایی، مشارکت دستگاهی و مردمی سازی فرزند آوری را به خوبی نشان داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر