پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۶۶۵
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

فکرشهر: وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: برکسی پوشیده نیست که ریاض بدنبال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا به نقل از العربیه، فیصل بن فرحان که در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود سخن می‌گفت، افزود: عربستان سعودی در حال توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود است و ترجیح می‌دهد که آمریکا را هم به عنوان یکی از متقاضیان در کنار برنامه خود داشته باشد.

وی تصریح کرد: کشورهای دیگری هم هستند که در مناقصه های ما شرکت می‌کنند و بدیهی است که ما می‌خواهیم برنامه هسته‌ای خود را با بهترین فناوری‌های موجود در جهان بسازیم و این امر مستلزم توافق خاصی است.

وزیر امور خارجه عربستان اظهار داشت: ما تفاوت‌هایی در دیدگاه خود با آمریکا داریم و در حال کار برای یافتن مکانیزمی هستیم تا بتوانیم با یکدیگر در زمینه فناوری غیرنظامی هسته‌ای همکاری داشته باشیم.

فیصل بن فرحان اظهار داشت: اما شما می‌دانید که قصد ما حرکت به جلو در مسیر برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود است.

وی درباره تحولات سودان و درگیری بین نیروهای ارتش با نیروهای پشتیبانی سریع گفت: من به برادران خود در سودان توصیه می‌کنم که بحران را از طریق گفت‌وگو و بدون درگیری و سلاح حل کنند.

فرحان در پاسخ به سوالی درباره عادی‌سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی هم اظهار داشت: بدون صلح (اسرائیلی‌ها) با فلسطینیان، هرگونه عادی‌سازی روابط با اسرائیل، منافع محدودی خواهد داشت.

وزیر خارجه عربستان همچنین اعلام کرد که کشورش در حال همکاری با کشورهای آفریقایی در زمینه مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط گروه‌های تروریستی است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در این نشست خبری مدعی شد که ایران همچنان در حال بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه است و  ما نیز در حال هماهنگی با کشورهای منطقه برای مقابله با رفتارهای بی ثبات کننده ایران هستیم.

وی همچنین درمورد گروه تروریستی داعش، اظهار داشت: با وجودی که داعش آسیبی جدی دیده و شکست سختی خورده است اما همچنان گروهی خطرناک است.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره یمن نیز گفت: ما با عربستان سعودی و دیگر شرکای خود در حال تقویت مداوم آتش‌بس در یمن در طول ۱۴ ماه گذشته بوده‌ایم.

بلینکن تصریح کرد که کشورش نقشی عمده در روند عادی سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی بازی می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر