دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۱۳۷
شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸

فکرشهر: جزیره خارگ به عنوان قطب صادرات نفت کشور و یکی از مهمترین مناطق اقتصادی ایران با محرومیت‌های فراوانی از جمله بی‌بهره‌ماندن از نعمت گاز شهری روبرو است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، استان بوشهر به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌شود و از شمال تا جنوب این استان را تأسیسات عظیم نفت، گاز و پتروشیمی اشغال کرده است.

علیرغم میزبانی شایسته‌ای که استان بوشهر از صنایع نفت، گاز و پتروشیمی داشته است، این صنایع مهمان خوبی برای این استان و مردم مهمان‌نواز و خونگرم آن نبوده‌اند و پاسخی درخور و شایسته به نیازها و مطالبات مردم نمی‌دهند.

استان بوشهر بیش از ۷۰ درصد گاز کشور را تأمین می‌کند و گاز به وسیله خطوط طولانی به نقاط مختلف در مرکز و شمال و جنوب کشور می‌رود ولی مردم در برخی از نقاط این استان از چنین مواهبی بی‌بهره مانده‌اند.

بیش از ۹۵ درصد صادرات نفت کشور از طریق پایانه‌های جزیره خارگ صادر می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند ولی میزبان این صنایع با مشکلات و کمبودهای فراوانی روبرو است.

در حالی که گازرسانی به دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز انجام شده است تا در زمستان و تابستان از نعمت گاز خانگی برخوردار باشند، قطب صادرات نفت کشور از داشتن شبکه گاز شهری محروم استاهالی جزیره خارگ همواره در کنار کارکنان صنعت نفت بوده و در دوران دفاع مقدس و در حالی که جزیره خارگ به عنوان شریان حیاتی اقتصادی کشور به اندازه روزهای هشت سال جنگ تحمیل بمباران شد، بومیان جزیره در کنار کارکنان صنعت مقاومت کردند و صحنه را خالی نکردند.

با توجه به نقش آفرینی جزیره خارگ در اقتصاد کشور، انتظار می‌رفت که مسئولان نگاه ویژه‌ای به این جزیره کم‌جمعیت داشته باشند و تأمین نیازهای اولیه در این جزیره سال‌ها پیش انجام می‌شد.

در حالیکه گازرسانی به دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز انجام شده است تا در زمستان و تابستان از نعمت گاز خانگی برخوردار باشند، قطب صادرات نفت کشور از داشتن شبکه گاز شهری محروم است.

اهالی جزیره مقاوم خارگ سال‌ها در مقابل کمبودها و مشکلات ایستادگی کرده‌اند ولی مسئولان باید حداقل‌ها را برای این مردم تأمین کنند تا کمر اهالی جزیره زیر بار سنگینی مشکلاتی مثل سیلندرهای گاز خم نشود.

شاید باورش سخت باشد که در جزیره خارگ به عنوان قطب صادرات نفت خام کشور و محل استقرار صنایع بزرگ انرژی و پتروشیمی، مردم برای پخت و پز خود باید سیلندرهای گاز را حمل کنند و گاهاً کمبودهایی ایجاد می‌شود که زندگی مردم را مختل می‌کند.

بار سنگین سیلندر گاز روی دوش خارگی‌ها

حسین رنجبر از اهالی خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: جزیره خارگ بی ادعا قلب صادرات ایران است و تأمین کننده بخش عظیمی از هزینه‌های کشورمان است اما چیزی که زندگی را بر مردم صبور و این دیار دشوار ساخته، این است که می‌بینند بر روی گنج خوابیده‌اند و از آن محرومند.

وی افزود: زنان نجیب این سرزمین که دوشادوش مردان در ایام جنگ، شعله‌های آتش را بر مخازن نفتی خاموش می‌کردند، امروز شعله‌های گاز را بر سر خود سوزان و هدر رفته می‌بینند، اما مجبورند کپسول گاز که حالا تهیه آن نیز هزینه سنگینی برای خانواده دارد را بر دوش تا خانه ببرند.

قطب صادرات سوخت کشور گاز خانگی ندارد

رنجبر تصریح کرد: در دیگر شهرهای همجوار یارانه‌ها نه چندان لازم و پراهمیت را برای خدمات معمول می‌بینند اما از گاز که نیاز اولیه معیشتشان است محرومند.

وی تاکید کرد: امید این مردم در دولتی که رسالت و هدف خود را بر اصل مردمی بودن استوار ساخته این است که این خواسته بحق را مورد توجه جدی قرار داده و در عمل به امید خدا شاهد تحقق آن باشیم.

محرومیت خارگ از گاز زیبنده نیست

امام جمعه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در رابطه با خدمات رسانی به اهالی شریف جزیره خارگ یکی از واجبات، گاز است.

زیبنده نیست جایی که شعله‌های آتش هست و گازی که دارد می‌سوزد و قابل استفاده است مردم صبور این جزیره از داشتن گاز محروم باشندحجت الاسلام موسی کمالی اضافه کرد: همه شهرستان‌های استان بوشهر و بخش‌ها به برکت نظام جمهوری اسلامی، صاحب گاز شدند و ۹۹ درصد استان بوشهر گاز دارند و تنها جایی که گاز ندارد جزیره خارگ است.

وی افزود: این امر زیبنده نظام نیست که جایی شعله‌های آتش هست و گازی که هست و دارد می‌سوزد و این گاز قابل استفاده است مردم صبور این جزیره از داشتن گاز محروم هستند.

امام جمعه خارگ تصریح کرد: مردم خوب و فهیم و مقاوم جزیره خارگ که خودشان را در انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس نشان دادند و هم مدافع نفت بودند و الان می‌طلبد عزیزان ما در نفت هم کمک کنند تا این گازرسانی به این مردم فهیم و مقاوم انجام شود و به زودی شاهد کلنگ زنی این طرح باشیم.

کمالی یادآور شد: با توجه به پیگیری مسئولان، امیدواریم این مطالبه بحق مردم به زودی محقق شود و خدمتی از نظام مقدس جمهوری اسلامی برای کسانی که پای نظامشان ایستاده‌اند محقق شود.

گازرسانی به خارگ همت می‌خواهد

جمات مژده امام جمعه موقت اهل سنت جزیره خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دهه‌ها است که گاز در خارگ می سوزد و به هدر می‌رود اما مردم این جزیره از گازکشی محرومند و ناچار با سختی‌ها و مخاطرات فراوان معیشت خود را با کپسول‌های گاز می‌گذرانند.

وی افزود: در حالیکه به گواه کارشناسان و متخصصین امر، گازکشی و بهره مندی مردم از گاز در جزیره خارگ امری چندان پیچیده نیست و هزینه خیلی سنگینی ندارد، صرفاً فعل همت و خواستن را می‌طلبد.

امام جمعه موقت اهل سنت خارگ ادامه داد: بخش‌های خصوصی و دولتی توانمندی در کشور هستند که با تکیه بر توان داخلی می‌توانند این مطالبه دیرینه و بحق مردم را به سرانجام برسانند.

وی تصریح کرد: چنانکه نه تنها امکان گازکشی برای منازل مسکونی شهری و منازل مسکونی نفت میسر، بلکه با اتکا به ظرفیت بی نظیر صادراتی گاز جزیره خارگ، امکان تأمین گاز دیگر شهرهای همجوار از خارگ نیز فراهم است که امید داریم این مطالبه و مقوله مهم مردم خارگ مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

تلاش ویژه برای گازرسانی به جزیره

محدوده شهری جزیره خارگ دارای وسعت جغرافیایی کمی بوده و در صورت اجرایی شدن پروژه گاز رسانی در کوتاه‌ترین زمین ممکن شاهد گاز رسانی به اهالی جزیره خواهیم بود.

محمدرضا دشتی زاده بخشدار ویژه خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردمان صبور جزیره خارگ حق را ادا کرده‌اند و شایسته دریافت بهترین خدمات هستند.

وی افزود: به‌عنوان نماینده دولت در این بخش ویژه اعلام می‌داریم که آمادگی اجرای هرگونه سناریو مدنظر در راستای گازرسانی به اهالی شریف این جزیره را داریم.

بخشدار ویژه خارگ تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در سطح این جزیره برای گازرسانی به اهالی این جزیره وجود دارد و امیدواریم این خواسته به حق اهالی تحقق یابد.

راهکارهای گازرسانی به خارگ

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مردم جزیره خارگ شایسته دریافت بهترین خدمات هستند و گازرسانی به این جزیره یک اولویت و یک ضرورت است.

عبدالکریم جمیری بیان کرد: یکی از مواردی که در بازدید میدانی چند ماه پیش بنده از جزیره خارگ بارها از سوی مردم مطرح شد عدم استقرار شبکه گازرسانی و استفاده مردم از سیلندر گاز بود که سختی و مشقت فراوانی را برای ساکنین جزیره خارگ به همراه داشته است.

وی افزود: گازرسانی از گازهای سرچاهی سکوی فروزان و انتقال آن به جزیره خارگ، اجرای خطوط گازرسانی از بندر گناوه، افزایش ظرفیت شیرین سازی گاز از سوی پتروشیمی خارگ و تسریع در عملیات اجرای تأسیسات ان جی ال از جمله مواردی بود که برای تسریع در گازرسانی به جزیره خارگ در راستای تسریع در اجرای این پروژه مد نظر قرار گیرد.

گازرسانی به خارگ با خط دریایی

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر اظهار کرد: هدف اصلی شرکت گاز استان بوشهر، بهره‌مندی همه مردم استان از گاز طبیعی بوده و تاکنون بیش از هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه گاز در استان اجرا شده است.

مسلم رحمانی تصریح کرد: استان بوشهر ۴۰ شهر دارد که از این تعداد، تاکنون ۳۹ شهر از گاز طبیعی بهره‌مند شده‌اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر افزود: تنها یک شهر استان بدون گاز است و آن هم جزیره خارگ است که در صورت اجرایی شدن طرح خط دریایی، گازرسانی به این جزیره نیز مهیا می‌شود.

باوجود ظرفیت‌های عظیم گازی در استان بوشهر و وجود متخصصان متعدد در خارگ، در حال حاضر گازرسانی به این جزیره نیازمند یک همت جهادی است.

خارگی ها سال‌ها با وعده‌ها کنار آمده‌اند ولی شایسته نیست جزیره‌ای که نگین وحدت و اقتصاد ایران اسلامی به شمار می‌رود فاقد شبکه گاز رسانی باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر