دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۷۲۱
يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

فکرشهر: به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی برای ایجاد پدیده تنوره دریایی نیاز به یک توده گرم و مرطوب هوا،  ناپایداری جوی و یک توده سرد و خشک است که در فصل پاییز در خلیج فارس این شرایط برای تشکیل این پدیده زیبا مهیا می‌شود و به گفته وی این رویداد عمدتا ضعیف است و خطرات چندانی ندارد.

به گزارش فکرشهر، دکتر صمد حمزه ئی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در گفت‌وگو با ایسنا، تنوره دریایی (واتراسپات) را ستون قیفی شکل با قطر کم از ابرهای در حال چرخش در تماس با سطح دریا دانست و گفت: واتراسپات ستونی قیفی شکل از ابر تا کف دریا را شکل می‌دهد و عمدتا در کمتر از ۳۰ دقیقه از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه تنوره‌های دریایی ممکن است به صورت تکی یا مجموعه‌ای از چند تنوره تشکیل شوند، اظهار کرد: تنوره دریایی برای تشکیل شدن نیاز به یک توده گرم و مرطوب هوا،  ناپایداری جوی و یک توده سرد و خشک دارد که فصل پاییز در خلیج فارس این شرایط برای تشکیل آن مهیا می‌شود.

حمزه‌ئی با بیان اینکه تنوره دریایی عمدتا توسط ابرهای "کومولوس" در حال رشد به وجود می‌آید، تاکید کرد: عمدتا ابرهای پایین از خانواده کومولوس ( کومه‌ای) مانند کومولونیمبوس مناسب‌ترین شرایط را برای تشکیل واتراسپات‌ها دارند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اضافه کرد: اغلب واتراسپات‌ها بر خلاف "تورنادوها" در مقیاس‌های کوچک شکل می‌گیرند و قطری کمتر از ۲ کیلومتر دارند و فرضیات مطرح شده در خصوص شکل گیری تنوره دریایی بیان می‌کنند که این پدیده از سطح دریا شروع می‌شود و با چرخش به سمت ابر، بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه اغلب واتراسپات‌ها قدرت مکندگی ندارند، خاطر نشان کرد: اما بعضی از آنها می‌توانند ذرات آب و موجودات سطح دریا را به بالا بکشند و در فاصله‌ای دورتر رها کنند، به گونه ای که در برخی نقاط جهان گزارش‌هایی از ریزش ماهی‌های کوچک و برخی موجودات دریایی از آسمان در خشکی‌ها توسط این پدیده منتشر شده که به دلیل نبود شواهد کافی قابل تایید نیستند.

حمزه‌ئی اظهار کرد: با اینکه تنوره‌های دریایی عمدتا ضعیف هستند و خطرات چندانی ندارند، اما گزارش‌هایی از تنوره‌های دریایی قدرتمند منتشر شده که نشان می‌دهد حوادثی مانند غرق شدن شناورها، هواپیماها یا ایجاد خسارت به تاسیسات ساحلی را ایجاد کرده‌اند، از این رو بهتر است هنگام مشاهده این پدیده شناورهای دریایی فاصله ایمن را حفظ و از نزدیک شدن به آن اجتناب کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر