پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۳۶۰۱
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

فکرشهر: کتاب "ورار" شامل ترانه ها و عاشقانه های بوشهر اثر سید روح الله صفوی نویسنده و پژوهشگر بوشهری روز پنجشنبه در آیینی با حضور حافظ موسوی (منتقد ادبی و شاعر معاصر)، علیرضا رئیس دانا(مدیر مسئول انتشارات نگاه)، بشیر علوی نویسنده و استاد دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سید روح الله صفوی در جمع خبرنگاران در تشریح توضیحاتی پیرامون انتشار دومین کتابش گفت: کتاب "ورار" شامل دوبیتی‏‌هایی از ۲۸ شاعر هم استانی مربوط به شهرستان‏‌های دشتی، جم و دشتستان است که این شهرستان‎ها به ترتیب اولویت خاستگاه دوبیتی در استان بوشهر بودند.

وی بیان کرد: شاعرانی نیز در سایر شهرستان‏‌های استان بوشهر دوبیتی سرایی داشتند که در پژوهش های آینده دوبیتی‏‌ها مربوط آنان مورد پژوهش و کنکاش قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در کتاب "ورار" دوبیتی‏‌های شاعران با توجه به زبان شعری آنها تفکیک شده و شاعرانی که نام آنها در این کتاب آمده شاعران پیش از دوران معاصر (مربوط به حدود یک تا یک و نیم قرن پیش) است.

صفوی ادامه داد: شاعرانی که نام آنها در این کتاب آمده شرح حالی گرچه مختصر از تولد تا وفات آنان بیان شده  و تا پیش از این در هیچ کتابی نامی از آنها برده نشده است.

وی عنوان کرد: در این مسیر با فراخوان به اهالی دشتی مقیم کویت از دو نسخه ارزشمند از شعرهای فایز و حاج عابدین محمودی متخلص به باکی کمک گرفته شده است.

صفوی با قدردانی از عبدالمجید زنگویی اظهار کرد: در سال‌هایی که پژوهش سخت بود بسیاری از اشعار و شرح حال شاعران به کمک اثر گران‌سنگ استاد زنگویی شامل کتاب "شعر دشتی و دشتستان" جمع آوری شده است.

نویسنده و پژوهشگری بوشهری افزود: کتاب استاد زنگویی سنگ بنایی ارزشمند و فنداسیونی فاخر برای کار در حوزه دوبیتی است که بسیاری از موانع پیش رو در عرصه دوبیتی را هموار کرده است. 

وی یادآورشد: کتاب "ورار" در ۴۴۵ صفحه منتشر و حاصل ۱۵ سال پژوهش میدانی است که در قالب این پژوهش  از بیش از ۷۰۰ نفر تحقیق شده است.

صفوی ادامه داد: دوبیتی قالب اکثر حوزه‎ های مختلف موسیقی بوشهر از جمله شروه و نیمه لالایی است که بنابر ضرورت اقدام به جمع آوری این اشعار از شاعران دوبیتی سرای گذشته‏‌های دور شده است. 

وی تاکید کرد: در موسیقی غذای تمامی آوازها و موسیقی ها از بدو تولد تا فوت در قالب ترانه است که این مهم اهمیت پرداختن به دوبیتی‏‌ها را دوچندان کرده است.

صفوی افزود: کتاب "ورار" در واقع گامی بود تا شروه که از مسیر اصلی خود فاصله گرفته نجات پیدا کند و به نحو مطلوب و شایسته‌ای در خدمت آوازهای موسیقی استان بوشهر درآید.

وی افزود: مرکز تحقیق و پژوهش برای این کتاب، شهرستان دشتی بوده است چرا که آغاز ترانه سرایی در استان بوشهر از شهرستان دشتی انجام شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر