پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۶۷۹
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵

فکرشهر- مصطفی منفرد: با تلاش مدیریت ارشد شرکت پایانه های نفتی ایران، مشکل تردد دریایی جزیره خارگ حل و قرارداد شناور جدید منعقد شد.

به گزارش «فکرشهر»، با همت و حمایت های نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیریت ارشد شرکت پایانه های نفتی ایران از بخش خصوصی، شناور مسافربری گلاره به ظرفیت دریایی جزیره خارگ اضافه شد.

تردد دریایی آسان و بی دغدغه یکی از خواسته های بحق و دیرینه اهالی این دیار بوده که درواقع گاها، تردد بین بنادر بوشهر، گناوه و خارگ لغو اعلام شده است؛ این تیتر تکراری به ویژه در روزهای بارانی جزیره خارگ است که بارها و بارها وعده پایان مشکل ترددهای دریایی‌شان داده شده است.

ساکنان شریف بومی خارگ، شاغلان شرکت‌های نفتی و پتروشیمی و غیره برای جابه‌جایی و تامین مایحتاج موردنیاز خود از جزیره راهی بندر بوشهر و گناوه می‌شوند اما، در زمینه ناوگان حمل و نقل دریایی از دیرباز با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. گاهی دریا خراب است (مساعد نبودن وضعیت جوی) و بعضا خرابی شناورها سبب شده است تا در این مواقع خارگی‌ها بالاجبار با استفاده از قایق های صیادی و باری که خطرات زیادی به‌دنبال دارد، جابه‌جا شوند.

در این راستا راهکارهای مختلفی قبلا پیش‌بینی شده اند که مشکلات تردد خارگی‌ها در اسرع وقت برطرف و شناوری متناسب با این ظرفیت تأمین گردند لذا، با هم افزایی به وجود آمده و تلاش های مجدانه و بی‌وقفه عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر، گناوه، دیلم و خارگ در مجلس شورای اسلامی درنهایت مصوبه وزارت نفت نسبت به تخصیص و تأمین اعتبار لازم جهت چارتر شناور مسافربری در مسیر‌های رفت و برگشت به این جزیره در سال ۱۴۰۱ به پایان رسید و به عملیات عمومی خارگ ابلاغ شد.

ظرفیت شناورهای مسافربری جزیره خارگ افزایش پیدا کرد

شناور گلاره که کمی قبل تر برای مدتی حدود یک سال در جزیره خارگ به شهروندان خدمات می داد در آخر بدلیل برخی بی‌مهری ها و کم کاری ها و عدم حمایت های لازم در جهت پرداخت مطالباتش خارگ را به مقصد جزیره کیش ترک کرد و در حال حاضر درآن بندر فعالیت می کند.

لازم به توضیح است، با همکاری و حمایت های همه جانبه محسن خجسته مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و همچنین عباس غریبی مدیریت ارشد شرکت پایانه های نفتی ایران پیرو مصوبه وزارت نفت، با عنایت به عدم تمکن مالی اهالی و پاسخگو نبودن فعالیت تنها یک فروند کشتی نسبت به تأمین و تخصیص اعتبار جهت فراهم نمودن دومین فروند شناور با مدیریت عملیات عمومی جزیره خارگ، اقدامات حضور شناور گلاره در مسیر خارگ - بوشهر و بالعکس با سرمایه گذاری بخش خصوصی بطور کامل نهایی و قرارداد فی مابین منعقد گردید و تلاش می شود خدمات لازم را به مردم ارایه دهد.

لازم به توضیح است، طول شناور گلاره 35، عرض 12.80 و آبخور آن 2.90 متر می باشد همچنین، ظرفیت این شناور حدود 300 نفر بوده که در سال 1998 ساخته شده است.

کشتی گلاره با چهار دستگاه موتور از نوع میتسوبیشی و دارای 11 هزار و 400 اسب بخار قدرت، می تواند مسیر خارگ - بوشهر و بالعکس را دو ساعت و 30 دقیقه طی کند.

ضمن اینکه، امید است در آینده نزدیک ظرفیت شناورهای مسافربری در مسیر خارگ_ گناوه و بالعکس نیز افزایش پیدا کند باید گفت، شناور گلاره به زودی جزیره کیش را به مقصد بندر بوشهر ترک خواهند نمود تا اقدامات لازم بجهت سرویس دهی در مسیر خارگ را انجام دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر