جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۹۹۸۶
سه‌شنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۵

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه گفت: در یک سال گذشته ۸۴۹ مورد غربالگری پاشنه پا به منظور تشخیص کم کاری تیروئید نوزادان در شهرستان عسلویه انجام شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، محمدامین شایسته نیا بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان توضیحاتی پیرامون بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی یا هیپوتیروئید اظهار داشت: بیماری کم‌کاری تیروئید یک بیماری ارثی و مادرزادی است که مهم‌ترین علت عقب‌ماندگی ذهنی در نوزادان نیز به شمار می‌رود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه افزود: علائم بیماری کم‌کاری تیروئید نوزادی را می‌توان کاهش دمای بدن، عدم تمایل به خوردن شیر نوزاد، بزرگی زبان، کبودی دست‌وپا، خشکی پوست و همچنین زردی بیش از سه روز برشمرد.

وی بیان کرد: هرچه کم‌کاری تیروئید نوزادی دیرتر تشخیص داده شود علاوه بر عقب‌ماندگی ذهنی عوارضی نظیر کوتاهی قد، لالی و کم شنوایی در نوزادان نیز افزوده می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه اضافه کرد: در صورت تشخیص و درمان به‌موقع کم‌کاری تیروئید نوزادی می‌توان از عواقب و عوارض بیماری جلوگیری کرد چه‌بسا بسیاری از موارد این بیماری با مصرف ساده قرص لووتیروکسین درمان می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان عسلویه ادامه داد: غربالگری تیروئید نوزادی در روز سوم تا پنجم بعد از تولد انجام می‌شود که این امر در شهرستان عسلویه در دو مرکز خدمات جامع سلامت عسلویه و چاه مبارک به‌صورت روزانه انجام ممی شود.

وی گفت: خوشبختانه در شهرستان عسلویه تعداد موارد انجام این غربالگری به‌صورت ۱۰۰ درصد موالید این شهرستان در سال ۱۴۰۱ بوده و یک نفر از ۸۴۹ آزمایش انجام‌شده مبتلا به کم‌کاری تیروئید نوزادی شناسایی شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر