جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۵۰۸
سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱

فکرشهر: بی‌بی‌سی نوشت: رابرت هنسن، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا که به عنوان یکی از مخرب‌ترین جاسوس‌های روسیه در آمریکا شناخته می‌شد، در ۷۹ سالگی در زندانی در کلورادو مرده پیدا شده است.

جسد او دوشنبه صبح در زندان امنیتی فلورنس کلورداو پیدا شده است.

نزدیک به ۳۰۰ مامور آمریکایی برای پیدا کردن این جاسوس دو جانبه فعالیت می‌کردند و نهایتا مشخص شد آقای هنسن بیش از ۱.۴ میلیون دلار پول نقد و الماس از طریق حساب‌هایی در روسیه دریافت کرده است.

او سال ۲۰۰۲ به اتهام جاسوسی به حبس ابد محکوم شد.

هنسن در زمان عملیات جاسوسی‌اش همراه با همسر و شش فرزندش در خانه‌ای معمولی و چهارخوابه در حومه ویرجینیا زندگی می‌کرد.

به خاطر نقشی که در ضداطلاعات ایفا می‌کرد به اطلاعات محرمانه دسترسی داشت و کار جاسوسی خود را در سال ۱۹۸۵ با ارسال این اطلاعات به اتحاد جماهیر شوروی و بعدها به روسیه آغاز کرد.

هنسن در سال ۱۹۷۶ کار در پلیس فدرال آمریکا آغاز کرد و از نام استعاری رامون گارسیا در مکاتبات خود با روسایش استفاده می‌کرد

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت اف.بی.آی او «تعداد زیادی از منابع انسانی، تکنیک‌های ضداطلاعاتی، ده‌ها سند محرمانه دولت آمریکا و عملیات تکنیکی پرارزش و اهمیت آمریکا را برای روسیه افشا کرده است.»

اگرچه فعالیت‌های غیرعادی او گاهی تردیدهایی را برمی‌انگیخت، او سال‌ها بدون مشکل به کارش ادامه داد.

در سال ۱۹۹۴ بعد از آنکه آلدریچ هیزن آمس به جرم جاسوسی از سوی اف.بی.آی دستگیر شد، پلیس فدرال آمریکا متوجه شد نشت اطلاعات محرمانه کماکان ادامه دارد و به همین دلیل تحقیق درباره هنسن را آغاز کرد.

بر این اساس «قرار بود آقای هنسن به زودی بازنشسته شود و پلیس فدرال آمریکا به سرعت وارد عمل شد تا او را هنگام ارتکاب جرم دستگیر کند.»

دبرا ایوانز اسمیت، معاون سابق بخش ضداطلاعات اف.بی.آی می‌گوید: « ما می‌خواستیم برای مجرم شناختن او مدارک کافی جمع کنیم و هدف نهایی این بود که او را در حال ارتکاب جرم دستگیر کنیم. »

اف.بی.آی برای اینکه او را از نزدیک زیر نظر داشته باشد و به مقر پلیس فدرال بکشاند یک ماموریت جعلی به او داد.

در ژانویه ۲۰۰۱ هنسن کار در مقر اف.بی.آی را در دفتری مجهز با دوربین و میکروفون‌های مخفی آغاز کرد.

یک ماه بعد کارآگاهان متوجه شدند که او قرار است بسته‌ای را در یک پارک رها کند. این شیوه که به «دد دراپ» معروف است به شیه انتقال اطلاعاتی خطاب می‌شود که یک فرد بسته محتوای اطلاعات را در نقطه‌ای مشخص می‌گذارد تا فرد بعدی در زمانی دیگر آن را بردارد

در ۱۸ فوریه ۲۰۰۱، رابرت هنسن به پارک فاکس‌ستون در ویرجینیا رفت و کیسه پلاستیکی را که پر از مدارک محرمانه بود در آنجا گذاشت.

اف.بی.آی دیده بود که آقای هنسن زیاد به این پارک می‌رود و او را هنگام بازگشت به خودرویش بازداشت کرد.

هنگام بازداشت او به ماموران اف.بی.آی گفت: «چرا اینقدر طولش دادید؟»

او به بازجویان خود گفت که تدابیر امنیتی اف.بی.آی افتضاح بوده اما در نهایت برای پرهیز از مجازات اعدام با آنها همکاری کرد.

دوستان و همسایگان او گفتند که از بازداشت او یکه خورده‌اند و آقای هنسن را مردی آرام و بی‌ادعا توصیف کردند.

خانواده او هر یکشنبه برای شرکت در مراسم عشاء ربانی در یک خودروی ون قدیمی به کلیسا می‌رفتند. او پدری سختگیر بود که تماشای تلویزیون برای فرزندانش را نیز محدود کرده بود.

او فانتزی‌های جنسی قابل توجهی داشت و مخفیانه از همسرش فیلم‌های پورنوگرافیک ضبط می‌کرد و به دوستانش نشان می‌داد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس هنگام دستگیری او گزارش داد که هنسن به استریپ کلاب‌های زیادی می‌رفت و تلاش می‌کرد رقاصان برهنه در این باشگاه‌ها را به کلیسای کاتولیک دعوت کند.

سی‌بی‌اس گزارش داد که آقای هنسن تصاویر برهنه خود و همسرش را در اینترنت منتشر می‌کرده و گاهی در اختیار یکی از دوستانش می‌گذاشته است.

او که در شیکاگو بزرگ شده همیشه به زندگی جاسوسی علاقه داشت.

در نامه‌ای که در مدارک اف.بی.آی آمده اشاره شده که او از کیم فیلبی، جاسوس بریتانیایی الهام می‌گرفته است.

بر اساس مدارک دادگاه او به یکی از روسای روس خود نوشته بود که از ۱۴ سالگی برای زندگی به عنوان یک جاسوس تصمیمش را گرفته است.

در پانزدهم ماه مه ۲۰۰۲ آقای هنسن اتهام خود را پذیرفت و به حبس ابد بدون حق عفو محکوم شد.

زندان ای.دی.اکس فلورنس یکی از زندان‌های فدرال با بالاترین تدابیر امنیتی است که زندانیان شناخته شده‌ای مانند زکریا موسوی (القاعده) و جوهر سارنایف (بمب‌گذار ماراتون بوستون) در آن زندانی شده‌اند.

دلیل مرگ آقای هنسن هنوز مشخص نشده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر