جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۲۷۱
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۱

فکرشهر: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ کشور را در حیطه برگزاری آزمون‌های گسترده مورد بررسی قرار داده ایم، اظهار کرد: این بررسی‌ها تطبیقی بوده و گزارش آن را هم به سازمان‌های ذی ربط ارائه کرده‌ایم تا در تصمیم گیری‌هایی که اتخاذ می‌شود، از دستاوردهای این بررسی‌ها استفاده کنند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایلنا، «عبدالرسول پورعباس» معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه حدود ۲۲ کشور را در حیطه برگزاری آزمون‌های گسترده مورد بررسی قرار داده ایم، اظهار کرد: این بررسی‌ها تطبیقی بوده و گزارش آن را هم به سازمان‌های ذی ربط ارائه کرده‌ایم تا در تصمیم گیری‌هایی که اتخاذ می‌شود، از دستاوردهای این بررسی‌ها استفاده کنند.  

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه هر کشوری سبک و سیاق خود را در برگزاری آزمون‌های گسترده دارد، گفت: بین ما و سایر کشورهایی که آزمون‌های سراسری و گسترده دارند، زمینه‌های مشترکی تحت عنوان برقراری امنیت برگزاری آزمون وجود دارد. در واقع هزینه‌ای را برای امنیت کنکور در هر کشوری باید لحاظ شود. 

او در ادامه افزود: در برخی کشورها خیلی حرفه‌ای و در برخی دیگر در حد متوسط برای امنیت آزمون اقداماتی را طراحی می‌کنند. به عنوان مثال در برخی کشورهای همسایه ایران که آزمون سراسری هم برگزار می‌کنند، در زمان برگزاری امتحانات بزرگ، هم اینترنت قطع می‌شود، هم پلیس را به کار می‌گیرند، هم دستگاه‌های اجرایی دیگر در اجرای آزمون مشارکت دارند و... در واقع بهترین امکانات کشورشان را بسیج می‌کنند تا در نهایت کنکور سالمی داشته باشند.

پورعباس در ادامه تاکید کرد: ما نیز به همین شیوه عمل می‌کنیم، چرا که کنکور با سرنوشت فرزندان عزیز ایران سروکار دارد ضمن اینکه فرایند کنکور در واقع منجر به تربیت نیرو‌های انسانی می‌شود که قرار است آینده کشور را اداره کنند و سمت‌هایی را تحویل بگیرند. پس کنکور برای همه کشورها از جمله ایران به کلی فرایندی ملی و حساس است. 

معاون وزیر علوم در مورد اینکه اینترانت یا اینترنت؛ کدام یک در زمان کنکور قطع خواهد شد؟ بیان کرد: ما اصلا متقاضی قطع اینترنت نیستیم؛ تقاضای ما ایجاد امنیت فضای سایبری است. از وزارت ارتباطات انتظار داریم مانند سایر وزارتخانه‌ها که در اجرای کنکور به ما کمک می‌کنند، در کنار سازمان سنجش قرار بگیرند. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در ادامه عنوان کرد: از صبح آزمون تا سه ساعتی که فرایند برگزاری آن طول می‌کشد، انتظار داریم ارسال فایل یا عکس به هر شکلی از حوزه‌های برگزاری کنکور محدود و غیرممکن شود. ما نمی‌دانیم به چه روشی می‌توان این کار را انجام داد؛ هر روشی که مراجع ذی صلاح تشخیص می‌دهند را می‌توان برای این کار اتخاذ کرد. نباید بستر ارسال عکس در بازه زمانی که داوطلبان در حال پاسخگویی به سوالات و در حوزه امتحانی هستند باز باشد که هر گونه فایل یا عکس از حوزه امتحانی خارج شود. اگر این خدمت‌رسانی به داوطلبان کنکور و ما ارائه شود واقعا ممنون هستیم و قطعا امنیت کنکور تامین خواهد شد. 

معاون وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه در زمان برگزاری آزمون، می‌توان عکس‌هایی با تعاریف خاص را با ۳ تا ۴ ساعت تاخیر ارسال کرد، گفت: در حال حاضر هم ما امکاناتی داریم که برخی عکس‌ها در شبکه‌های اینترانت رد و بدل نمی‌شوند و نوع همکاری که ما در کنکور احتیاج داریم نیز در واقع ممانعت و تاخیر در رد و بدل شدن برخی عکس‌های مشخص هنگام برگزاری کنکور است که متخصصان امر می‌توانند عکس‌هایی مرتبط با آزمون و دفترچه سوالات و… را در دسته عکس‌های ممنوعه برای ارسال قرار دهند و این ممنوعیت تا پایان ساعت آزمون ادامه پیدا کند. 

پورعباس تصریح کرد: مسئولان مربوطه اگر چنین امکانی را فراهم کنند، حلقه آخری که نگرانی بابت تقلب در کنکور ایجاد می‌کند را از بین می‌برند و امنیت آزمون سراسری دوچندان تامین می‌شود. ما واقعا راضی نیستیم کسب و کار مردم را با قطع اینترنت خدشه دار کنیم. نکته مهم اینجاست که همانقدر آحاد مردم به اینترنت نیاز دارند، به همان اندازه داوطلبان کنکور و خانواده‌های آن‌ها، متقاضی برگزاری کنکور در امنیت کامل هستند. در مذاکراتی که با مسئولان داشتیم، خواسته خودمان را به مراجع ذی صلاح گفته‌ایم و نتایج خوبی هم حاصل شده و اگر ارسال و دریافت فایل و عکس در زمان آزمون محدود شود، کمک بزرگی به ما می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر